Eurovision Song Contest 2009 - Portugal



Portugal (República Portuguesa)

Huvudstad: Lissabon
Population: 10 605 870 invånare (2009)
Yta: 92 391 km²

Portugal ligger här:
 

Röstningshistorik:

 Röster mottagna:Poäng: Röster avlagda:Poäng:
1.Frankrike121 p.1.Tyskland145 p.
2.Spanien103 p.2.Storbrittanien143 p.
3.Nederländerna52 p.3.Italien142 p.
4.Luxemburg & Schweiz51 p.4.Israel113 p.
5.Turkiet47 p.5.Irland107 p.

Portugal har en sjätteplats (1996) som bästa placering i en ESC-final.

Årets bidrag

Artist: Flor-de-Lis

Låt: Todas as ruas do amor

Text: Pedro Marques

Musik: Pedro Marques och Paulo Pereira

Språk: Portugisiska



Ladda ner

Sångtext:

Se sou tinta
Tu és tela
Se sou chuva
És aguarela
Se sou sal
És branca areia
Se sou mar
És maré-cheia
Se sou céu
És nuvem nele
Se sou estrela
És de encantar
Se sou noite
És luz para ela
Se sou dia
És o luar

Sou a voz
Do coração
Numa carta
Aberta ao mundo
Sou o espelho
D'emoção
Do teu olhar
Profundo
Sou um todo
Num instante
Corpo dado
Em jeito amante
Sou o tempo
Que não passa
Quando a saudade
Me abraça

Beija o mar
O vento e a lua
Sou um sol
Em neve nua
Em todas as ruas
Do amor
Serás meu
E eu serei tua

Se sou tinta
Tu és tela
Se sou chuva
És aguarela
Se sou sal
És branca areia
Se sou mar
És maré cheia
Se sou céu
És nuvem nele
Se sou estrela
És de encantar
Se sou noite
És luz para ela
Se sou dia
És o luar

Beija o mar
O vento e a lua
Sou um sol
Em neve nua
Em todas as ruas
Do amor
Serás meu
E eu serei tua


Startnummer 16, semifinal 1.

Fakta: I slutet av februari valde Portugal ut sitt bidrag till Eurovision Song Contest 2009 genom en nationell final där tolv bidrag tävlade. Vann gjorde "Todas as ruas do amor" (Alla kärlekens gator) med Flor-de-Lis som är en portugisisk folkpopgrupp. I år deltar Portugal för 45:e gången. Gruppen startade så tidigt som 2004.

Se även betygsättning inför Portugals final.

Se även resultat av Portugals final.

Senaste bidrag

Portugal deltog senast 2008 med artisten Vânia Fernandes och låten Senhora Do Mar och hamnade då på 13:e plats i finalen.



Panelen tycker

Robbans kommentar: Jag brukar inte föredra Portugals bidrag. De har i mitt tycke skickat en bra låt och en suverän låt tidigare (2007 resp. 1989), men i år verkar portugiserna skärpt till sig och skickar något som får en att må bra och tänka på sol och värme, att man sitter på ett torg i Lissabon och dricker vin lyssnandes på dessa musikanter. Jag tycker det här är charmigt och hoppas att det går bra för Portugal. Skäms lite så här efteråt att jag hade Tayti med "Amore Mio" som favorit att representera landet i Moskva. Nu är jag glad att jag hade fel. Chanserna för det här bidraget att nå en final tror jag är ganska minimala dock.

Andrés kommentar: För andra året i rad skickar Portugal en låt jag gillar. Jag blir glad av den här låten och jag hoppas och tror den tar sig till final. Väl där hamnar den säkert långt ner i resultatlistan men men.

Alla övriga bidragen 2009 hittar du här!

Bloggat av Esc-panelen

« Namn:

« E-postadress: (Publiceras ej)

« URL/Bloggadress:

« Kommentar:
Komma ihåg dig?