Inför: Schweiz nationella final

 
       
 
Inför: Schweiz final Die Grosse Entscheidungsshow 2015
Datum: 2015-01-31
Tid: 20.10 - 22.00 CET
Plats: Bodensee Arena, Kreuzlingen
Röstningsprocess: 50-50 % jury & tittarröster
TV-bolag/Stream: SRF - Länk1
 
Ikväll är det dags för årets första riktiga nationella final. Schweiz väljer sin representant och låt att skicka till Eurovision Song Contest i Wien i maj.
 
Under hösten har Schweiz uttagning pågått där de fyra nationella TV-bolagen (SRF/RTR, RTS och RSI) har haft egna uttagningar för att utse sina representanter.
 
6 finalister har utsetts och de kommer först att framföra sitt tävlingsbidrag. Därefter framför de varsin cover innan juryn och tittarnas röster räknas samman och det är dags att kora en vinnare.
 
Sven Epiney är återigen programledare, likt de senaste årens nationella finaler. I ESC 2014 i Köpenhamn placerade sig Schweiz på en 13:e plats i ESC-finalen. Den bästa placeringen på nästan tio år.
 
Följande tävlar i den nationella finalen:

 ArtistLåt (StudioversionAudition Framröstad av
  Tiziana                  "Only Human"    Lyssna här    Tyskspråkiga SRF 
  Timebelle "Singing About Love" Lyssna här  Tyskspråkiga SRF 
  Andy McSean "Hey Now" Lyssna här  Tyskspråkiga SRF 
  Licia Chery "Fly" Lyssna här Franskspråkiga RTS 
  Mélanie René "Time to Shine" Lyssna här Franskspråkiga RTS 
  Deborah Bough "Take Me Back to 23" Lyssna här  Italienskspråkiga RSI
 
 
 
 
 
Alexander
 
1. Deborah Bough - "Take Me Back to 23"
2. Licia Chery - "Fly"
3. Tiziana - "Only Human"  
 
Erik
 
1. Timebelle - "Singing About Love"
2. Deborah Bough - "Take Me Back to 23"
3. Licia Chery - "Fly"
 
Haris
 
1. Andy McSean - "Hey Now"
2. Mélanie René - "Time To Shine"
3. Timebelle - "Singing About Love"
 
Hollac16
 
1. Timebelle - "Singing About Love"
2. Andy McSean - "Hey Now"
3. Licia Chery - "Fly"
 
Robban
 
1. Andy McSean - "Hey Now"
2. Timebelle - "Singing About Love"
3. Tiziana - "Only Human"  
 
 
 
Alexander: Schweiz har både en otroligt hög kvalitet på bidragen i år, och en mycket bred variiation, vilket alltd är både bra och kul. Egentligen känns det som om vad de än väljer att skicka, så kommer de inte att vinna, men de behöver inte skämmas för sitt val.
 
Erik: Schweiz finaler brukara vara en av mina favoriter tillsammans med Island och Malta. I år är det svårt att sia hur det ska sluta. Det enda jag vet är att jag har två favoriter som jag hoppas på  och det är Timebelle och Deborah. 
 
Haris: I en rätt blek uppställning finns det ingen låt som tilltalar mig speciellt mycket. Låten "Hey Now" är lite roligare och trevligare än det övriga startfältet. Schweiz final bjuder på radiovänlig popmusik, där alla låtar mer eller mindre låter likadant. Det är enkelt och överlag rätt tråkigt. Vem som vinner kan jag tyvärr inte förutse. Det kan gå hur som helst.
 
Hollac16: Överlag bjuder finalen på en bra muskalisk kvalité, men det är många bidrag som i alla fall jag kommer att glömma bort efter finalen. Den som egentligen överglänsar är Timebelles låt som känns något amerikaniserad men som ändå känns centraleuropeisk. Det är en fin mix mellan dessa två musikmöten. Så min förhoppning är att Timebelle gör ett riktigt bra framträdande på scenen i finalen för i ESC tror jag att detta kan fungera väldigt bra.
 
Robban: Jag har specialbevakat allt kring Schweiz ESC-uttagning och det jag kan slå fast vid är att de hade bra mycket bättre låtar från sin webbuttagning som varken tog sig vidare till "Expert-Check" eller till den nationella finalen. De tre senaste åren har jag alltid hittat personliga favoriter i den nationella slutfinalen, men i år känns det mer öppet än tidigare. De låtar som tilltalar mig mest är "Hey Now" och "Singing About Love". Ingen av låtarna i den här finalen slår något av de tidigare bidragen Schweiz har skickat till ESC enligt mig.
 

« Namn:

« E-postadress: (Publiceras ej)

« URL/Bloggadress:

« Kommentar:
Komma ihåg dig?