Melodifestivalen 2015, Andra chansen - resultat

Dinah Nah, Samir & Viktor, Linus Svenning och Hasse Andersson vidare till finalen! Foto: Stina Stjernkvist/SVT.
 
Nu är hela finalfältet i Melodifestivalen 2015 komplett efter att Andra chansen nu är avgjord. Det blev Linus Svenning, Hasse Andersson, Dinah Nah och Samir & Viktor som tog de sista fyra finalplatserna. Nästa lördag blir det stor final när Sveriges representant till Wien ska utses.
 
Totalt inkom 3 830 306 telefon-, SMS- och applikationsröster (en ökning med 1 256 956 röster från förra veckan)! Detta är ett fantastiskt rekord, så många röster har det aldrig inkommit sedan tittarröster infördes 1999. Radiohjälpen fick denna vecka ihop 712 062 kronor, vilket var 52 870 kronor mindre mot förra veckan!
 
Jämfört med förra årets Andra chansen inkom drygt 3 miljoner fler röster denna gång.
 

Resultat

 
Så här blev slutresultatet:
 
Duell 1
  1. Linus Svenning - "Forever Starts Today"
  2. Andreas Weise - "Bring Out The Fire"
 
Duell 2
  1. Hasse Andersson - "Guld och gröna skogar"
  2. Kristin Amparo - "I See You"
 
Duell 3
  1. Dinah Nah - "Make Me (La La La)"
  2. Dolly Style - "Hello Hi"
 
Duell 4
  1. Samir & Viktor - "Groupie"
  2. Behrang Miri feat. Victor Crone - "Det rår vi inte för"
 

Finalfältet

 
Så här ser nu hela finalfältet ut:
 
 
Startordningen till finalen är nu presenterad - här är länken!
 
 
 
 
Så här tyckte panelen om Andra chansen som helhet (både om sändningen samt om de fyra bidrag som gick vidare):
 
Alexander: Hur tänkte SVT här? "Här har vi åtta stycken, lite sämre låter, vi kompenserar det med en massa mellanakter av varierande kvalitet!"?? Men inget illa med det! Filippa Bark! Jag tror att jag skrivit om henne varje vecka. Men hon är bara så förbannat bra! Även denna vecka! ESC-medleyt, som av något skäl fått en massa kritik på internet, var kanske något av det bästa vi sett på länge! Gissa om inte jag har gått omkring och sjungit på Dgingish Khan hela dagen (sorry för stavningen, den är lite haltande :D).
De största WTF-momentet kom då Hasse Andersson mitt i allt gick vidare till finalen. Som jag skrev tidigare så är hans låt en sådan där låt som man skäms över att man gillar, men ändå störtälskar, så jag blev både glad och överraskad då han gick vidare. Annars så gick resultatet helt som planerat enligt mig, förutom att Samir & Viktor kanske skulle ha kunnat lämna över sin finalplats åt Behrang Miri, för hans låt var nog bättre! Ingen av dessa låtar kommer vinna finalen på lördag vågar jag säga redan nu, men helt tokigt går det nog inte.
 
Erik: Andra chansen som koncept känns gammalt, tråkigt och uttjatat. Tycker man hellre ska ha en webbomröstning av alla de bidrag som inte gick vidare så få två eller tre bidrag en finalbiljett. Ingen av låtarna som gick vidare kommer ha något med slutstriden att göra på lördag. Mina favoriter gick i alla fall vidare då  Hasse och Linus gick vidare synd bara att Hasse var tvungen att slå ut Kristin Amparo som hade den bästa rösten i årets Melodifestival. 
 
Haris: Jag vet inte vad det säger om kvaliteten på årets bidrag när jag tyckte att programledarna och mellannummerna var mer underhållande och bättre än låtarna som tävlade. Den enda låten jag gillade, "Brig Out The Fire", åkte ut. Och att se Hasses glädje var lite halvkul. Allt annat kände jag var rätt tråkigt.
Vi gör oss redo för en final, som jag på förhand inte känner något speciellt inför. Det är enligt mig rätt dålig klass på bidragen och jag tror att det kan gå hur som helst. Så länge jojken inte vinner så är jag nöjd.
 
Hollac16: Överlag en bra sändning där dock utgången i två dueller blev helt åt skogen. Är tacksam över att de hemska dockorna i Dolly Style åkte ut - har aldrig hört eller sett något så dåligt framträdande/låt sedan Lena vann för Tyskland 2010. Tycker däremot att det är fel att det nu blir tre så kallade pausnummer i final. Förutom Jon Henriks jojkande som bara är ett helt obegripligt nummer är nu tävlingens Piff & Puff som sjunger om sociala medier (lex Valentina 2012) och så Hasse Andersson som sjunger något om svenska sommaren (som om Europa skulle vara intresserade av detta 2015). Alltså kom igen nu - bättre kan vi! Åtminstone nöjd med att Dinah Nah förbättrade sig och nu sjöng rent samt att även Linus hämtade upp sig och gjorde ett bra framträdande. Överlag annars bra mellanakter och ett lagom långt program.
 
Robban: Full pott! Samtliga av mina fyra förhandsfavoriter tog sig till finalen nästa lördag på Friends Arena. De svettigaste duellerna var duell 1 och 3, där var det rätt öppet tror jag. Jag tycker årets koncept med endast fyra dueller och fyra vinnare var lyckat och att köra mellannummerna mellan duellerna. De var dessutom väldigt bra den här gången. Sanna Nielsen kan sjunga vadsomhelst verkligen och det låter fantastiskt. Nu återstår en riktig rysarfinal, den största finalen i modern historia med hela 12 bidrag.
 
 

« Namn:

« E-postadress: (Publiceras ej)

« URL/Bloggadress:

« Kommentar:
Komma ihåg dig?