Eurovision Song Contest 2009 - Sverige

Sverige

Sverige (Konungariket Sverige)

Huvudstad: Stockholm
Population: 9 059 651 invånare (2009)
Yta: 449 964 km²

Sverige ligger här:
Här ligger Sverige Sveriges flagga

Röstningshistorik:

 Röster mottagna:Poäng: Röster avlagda:Poäng:
1.Norge217 p.1.Irland183 p.
2.Danmark206 p.2.Norge138 p.
3.Storbritannien143 p.3.Danmark136 p.
4.Finland130 p.4.Storbritannien132 p.
5.Tyskland115 p.5.Frankrike101 p.

Sverige har vunnit ESC fyra gånger (1974, 1984, 1991, 1999), kommit på andra plats en gång och kommit på tredje plats fyra gånger.

Årets bidrag

Artist: Malena Ernman

Låt: La Voix

Text: Fredrik Kempe, Malena Ernman

Musik: Fredrik Kempe

Språk: Engelska och franska



Ladda ner

Sångtext:

Can you keep a secret
Can you keep a secret
I'm in love with you
Can you make a promise
Can you make a promise
Stay forever true
Oh oh oh oho
Then I'm forever yours

Je t'aime, amour, quand
J'entends la voix...
Je t'aime, ma vie
C'est jamais sans toi
Je vis ma vie pour toi
C'est l'universe pour moi
Je t'aime, amour, quand
J'entends la voix...

Tell me what you're feeling
Tell me what you're feeling
I just wanna know
Tell me what you're dreamin'
Tell me what you're dreamin'
Let your feelings show
Oh oh oh oho
Stay and don't let go

Je t'aime, amour, quand
J'entends la voix...
Je t'aime, ma vie
C'est jamais sans toi
Je vis ma vie pour toi
C'est l'universe pour moi
Je t'aime, amour, quand
J'entends la voix...

Je t'aime, amour, quand
J'entends la voix...
Je t'aime, ma vie
C'est jamais sans toi
Je vis ma vie pour toi
C'est l'universe pour moi
Je t'aime, amour, quand
J'entends la voix...


Startnummer 5, semifinal 1.

Fakta: Malena, egentligen Sara Magdalena, Ernman är född 1970 och växte upp i Sandviken. Gift med två barn. Operasångerska (mezzosopran) som fick sin utbildning på Kungliga Musikhögskolan i Stockholm, Musikkonservatoriet i Orléans och vid Operahögskolan i Stockholm. Slog igenom 1998 och har funnits med i uppsättningarna av Figaros bröllop på Staatsoper i  Berlin, Fröken Julie i Wien och Bryssel samt Carmen på Operan i Stockholm.

Se även betygsättning inför Sveriges final.

Se även resultat av Sveriges final.

Senaste bidrag

Sverige deltog senast 2008 med artisten Charlotte Perrelli och låten Hero och hamnade då på 18:e plats i finalen.



Panelen tycker

Tomas kommentar: Till en början var jag ganska glad över att Malena vann den svenska uttagningen men ju mer tiden efteråt har gått har denna glädje sakta men säkert förbytts mot en besvikelse. Jag inser att för varje gång jag lyssnar på låten så blir den mer och mer dålig och i dagsläget är jag vansinnigt trött på den. Jag hoppas dock att Europa inte ska tröttna lika fort på bidraget och att det ska räcka till final i alla fall men jag tror att Sverige där sedan floppar som den här typen av bidrag normalt gör i ESC-sammanhang. Alcazar eller Sarah Dawn Finer är jag övertygad om att de hade fungerat bättre, tyvärr.

Robbans kommentar: Jag är glad över att vi skickar något helt annat än det vanliga vi brukar skicka. Opera och pop med ett fantastiskt nummer.  För andra året i rad är det ett bidrag skrivet av Fredrik Kempe som representerar Sverige. Det är svårt att vara partisk när det gäller att kommentera sitt hemland, men jag tror och hoppas att det går bra för Malena och för Sverige. Vi måste åtminstone ta oss till finalen. Hade Alcazar med "Stay The Night" som främsta favorit i årets Melodfestival.

Andrés kommentar
: Antingen succé eller flopp. Men jag tror att det blir en given final och en topp tio plats. Jag höll på denna, Caroline af Ugglas och Alcazar i den svenska finalen så jag är glad.


Alla övriga bidragen 2009 hittar du här!

Bloggat av Tomas och Robban

« Namn:

« E-postadress: (Publiceras ej)

« URL/Bloggadress:

« Kommentar:
Komma ihåg dig?