Sammanfattning av finalerna den 28 februari

Kroatien, Lettland, Portugal, Spanien

Ännu en finallördag har gått till ända och under denna har inte mindre än fyra länder valt sina bidrag till Eurovision Song Contest 2009 nämligen Kroatien, Lettland, Portugal och Spanien. Portugal ska delta i Sveriges semifinal den 12 maj, Kroatien och Lettland kvalar genom den andra semifinalen den 14 maj och Spanien i egenskap av "de stora fyra" är redan i den stora finalen den 16 maj.


Kroatien


Vinnare: Igor Cukrov - Lijepa Tena

Igor Cukrov

Resultat (final):

Plac:Bidrag:Jury:Tfn:Totalt:
1Igor Cukrov - Lijepa Tena151530
2Tomislav Bralić & Klapa Intrade - Ne damo te pismo naša131629
3Feminnem - Poljupci u boji161228
4Ivo Gamulin Gianni - Daj mi jedan razlog141327
5Aria - Istina je11819
6Čager Zoc & Papak Dance Company - Ritam da se ritam10919
7Franka Batelić - Pjesma za kraj41418
8Mario Battifiaca - Ma gdje bila71017
9Dražen Žanko - Samo ti10717
10Mijo Lešina - Zaljublena12214
11Danijela Pintarić - Zlatna rijeka10313
12Ana Bebić - Mrzim spore stvari21113
13Denis Dumančić - Srce moram seliti5510
14Hari Roncevic & Kvartet Bravo - Još uvik718
15Ruswaj - Što će mi ljubav347
16VIVA - Opet167

Robbans kommentar: En balkanballad som man tar till sig direkt. Kan bli farlig i en eventuell final. Jag hann inte betygsätta bidragen innan men måste säga att jag är nöjd med vad Kroatien skickar.

Andrés och Petras kommentarer: Introt låter som inledningen av Yrrol! Men låten är en bra balkanballad och hade nog varit riktigt farlig om killen sjöng själv.

Tomas kommentar: Och årets balkanballad kommer från Kroatien! Det här kan nog bli farligt tror jag, jag gillar det. Det känns melankoliskt, pampigt, dramatiskt, det är Balkan när det är som bäst. Låten innehåller verkligen alla klassiska element som de här länderna vet att man ska ha med för att ro hem det hela. Kommer inte riktigt upp i samma nivå som bosniska Lejla eller de serbiska bidragen Lane Moje och Oro men det är inte långt. Det här kommer troligen högt och med all rätt.


Lettland

Vinnare: Intars Busulis - Probka (Originaltiteln på lettiska var Sastrēgums men bidraget ska framföras i Moskva på ryska.)

Intars Busulis

Resultat (guldfinal):

Plac:Bidrag:Telefonröster:
1Intars Busulis - Sastrēgums21027
2Kristīna Zaharova & Annija Putniņa - Angel of Mine19679
3Natalija Tumševica - Dynamite5662

Robbans kommentar: Vad är nu detta? Skicka en sån här vansinnigt dålig låt när man kunde skickat Natalija med "Dynamite". Jag är besviken och den här hamnar långt ner på min lista.Fjolårets pirater var  tio gånger bättre än det här.

Andrés och Petras kommentarer: För platt och skrikig. Går bort helt!

Tomas kommentar: Hmm, det är lite svårt att uttala sig om denna låt eftersom den som bekant ska framföras på ryska när det väl gäller men jag vet itne om det hjälper för min del. Det här är mest skrikigt och ljudligt, en röra i toner och gapande som inte lyfter på något ögonbryn på mig. Nä, jag tror inte mycket om detta bidrag. Jo, det är bättre än pirater i alla fall.


Portugal

Vinnare: Flor-de-Lis - Todas As Ruas Do Amor

Flor-de-Lis

Resultat (final):

Plac:Bidrag:Jury:Tfn:Totalt:
1Flor-de-Lis - Todas as ruas do amor121022
2Francisco Andrade - Voar é ver10818
3Luciana Abreu - Juntos vamos conseguir (Yes We Can)41216
4Nuno Norte - Lua sem luar8715
5Filipa Batista - O teu lugar7512
6Eva Danin - Amar mais forte que o vento549
7Romana - Acordem olhos doirados628
-Nuno & Fábia - Não demores (quero-te aquecer)268
9Nucha - Tudo está na tua mão314
10Tayti - Amore mio, amore mio033
11André Rodrigues - Não vou voltar a mim101
12Fernando Pereira - É o amor000

Robbans kommentar: Storfavoriten tog hem det. En mysig variant som får betyget godkänt. Frågan är om den når finalen och vart den hamnar där? Jag tror inte den har särskilt stor chans att utmana toppstriden.

Andrés och Petras kommentarer: Härlig känsla! Sommarvibbar och längtan. Hoppas den tar sig till final! Kanske bästa bidraget från Portugal någonsin.

Tomas kommentar: Mysfaktor à la klassisk fado i sann portugisisk anda men långt från förra årets bidrag Senhora do Mar som både var eldigt och dramatiskt. Man känner dock igen de härliga nationalistiska tonerna i detta bidrag och en placering kring mitten av resultatlistan borde hedra detta bidrag väldigt väl men jag tror på nedre halvan. Helt okej bidrag!


Spanien

Vinnare: Soraya - La Noche Es Para Mi

Soraya

Resultat (final):

Plac:Bidrag:Jury:Tfn:Totalt:
1Soraya - La noche es para mí101222
2Melody - Amante de la luna121022
3Santa Fe - Samba House8816
4Mirela - Nada es comparable a ti6713
5Virginia - True Love5611
-Isi - Ahora no7411
7La La Love You - Dame un beso459
8Jorge González - Si yo vengo a enamorarte314
-Julia Bermejo - Ya no estás224
10Salva Ortega - Lujuria033
11Noelia Cano - Cruza los dedos101
12Gran Baobab - Despedida de soltero000

Robbans kommentar: Helt underbart! Soraya var min absolut största favorit att ta hem det, och nu kommer hon att representera Spanien i Moskva. Spanien tillhör helt klart min topp 3. Återstår att se hur det går för den i finalen i maj. Jag tror nog inte den vinner, men att den kommer bra till är inget tvivel om.

Andrés och Petras kommentarer: Helt klart ett bra bidrag! Kanske kan ta hem alltihopa. En skön eurovisionschlager:)

Tomas kommentar: Äntligen! Spanien skickar något som känns seriöst och som i mina öron påminner lite grann om Beth och Dime som var med för Spanien 2003 men som inte riktigt kommer upp i samma klass men detta är bra. Jag hoppas att Spanien trots det ogynnsamma förhållandet att få starta direkt i final ändå får en hedrande placering i finalen. Detta vinner inte men bör hamna i den övre halvan resultatlistan tycker jag.


« Namn:

« E-postadress: (Publiceras ej)

« URL/Bloggadress:

« Kommentar:
Komma ihåg dig?