Resultat Semifinal Två

Då var den andra semifinalen avklarad och vi har nu alla finalister färdiga. De 10 sista finalisterna utsågs från det 18 bidrag stora sällskapet. Ikväll fick vi en del skrällar som Litauen och Malta, som tog varsin finalplats. Medan mer väntade bidrag som Serbien och Sverige seglade vidare till final. Förhandstippade favoriter som Slovenien och outsidern Bulgarien lyckades inte kvala sig vidare. Dessutom bjöds vi på en riktigt häftig mellanakt, där tidigare vinnarna Dima Bilan, Marija Serifovic, Alexander Rybak och Lena framförde sina vinnarlåtar komponerade av en azerbajdzjansk folkmusikgrupp. De spelade alla deras låtar med instrument som är populära i landet. Sedan kom Eldar och Nigar ut, förra årets vinnare, och de sjöng alla Abbas vinnarlåt Waterloo.

De tio länderna som tog sig till Final:

- Litauen
- Bosnien Hercegovina
- Serbien
- Ukraina
- Sverige
- Makedonien
- Norge
- Estland
- Malta
- Turkiet



Haris: Då var den andra semifinalen avklarad. Dags att säga sin åsikt och berömma, men också ta fram sågen för vissa. Min kväll började fantastiskt med Zeljko Joksimovic och hans underbara "Nije Ljubav Stvar". Zeljko levererade och gick givetvis till final. Det fortsatte med Kaliopi från Makedonien som överraskade mig både på scen och att faktiskt gå till final. Sedan blev det lite sömnpiller och jag gick inte igång på varken Ukraina eller Bulgarien, trotts att det var upptempo låtar. Ukraina gick inte helt oväntat till final. Men någon har glömt att tala om för dem att det är Eurovision och inte fotbolls-EM. Det ska de arrangera lite senare i sommar. Det kändes verkligen som att de bjöd in oss till det evenemanget och glömde helt bort att de tävlade i musik.
Jag blev besviken på både Slovenien och Kroatien, två personliga favoriter på förhand. Men de levererade inte och missade så också finalen. Efter det var det så dags. För låten som alla i detta land tycker är så oerhört bra. Loreen levererade live, även om jag tycker att hon låter bättre inspelad. Men det fanns annars inget att klaga på hos Loreen. Snyggt nummer och en given finalplats. Jag tänker inte gå in mer på vad jag tycker och tänker kring denna låt. Det görs i "Inför Finalen"-inlägget som komma skall.
Sedan var det lite georgisk humor följt av ett riktigt bra nummer och bidrag av Turkiet. Estland levererade som väntat. "Kuula" är verkligen magiskt. Slovakien sjung bort sina chanser direkt. Erik Saade-kopian, Tooji, gjorde faktiskt bra ifrån sig och tog Norge till ännu en final. Sist ut var Donny Montell med sin ögonbindel. Han tog sig till final ska påpekas. Jag har ingen aning om hur detta gick till, men uppenbarligen gillade Europa hans totalt fantasilösa nummer och oerhört platta låt. En annan finalist blev Malta som uppenbarligen folk fastnade för. Det är kvällens två stora överraskningar i min bok.
Kvällens "kisspaus" blev faktiskt en hela partiet med Nederländerna, Malta, Vitryssland och Portugal. Oj vad tråkigt det var. En holländsk indian, en maltesisk stereotyp, vitrysska killar som sjunger om att de är wieners (wienerkorvar?) och en väldigt lång portugisisk låt. Så sammfattas den kisspausen. Ni missade inget.
Tur då att vi fick en väldigt bra mellanakt. Mellanakter är en fobi för mig. Jag avskyt dem annars. Detta var dock väldigt nytänkande och kul. Dessutom fick jag en oerhörd gåshud när Marija Serifovic framförde "Movlitva" i denna azerbajdzjanska kombination. Underbart!
Postat av:Ebba

Tack för att ni har denna blogg , jag har följt ESC i hela mitt liv i princip och är lika insatta som ni . Mina favoriter var Norge och Sverige


Skrivet: 2012-05-24| 23:54:35     Av: http://chocoebbs.devote.se
Postat av:Josefin / Chimaera

Men varför kommenterar ingen att estniska Ott ändrade hela melodin i direktsändning för att han var för nervös för att sätta de låga tonerna? Där blev jag verkligen nervös, för han är en av mina stora favoriter i år, och bidraget tappade mycket känsla av att nu nästan uteslutande ropas fram i det höga registret... Jag älskar ju de där nyanserna mellan tyst och starkt som den annars har.


Skrivet: 2012-05-25| 22:41:31    

« Namn:

« E-postadress: (Publiceras ej)

« URL/Bloggadress:

« Kommentar:
Komma ihåg dig?