Inför: Georgiens nationella final

 
Foto: GPB.
 
Inför: Georgiens final Nationell final
Datum: 2015-01-14
Tid: 14.00 - 14.40 CET
Plats: Tbilisi
Röstningsprocess: 50 % juryröster - 50 % tittarröster
TV-bolag/Stream: GPB - Länk1
Eurovision.tv - Länk
 
Mitt på ljusa dagen, för ovanlighetens skull genomför Georgien sin nationella final bestående av 5 bidrag som gör upp om segern och att få representera landet i Eurovision Song Contest 2015 i Wien.
 
Finalen sänds under programmet "Communicatori" och väntas enbart hålla på i c.a 40 minuter. Bidragen släpptes redan i december och tittarna har sedan den 1:e januari kunnat rösta på sina favoriter. 
En kombination mellan tittarröster och juryröster utser vinnaren.
 

Tävlingsbidragen

 
Här nedan presenteras de fem bidragen:
 
Misha Sulukhia – "One and only"
 
 

Nina Sublati – "Warrior"

 

 

Eter Beriashvili – "If someone"

 

 

Niutone – "Run away"

 

 

Edvard Meison - "We are free"

 

 

 

Alexander
 
1. Eter Beriashvili – "If someone"
2. Edvard Meison - "We are free"
3. Misha Sulukhia – "One and only"
4. Niutone – "Run away"
5. Nina Sublati – "Warrior"
 
Erik
 
1. Nina Sublati – "Warrior"
2. Eter Beriashvili – "If someone"
3. Misha Sulukhia – "One and only"
4. Edvard Meison - "We are free"
5. Niutone – "Run away"
  
 
Hollac16
 
1. Eter Beriashvili – "If someone"
2. Edvard Meison - "We are free"
3. Niutone – "Run away"
4. Nina Sublati – "Warrior"
5. Misha Sulukhia – "One and only"
 
 
Robban
 
1. Nina Sublati – "Warrior"
2. Misha Sulukhia – "One and only"
3. Edvard Meison - "We are free"
4. Eter Beriashvili – "If someone"
5. Niutone – "Run away"
 
 
 
Alexander: Om det här är standarden i Georgien i år, är det kanske tur att de bara har fem stycken tävlande bidrag. Men å andra sidan kan jag inte minnas att jag direkt störtgillat något bidrag från Georgien någonsin. Det bästa bidraget de har deltagit med är kanske från 2007 med Visionary Dream. Trots allt så låter bidragen förhoppningsvis bättre i slutgiltlig version, i alla fall bättre än de här versionerna.
 
Erik: Det slår inga gnistor om Georgiens startfält och jag har svårt att se att något av dessa fem bidrag ska vinna ESC senare i vår men det är länge dit så det behöver vi inte spekulera i redan (men jag gör det ändå). Jag hoppas låten "Warrior" får representera Georgien för det var den jag tyckte bäst om i denna tråkig soppa. 
 
Hollac16: I det här lilla startfältet finns det egentligen ingen låt som jag tror kommer kunna slå något vidare i Wien. Det mesta låter monotont och gammeldags, typ att det hade snarare kunnat tävlat i början av 2000-talet snarare än 2015. Dessutom märks det att man här försöker att använda sig av "det som gick hem förra året". Mycket är Wurst-inspirerat - och det i sämre versioner. Jag hoppas därför att den som sedan vinner i finalen tar sig tid att planera upp ett ESC-nummer som blir mycket bättre än hur det låter nu. Kanske att låten ska bearbetas om en del också.
 
Robban: Ingen jätteintressant första nationell final för det nya året. Inget av finalbidragen får mig direkt att höja på ögonbrynen. De två låtarna som tilltalar mig bäst är "Warrior" och "One & Only".
Oavsett vem vinnaren blir så kommer garanterat slutversionen låta bra mycket bättre än de fruktansvärda förhandsvideona vi kunnat lyssna på ovan.
 

« Namn:

« E-postadress: (Publiceras ej)

« URL/Bloggadress:

« Kommentar:
Komma ihåg dig?