Eurovision Song Contest 2015 - Montenegro

 
FAKTA
  • TV-kanal: RTCG
  • Deltagandeår: 7:e gången
  • Första tävlingsåret: 2007 (2004 under Serbien-Montenegro)
  • Senaste tävlingsåret: 2014 (19:e plats i finalen)
  • Bästa resultat: 19:e plats i final (2014)
  • Sämsta resultat: 39:e - 15:e i semifinal (2012)
  • Uttagningsprocess 2015: Internval
  • Startnummer i semifinal 2: #4
  • Startnummer i finalen: #16
 
PANELENS TIPS!
No Name - "Zauvijek Moja" - Året var 2005 och då tävlade man förvisso under gemensam flagga med Serbien, men gruppen No name var faktiskt från Montenegro. Killarna skulle också representerat landet året efter då man vann Beovizija 2006 med låten "Moja Ljubavi". Men efter en röstningsskandal fick man inte åka och tävla, då landet valde att dra sig ut ur tävlingen.

Stevan Faddy - "Ajde, kroči" - År 2007 fick Montenegro debutera som självständigt låt och detta var deras första bidrag.

Sergej Ćetković - "Moj Svijet" - År 2014 var första gången som Montenegro tog sig till final som självständigt land. Här är låten som gjorde det.
 
 
Montenegro valde artist och bidrag genom internval. Under slutet på 2014 kom det fram att artisten känd som Knez skulle representera landet. Bidraget lät dock vänta på sig och Montenegro blev sista landet att släppa sitt bidrag för allmänheten. Bakom rodret som kompositör satt den nu mer legendariske Željko Joksimović.
 
 
Foto: Bojan Stnic
 
Nenad Knežević - KNEZ är född den 5 december 1967 i Cetinje i Montenegro och är en av de mest populära artisterna i hemlandet. Redan som sexåring deltog han i talangtävlingar i sitt hemland. I högstadiet fortsatte han sin musikaliska bana när han startade bandet Visoka Frekvencija. Efter skolåren påbörjade han sin solokarriär och 1992 släppte han sin första platta Kao magija. Sedan dess har det blivit sju album till, samt tre samlingsplattor. Knez spelar ofta på festivaler runt om i regionen och är populär i alla länder från forna Jugoslavien.  
 
Årets bidrag Adio komponerades av Željko Joksimović. En man som själv deltagit två gånger i Eurovision som artist men även två gånger som kompositör. Han slutade tvåa och trea som artist och trea och sexa som kompositör. Så man kan säga att han har en bra statistik i den här tävlingen.
 
Här nedan kan du lyssna på Knez' ESC-bidrag:
 
 
 
Panelens senaste medlem Adrian kommer i införguiderna till årets ESC att ge sin personliga åsikt om bidragen som tävlar. Här är hans kommentar om Montenegros bidrag.
 
Montenegro är ett av mina personliga favoritländer de sista 2 åren, mest då de faktiskt lyckats bevara den helt fantastiska Balkanballaden intakt i Eurovision. Visserligen hade Montenegro en lång väg dit, bl.a. experimenterade man med Ralph Siegel (2008), Rambo Amadeus (2012) och inte minst de smått galna astronauterna i Who See som vände uppochned på Malmö Arena 2013. Ingen av dessa lyckades komma till finalen. Men när Sergej Ćetković ifjol kom till Köpenhamn med en riktig Balkanballad - och dessutom var helt ensam om det, så blev han den förste för Montenegro att ta sig till finalen. Och det var helt rättvist om ni frågar mig.

I år går man därför i samma fotspår, med en klassisk balkanballad - som dessutom är skriven av den store Zeljko Joksimovic - Serbiens Måns Zelmerlöw. Och visst finns det lite "Lane Moje" i det här, och inte så lite heller! Allt känns i princip som en kopia på Zeljkos egen karriär i Eurovision, och mycket talar väl dessutom för att vi får se ett liknande scenframförande som fjolårets Montenegrinska bidrag. Emellertid har jag inget emot det - tvärtom. Detta blir ett välkommet etnoinslag i en alltför homogen semifinal, i synnerhet då alla Balkanländer nu plötsligt ska vara så moderna av sig. Även om oddsen i vanlig ordning talar emot Montenegro - luktar det final i år igen, iallafall om ni frågar mig!
 
 
 
 
Alexander
Woow, Sjuuuukt bra! Vilken sångröst, vilken sång, vilken text! Härligt! Kan inte säga mer! FANTASTISKT!
 
 
Erik
Jag har inte varit överförtjust i Željko Joksimović musik förutom 2012 då han tävlade med låten "Nije Ljubav Stvar". Årets låt är i klass med 2012 års låt och jag tycker det känns balkan om bidraget. Jag tycker att bidraget sticker ut i åt och det kan gå riktigt bra i år för Montenegro. 
 
 
Haris
Ursäkta mitt språk - men h*lvete vad bra det här är! Jag hittar inget annat uttryck som kan beskriva hur bra den här låten är. Det är något som händer när Željko Joksimović sätter sig ner för att skapa musik. Det blir alltid magi. Här gör han inga misstag heller. Knez leverar med en bra sångröst, en vackert komponerad melodi och en oerhört berörande text. Jag får bokstavligen gåshud varje gång jag lyssnar på detta mästerverk.
 
 
Hollac16
För min del tog det en sju-åtta lyssningar innan "Adio" satt och det känner jag kan vara ett problem för tävlan i ESC, särskilt ett år som detta då balladerna finns i överflöd. Men som Haris nämner så finns det något magiskt när Željko skapar musik och jag är glad att Montenegro fortsätter på den seriösa banan för att slå bra i Eurovision. Är därför helt övertygad om att Montenegro för första gången kan göra stor succé i årets Eurovision och de lär bli farliga till segern. Topp 5 utan tvekan!
 
 
Robban
En av de bästa balkanballaderna i modern tid och kanske årets bästa ESC-låt av samtliga deltagarbidrag. Välskriven, fantastiska harmonier och instrument-partier med en skicklig artist som levererar det hela i en traditionell ESC-balkanförpackning. Jag är inte det minsta orolig för att Knez skulle sjunga surt, utan tvärtom tror jag att låten kommer få sig ett rejält lyft när den framförs i arenan. Final blir det utan tvekan, men väl där kanske den inte får full pott. Det får man dock av mig i betygsättningen. Heja Montenegro!!
 
 

ESC-Panelen betygsätter årets ESC-bidrag med följande betyg:

Min favorit/
världsklass
Väldigt bra
Bra
Helt OK
Dålig
Sämst
 
 

« Namn:

« E-postadress: (Publiceras ej)

« URL/Bloggadress:

« Kommentar:
Komma ihåg dig?