Eurovision Song Contest 2015 - Storbritannien

 
FAKTA 
  • TV-kanal: BBC
  • Deltagandeår: 58:e gången
  • Första tävlingsåret: 1957
  • Senaste tävlingsåret: 2014 (17:e plats i finalen)
  • Bästa resultat: 1:a i final (1967, 1969, 1976, 1981 & 1997)
  • Sämsta resultat: 26:a i final (2003)
  • Uttagningsprocess 2015: Internval
  • Startnummer i finalen: #5
 
PANELENS TIPS!
Fem vinster i bagaget och ett flertal pallplatser har det blivit för Storbritannien. Flera bra hits dessutom som Gina G - "Ooh Aah... Just a Little Bit" från 1996 (8:e plats), Scott Fitzgerald - "Go" som kom tvåa efter Celine Dion år 1988 och fantastiska Nicki French med "Dont play that song again" från år 2000.
 
 
 
Storbritannien valde artist och bidrag genom internval. Från början gick brittiska TV-bolaget BBC ut med nyheten att processen att välja Storbritanniens artist och bidrag till ESC 2015 skulle komma att göras om något. Dock skulle det fortfarande bli internval, men nu skulle bidrag kunna skickas in från både skivbolag och från övriga intressenter, dvs. ett nationellt inskickande av bidrag. Från detta inskick inkom flera hundra bidrag.
 
En expertjury fick i uppgift av BBC att lyssna igenom de inkomna bidragen från det nationella inskicket samt från skivbolagen och därefter göra det brittiska valet av ESC-representant.
 
 
 
Foto: Sarah Dunn/BBC
 
ELECTRO VELVET en duo som består av artisterna Alex Larke och Bianca Nicholas.
 
Alex Larke är från Hertfordshire och är dels sångare men också lärare. När han inte undervisar är han istället med i coverbandet The Rolling Clones som har turnerat världen över med sina hyllningslåtar. Sångerskan Bianca Nicholas är från Kent (det engelska grevskapet, inte det svenska rockbandet) och är till vardags artist. Hösten 2011 släppte hon debutsingel "Hold On To Your Dreams" och 2014 sökte hon till brittiska The Voice men gick inte vidare i tävlingen. Nu tävlar Alex & Bianca som en duo för Storbritannien.
 
Duons låt är skriven av David Mindel & Adrian Bax White. Den förstnämnde av dessa två var en av låtskrivarna bakom låten "Someday", som Olivia Newton-John framförde i den brittiska uttagningen 1974 (låten slutade sist i uttagningen). Åren därefter hade han med ett par bidrag i den nationella uttagningen. 1982 fick han med bidragen "Every Step of the Way" (framförd av The Touring Company) och "Every Day of My Life" (framförd av Good Looks) som bägge slutade på andra plats.
 
Låten har för övrigt väckt starka känslor i framförallt Storbritannien. Tidningen The Guardian säger att bidraget är "ett mardrömslikt försök att fusera 'Cotton Eye Joe', 'Doop by Doop' och Scatman Johns samlade verk i en monstruös ny form" och tidningen The Independentskriver att bidraget har "lika mycket karisma som ett visset salladsblad". Skaffa dig gärna en egen uppfattning genom att lyssna på låten här nedanför:
 
Här kan du lyssna på låten i studioversion.
 
  
 
Panelens senaste medlem Adrian kommer i införguiderna till årets ESC att ge sin personliga åsikt om bidragen som tävlar. Här är hans kommentar om Storbritanniens bidrag.

Britterna lider av samma problem som många av de övriga länderna i "Big 5", nämligen oket av en foren storhetstid sisådär 40 år tillbaka - som inte visar ett minsta tecken på att komma tillbaka. Sedan den senaste segern 1997 (Katarina and the Waves - Love Shine a Light), har landet istället lyckas med en rad sistaplatser, senast 2010 (Josh Dubovie - That sounds good to me). I många fall verkar britterna mest vara glada för att få delta, och bryr sig inte så mycket om sitt eget bidrag längre. Sedan ett antal år tillbaka väljer man därför bidraget internt.

I år är det duon Electro Velvet som framför bidraget "Still in Love with You", som verkligen bryter musikaliska barriärer då man introducerar elektro-swing genren i Eurovision. Givetvis är det alltid kontroversiellt att introducera nya musikstilar i Eurovision, och i synnerhet när man korsar en 90-årig musikstil med en närmast futuristisk musikstil som fortfarande anses för "nymodig" för att slå igenom på allvar. Med andra ord så är det uppenbart att detta bidrag delar in folk i två läger: Antingen hatar man eller så älskar man detta. Jag älskar detta rakt igenom. För mig är detta en glad, svängig och dansvänlig musik som dessutom låter modern och gammal på samma gång. Scenframträdandet skriver i princip sig självt, och hela låten fastnar med lätthet i huvudet. Dock är jag fullt medveten om att detta är helt oskyldigt och totalt ofarligt i tävlingen. Jag vet också att många hatar det och att det förmodligen inte kommer bli någon hög placering i år heller för britterna. Men en sak är säker - detta blir min egna privata sommarplåga.

 
 
 
Alexander
Vad är det här?? Jag kan till 110% hålla med det som stod i The Guardian, det här känns verkligen som 2010-talets försök till Cotton Eye Joe. Inte alls bra det här, enligt mig...
 
 
Erik
Bidraget är en vattendelare och antingen så älskar man bidraget eller så hatar man det. Personligen älskar jag detta och det är ett av mina favoritbidrag i år. Jag fullkomligt älskar denna låt. 20-tals jazzswing blandas med funky pop. Storbritanniens bästa låt på många år. London 2016 hade varit fantastiskt !
 
 
Haris
Det finns något charmigt här. Men jag får inte riktigt grepp om låten ändå. Jag försöker tycka om den, men det går liksom inte. Jag gillar den inte så mycket som jag vill gilla den. Jag tror också att det är ett bidrag som kan få svårt att gå hem. Jag har egentligen inget att bygga det argumentet på, det är bara en magkänsla.
 
 
Hollac16
Denna sötsliska låt går mig på nerverna! Ett riktigt bottennapp från UK det här året! Men tyvärr tror jag att det kommer fungera för dem. Det här är något som folk tar till sig (som en slags protest) och det lär ge röster. Men förhoppningsvis gör de en lex Jemini och kommer sist! Det här är Storbritanniens sämsta bidrag sedan 2010!
 
 
Robban
Man kan tycka att ett sådant stort musikland som Storbritannien ändå borde kunna skrapa fram ett bättre bidrag än den här daterade låten, som låter som något som hade kunnat vara populärt i ESC på 60-70 talet. Jag tycker ändå låten är rätt underhållande, medryckande och charmig. Majoriteten av britterna sitter nog redo med skämskudden när detta framförs i Wien, skulle jag gissa på. Någon topplacering kan de nog inte räkna med, det är ett som är säkert.
 
 

ESC-Panelen betygsätter årets ESC-bidrag med följande betyg:

Min favorit/
världsklass
Väldigt bra
Bra
Helt OK
Dålig
Sämst
 
 

« Namn:

« E-postadress: (Publiceras ej)

« URL/Bloggadress:

« Kommentar:
Komma ihåg dig?