Melodifestivalen 2015, deltävling 3 - ESC-Panelen reflekterar resultatet

Jon Henrik Fjällgren & Isa vidare till finalen! Foto: Stina Stjernkvist/SVT.
 
I lördags avgjordes den tredje deltävlingen av Melodifestivalen 2015. Tittarna hade hela makten att avgöra resultatet och valde att skicka Jon Henrik Fjällgren och Isa direkt till final medan Andreas Weise och Kristin Amparo får en ny chans i Andra chansen. För Ellen Benediktson, Kalle Johansson och Andreas Johnson tog Melodifestivalsresan slut redan nu.
 
Nu är det dags för panelmedlemmarna att ge personliga omdömen och topplista vad var och en av oss tyckte om bidragen som tävlade i lördagens deltävling.
 
Följ gärna panelens samlingssida om hela festivalen. Där uppdaterar vi varje vecka hur det går i tävlingen.
 
 
 

 
Betygsättning
 
Panelen kan ge följande betyg till bidragen:
 
Världsklass
Väldigt bra
Bra
Helt OK
Dålig  
Sämst  
 

 
 
Slutade på femte plats och blev därmed utslagen från tävlan. Hela framförandet går att se här.
 
 
Alexander: 
Då jag hörde att hon skulle vara med i år igen blev jag glad, eftersom jag älskade Songbird förra året! Nu blev jag tyvärr aningen överraskad, och inte på ett alltför positivt sätt... Lite för annorlunda för mig tror jag.
 
 
Erik: Jag vet att låten påminner om Euphoria men det är något i den som jag tycker väldigt mycket om.
Även fast jag inte brukar vara förtjust i copycats.
 
 
 
Haris: Det känns som att fler och fler artister tar till "Euphoria-stuket" i sina bidrag. Denna var också där och nosade en del. Tycker att Ellen är en duktig artist och sångerska. Och dessutom är hon oerhört vacker. Jag gillade inte "Songbird" från förra året och detta gick jag inte heller igång på trots att det var raka motsatsen.
 

Hollac16: Väldigt tråkigt låt som aldrig kom igång. Borde ha kommit näst sist.
 
 
 
Robban: Snygg låt och scenframträdande, som dessvärre föll på mållinjen. Gillar Ellen's styling, men låten var alldeles för anonym och blek jämfört med fjolårets succé med "Songbird",
 
 
 
Slutade på sjätte plats och blev därmed utslagen från tävlan. Hela framförandet går att se här.
 
 
Alexander: 
Svensktoppen nästa är ett kul koncept, men varför får artisterna som vinner den aldrg någon riktig låt. Det känns som om ingen någonsin satsar på att göra något fint och bra åt dem. Men kanske det nu är så att någon utan ett stort namn inte klarar sig i den här tävlingen.
 
 
Erik: Hade svårt att höra vad Kalle sjöng . En glad svensktoppslåt som aldrig riktig lyfter tyvärr. 
 
 
 
Haris: Jag gillade verkligen inte detta. Svensk musik kan vara så bra, men detta var baksidan av det myntet. Kalle var inget speciellt och låten kändes som något jag hört innan och något som hörde hemma på en dansbandsfestival och inte Melodifestivalen.
 
 

Hollac16: Det är nog klokt att heja på allmänheten nu när de för övrigt får rätt dåliga chanser i tävlingen. Tänker framförallt på startnummer och låt. Inte så konstigt att den åkte ut direkt - allmänheten ska ju inte gå bra i tävlingen (eller inte). Nåväl, jag tycker låten var OK men ganska ointressant. Jag önskar Kalle lycka till i framtiden men här tycker jag faktiskt att någon annan från Svensktoppen borde ha fått platsen.
 
 
 
Robban: Härlig svensk poplåt med en medryckande och skön refräng, men lite otydligt att höra vad han sjöng i verserna emellanåt. Kanske för mycket text? Nåväl, det var väntat att även det andra bidraget från allmänhetens tävling "Svensktoppen Nästa" skulle komma lågt placeringsmässigt. Kalle är jättecharmig och jag hoppas få se mer ut av honom framöver.
 
 
 
 
Gick till andra chansen. Hela framförandet går att se här.
 
 
Alexander: Weises låt kändes rätt så trallvänlig, men inte som någon typisk mellolåt. Han kommer helt klart att kunna turnera runt i folkplarkerna i sommar, men inte behöver han tänka sig att åka på turne till Wien...
 
 
 
Erik: Helt okej låt, som starkt påminner om någon slags robbie Williams låt. Kan nog nå final om Andreas får möta rätt bidrag. 
 
 
 
Haris: Jag var aldrig förtjust i Weise när han var med i Idol, så mina fördomar dömde ut låten på förhand. Men nu i efterhand ångrar jag mig och tycker att låten var helt fantastisk. Inte bara var låten bra, men Weise hade en positiv energi som smittade av sig genom tv-rutan. Jag hoppade direkt upp ur soffan som jag höll på att somna i, och gick igång. Låten var dessutom inte det man vanligtvis lyssnar på, så den stack ut på det viset. Det var energiskt, catchigt och riktigt jäkla bra.
 
 

Hollac16: Kändes lite som någon slags ung-gubbe á la Martin Stenmarck när det gällde uttryckssätt och låtval. En sådan låt som är trallvänlig men som jag glömt bort efter tre minuter. Dock tre godkända minuter.
 
 
 
Robban: Andreas Weise har aldrig varit någon jag tyckt om särskilt mycket. Men jag måste faktiskt erkänna att han har vuxit i mina ögon/öron. Hans låt var dessutom grymt underhållande, svängig och fartfylld. Låten var en blandning mellan gammalt och nytt. Kul att han fick en andra chans, för det förtjänade han helt klart.
 
 
 
 
Slutade på sjunde plats och blev därmed utslagen från tävlan. Hela framförandet går att se här.
 
 
Alexander: Som jag har saknat Andreas Johnson!! Har gillat varje låt han deltagit med enda sen Sing for me, men blev lite missnöjd nu. Med tanke på att han sade att det var den bästa låten han deltagit med någonsin i mellon, så vet jag inte vad han tänkte där. Tyvärr. Men nog tycker jag att han var mer värd än en sistaplats!
 
 
 
Erik: ÅH Vad jag önskat att jag kunde skrivit bra saker om Andreas Johnson men låten är tråkig och lyfter aldrig för mig. Jag var tvungen att lyssna på den fler gånger för att jag ska kunna nynna på den. 
 
 
 
Haris: I presentationen som visas innan artisten går upp på scen säger Andreas att anledningen han kom tillbaka var för att detta är den bästa låt han har tävlat med. Och jag är villig att hålla med på så många punkter. En magisk text, som gick rakt in i hjärtat på mig. En fin melodi som i kombination med Andreas röst gjorde låten magisk. Det var ett enkelt, men ändå riktigt snyggt scennummer. Att svenska folket gav den en sista plats är inget annat än pinsamt. Jag tänker något jag inte gjort på väldigt länge nu, så håll i er och kolla betyget.
 
 

Hollac16: Jag håller med föregående talare att det här var en stark låt. Men i ett startfält där det inte riktigt finns en riktig riktning åt varken ena eller andra hållet så måste något falla bort. Dock tycker jag inte att Andreas J. borde ha kommit sist. Andra chansen var han åtminstone värd.
 
 
 
Robban: Det var fruktansvärt tråkigt att bevittna att en så pass rutinerad Mello-sångare och en så pass bra låt skulle få komma sist i denna deltävling. Lider med Andreas. Jag gillade låten från första början och det är lätt en av hans tre bästa bidrag i Melodifestivalen. En smärtsam, suggesiv midtempoballad som jag inte kommer sluta lyssna på i första taget. Kvällens bästa låt kom alltså sist.
 
 
 
 
Gick direkt till final. Framförandet går inte att se igen förrän efter att nästa veckas deltävling har avgjorts!
 
 
Alexander: Här har vi någon som slängde sig in i tvälingen och förväntade sig en enorm Ace Wilder-hype. Nå väl, en hype bev det, men låten var nog långt ifrån så bra som Busy Doin' Nothing var. Förstår inte riktigt varför hon gick vidare till final...
 
 
 
Erik: Gladpop är verkligen rätt ord för denna låt. Jag tror att den här låten var vikt åt Ace Wilder fast hon hade gjort det på ett annat sätt. 
 
 
 
Haris: Hur gick denna skrikiga lilla tös vidare till final? Jag undrar fortfarande vad folk såg i den här låten, för detta var rent ut sagt dåligt. Hittar inget som gör denna låten till en värdig finalist.

 
 

Hollac16: Gladpop som var helt OK. Inget jag egentligen tyckte var särskilt intressant, men överlag var det lite som var intressant så, ja betyget blir mitt på tre.
 
 
 
Robban: Lite catchy och medryckande, men ändå rätt töntig och intetsägande. Vilken skräll att det blev finalplats. Isa var energisk på scen och gjorde dock ett väldigt snyggt framträdande.
 
 
 
 
Gick till andra chansen. Hela framförandet går att se här.
 
 
Alexander: Faran med att först släppa en ENORM radio-hit och sedan ställa upp i mellon är att alla har förväntningar för dig. Så gick det här. Och jag är kanske inte så jättenöjd. Hon har en sjukt bra röst och har potential till finalplats i Andra Chansen. Låten behöver bara lite mer lyssning än den ena gången jag hörde den i lördags.
 
 
 
Erik: Kristin har en fantastisk röst live i en stor arena (Jag vet för jag var på plats i Östersund) men låten är väldigt tråkig och den lyfter aldrig i tv. Hon borde lyfta numret till andra chansen så kan hon säkerligen ta sig till final.
 
 
 
Haris: Innan finalen läste jag att denna låten borde varit en given finalist. Visst, jag tycker att det var en fin låt, men den saknade dett lilla extra för mig. Den lyfte liksom inte. Och hur fantastisk röst Kristin än har så behöver en låt det där lilla extra för att få igång mig, det hade den inte. Till slut blev det bara ännu en ballad.
 
 

Hollac16: Jag hoppas nu i Andra chansen att hon får lite mer spelningar inför och att numret sitter, för då kan detta bli riktigt bra. Det var bra ikväll men det kom inte helt igång. Men jag tror på henne som en kandidat till att komma högt i år.
 
 
 
Robban: Vacker ballad, men här hade jag förväntat mig mycket mer. Låten kom aldrig riktigt igång och det var mest tråkigt låten igenom. Jag fick ingen feeling, men vi får se om den växer hos mig när Kristina fått en andra chans. Tror den ligger bra till att knipa en av finalplatserna.
 
 
 
 
Gick direkt till final. Framförandet går inte att se igen förrän efter att nästa veckas deltävling har avgjorts!
 
 
Alexander: Vad var det fantastiska i det här?? Jag menar, han var hur förhandshypead som helst, men det kändes som ett riktigt plattfall när han  körde igång. Han stod där och jojkade, kören sjöng något som lät väldigt söndermixat medan de hängde ner från taket och det dansande paret dansade något som jag nog inte kan säga att jag tycker var vackert. Egentligen finns det ju inte någon sång i hans sång. Inte bra här... Inte alls
 
 
 
Erik: Fantastisk låt! Jag fick rysningar när Jon Henrik började jojka och det höll i sig hela låten. Jag vet inte om det beror på att jag är från Norrland och har lite samiskt påbrå eller om jag bara gillar hans fantastiska röst. 
 
 
 
Haris: Jag försöker förstå hypen här. Jag håller med om att det var en riktigt fin låt och att den var rätt pampig, men det är något inom mig som inte kan till mig låten fullt ut. Jag kanske inte gillar jojkande helt enkelt. Eller jag förstår det inte är nog ett mer korrekt uttryck. Han sjunger ju inte. Han gör ljud. Och när blev det sång? Det är där skon klämmer för mig. Så fort jag hörde låten så kände jag på mig att den skulle gå till final. Och någon del av mig är rädd för att detta kommer vinna. Men jag hoppas inte det.
 

Hollac16: Det här kändes som ett väldigt oorganiserat pausnummer. Typ att regissören säger "Jon - du kan jojka lite, ni två dansare kan dansa någonting utan att tänka på takten. Så tar vi och hänger upp kören i taket och låter en kille trumma som han inte hade gjort något annat. Å så lite rök på det och Lejonkungenmusik. Ingenting behöver hänga ihop, det är det ologiska folk röstar på, eller?." För att vara ärlig så blev jag inte ett dugg berörd av detta utan det kändes som tre minuter totala gäspningar. Men samtidigt var det inte lika dåligt som Samir & Viktor eller Dolly Style utan bara ett väldigt konstigt och helt ologiskt nummer. Inget som heller lär funka i Eurovision (kom ihåg sist jojkning var med i ESC kom det tredje sist. Skickas detta till Wien kan nog samma resultat upprepas, fast denna gång i semifinal 2)!
 
 
 
Robban: Jon Henrik's jojkande berördes man av under hans första tv-framträdande i Talang. Detta var dock rätt förutsägbart och igenkännande för mig. Själva låten var helt okej, men inget höjdarbidrag. Kvällens säkraste finalist på förhand.
 
 
 
 
Så här tyckte var och en i panelen helhetsmässigt om lördagens deltävling.
 
 
Alexander: Nu måste jag säga att jag inte riktigt förstår mig på er, kära svenska folket. Hur röstade ni nu? Ut med Andreas Johnson, men vidare med Isa och Jon Henrik?? Annars så höll showen bra klass. Bland låtarna så tror jag inte att vi hittar någon vinnare från den här veckan, medan öppningsnumret vinner hittils. Kul grej,  och roligt att de ger lite uppmärksamhet även åt dem som inte syns så mycket! Filippa Bark fortsätter vara fenomenal, medan jag inte förstod varför de tog Kalle Moreaus som mellanakt. Hade de inte tillräckligt med inspiration, eller...

 
Erik:  Det fortsätter i samma anda som de två tidigare deltävlingarna! Sanna och Robin håller hög klass! Låtarna håller hög klass! Mellanakterna svajade lite nu med Kalle Moreus band som inte höll måttet. Jag fortsätter att gilla Filippa Bark men bland mina vänner börjar lessna på henne.
 
 
Haris: Jag tycker nog att detta var den bästa deltävlingen hittills och betygen reflekterar detta. Men slutresultatet för mig är helt obegripligt. Jag förstår att svenska folket valde Jon, men jag förstår verkligen inte hur Isa tog sig till final. Jag förstår inte heller hur Andreas Johnssons fantastiska låt kom sist. Det är nog dags att ta sig i kragen folket och rösta vettigt, annars kommer fler låtar som Isas gå till final.
 
 
Hollac16: Nej det här var ingen direkt "hurra vad bra" deltävling för min del. De flesta låtarna höll OK kvalité men det fanns inget som direkt fångade. Att Jon skulle gå vidare förstod jag direkt, men jag tycker inte att det var rätt beslut. Känner mig lite som efter tredje deltävlingen 2012. Det var inte direkt en rolig upplevelse. Nu får det bli bättre till nästa vecka!
 

Robban: Det är inte alls samma klass på låtarna i år som ex ifjol. Jag är ledsen, men det finns ingen låt som gett mig några WOOW-känslor ännu efter TRE deltävlingar, eller som jag ser som en farlig kandidat att skicka till Wien!. Samtliga låtar var helt ok i den tredje deltävlingen, vissa var bättre än andra och förtjänade ett bättre öde. Det blir ett sådant där mellanår för Mello i år kan jag konstatera. Man måste våga få vara lite kritisk nån gång och inte alltid tycka att det finns bra låtar med, för så är inte fallet.
 
 

Topplistor

 
Här sätter nu panelen sina individuella topplistor. Dessa listor har alltså enbart att göra med hur varje panelmedlem hade önskat att resultatet hade slutat i lördagens deltävling.
 
Alexander
  1. Kristin Amparo - "I See You"
  2. Andreas Johnson - "Living To Die"
  3. Andreas Weise - "Bring Out The Fire"
  4. Ellen Benediktson - "Insomnia"
  5. Isa - "Dont Stop"
  6. Jon Henrik Fjällgren - "Jag är fri"
  7. Kalle Johansson - "För din skull"
 
Erik
 
  1. Jon Henrik Fjällgren - "Jag är fri"
  2. Ellen Benediktson - "Insomnia"
  3. Kristin Amparo - "I See You"
  4. Isa - "Dont Stop"
  5. Andreas Johnson - "Living To Die"
  6. Andreas Weise - "Bring Out The Fire"
  7. Kalle Johansson - "För din skull"
 
 
Haris
  1. Andreas Johnson - "Living To Die"
  2. Andreas Weise - "Bring Out The Fire"
  3. Kristin Amparo - "I See You"
  4. Ellen Benediktson - "Insomnia"
  5. Jon Henrik Fjällgren - "Jag är fri"
  6. Kalle Johansson - "För din skull"
  7. Isa - "Don't Stop"
 
Hollac16
  1. Kristin Amparo - "I See You"
  2. Andreas Johnson - "Living To Die"
  3. Isa - "Don't Stop"
  4. Andreas Weise - "Bring Out The Fire"
  5. Kalle Johansson - "För din skull"
  6. Ellen Benediktson - "Insomnia"
  7. Jon Henrik Fjällgren - "Jag är fri"
 
Robban
 
  1. Andreas Johnson - "Living To Die"
  2. Kalle Johansson - "För din skull"
  3. Jon Henrik Fjällgren - "Jag är fri"
  4. Ellen Benediktson - "Insomnia"
  5. Andreas Weise - "Bring Out The Fire"
  6. Kristin Amparo - "I See You"
  7. Isa - "Don't Stop"
 
 

« Namn:

« E-postadress: (Publiceras ej)

« URL/Bloggadress:

« Kommentar:
Komma ihåg dig?