Eurovision Song Contest 2015 - Belgien

 
FAKTA
  • TV-kanal: VRT & RTBF
  • Deltagandeår: 57:e gången
  • Första tävlingsåret: 1956 (Låt 1 och 2)
  • Senaste tävlingsåret: 2014 (14:e plats i semifinalen)
  • Bästa resultat: 1:a i final (1986)
  • Sämsta resultat: 41:a - 17:e i semifinal (2009 & 2012)
  • Uttagningsprocess 2015: Internval
  • Startnummer i semifinal 1: #3
  • Startnummer i finalen: #13
 
PANELENS TIPS!
Belgien är ett omtyckt land av panelen speciellt av mig Erik som skriver denna artikel. För att nämna några så har vi så klart vinnare 1986, J´aime la vie som framfördes av Sandra Kim. Tre år tidigare ställde Belgien upp med electropop av gruppen Pas De Deux som framförde låten Rendez-vous. Belgien har ställt upp med låtsatsspråk två gånger. 2003 höll de på att vinna hela tävlingen! 2008 gick det inte fullt lika bra då de slogs ut i semifinalen. Trots det är det en av mina personliga favoriter på 00-talet. Här framför Ishtar O Julissi
 
 
 
Belgien valde artist och bidrag genom internval. Det var RTBF belgiska programföretaget Radio Television Belge Francophone. Den tredje november valda RTBF ut att det var Loïc Nottet som skulle representera Belgien. Låten valdes desto senare den 10:e mars fick vi lyssna på bidraget för första gången. 
 
 
 
Foto: Josh Brandão
 
LOÏC NOTTET är född den 10:e april 1996 i Coucelles i Vallonien en region i Belgien. Han blev känd när han deltog i tv-programmet "The Voice" i Belgien. Han slutade tillslut på en andra plats. 
 
Luuk Cox heter mannen bakom bidraget. Luuk var med i bandet Shameboy som bildades 2004. Deras musik påminner mycket om electropop och många liknar deras musik med bandet Kraftwerk. Här kommer en av deras låtar, Heartcore som släppdes 2008. 
 
Här nedan kan du lyssna på Loïcs ESC-bidrag":
 
 
 
Panelens senaste medlem Adrian kommer i införguiderna till årets ESC att ge sin personliga åsikt om bidragen som tävlar. Här är hans kommentar om Belgiens bidrag.
 
Belgarna har haft varierad framgång de sista åren - eller kanske snarare alltid haft varierad framgång. Landet har bara vunnit EN gång (Sandra Kim - 1986), trots att man varit med sedan tidernas begynnelse (1956). I snitt brukar man hamna på en sådär 15:e plats, och har därför sedan semifinalerna infördes 2004, haft svårt att kvalificera sig. Bara två gånger, 2010 och 2013 har man lyckats ta sig vidare från semifinalen - och 2010 lyckades Tom Dice rent av ge belgarna en 6:e placering i finalen.

Tyvärr får man i år dock se sig om i stjärnorna efter en ny 6:e plats... Även om Loïc Nottet är en av de starkare belgiska artisterna på senare tid (som kom tvåa i belgiska The Voice 2014), så känns det som att belgarna återigen begivit sig in i en musikalisk återvändsgränd. Coolt, modernt och rytmiskt - men knappast något som kommer att locka röster i Eurovision. Då tävlingen också drunknar i andra liknande bidrag, så känns detta som en rejäl felspekulering. Med årets kanske mest obehagliga och mest svårförståeliga musikvideo sitter man dessutom i sjön redan innan bidraget ska visats upp live i Wien. Kort sagt: Stolpe ut för Belgien.
 
 
 
 
Alexander
2013 hade Belgien Roberto Belarosa med "Love Kills", som jag verkligen gillade! Förra året hade de "Mother" med och av Alex Hirsou. Den gillade jag inte. Tyvärr så är det här alldeles för underligt för mig. Vad händer egentligen i den här låten? När lyfter deb egentligen? Lyfter den alls?
 
 
Erik
Belgien var mitt favoritland i ESC-sammanhang under 00-talet speciellt i slutet från 06-10 radade de upp fantastiska bidrag. Efter det har det levererat sämre bidrag under 10-talet. Årets bidrag är väldigt specielt och något nytt som vi inte hört i ESC-sammanhang tidigare. Ibland gillar jag bidraget för att lite senare avsky det. Hur som helst så kommer bidraget vara en vattendelare, antingen gillar man det eller avskyr det. 
 
 
Haris
När jag hörde låten första gången tänkte jag att det var en cool och annorlunda låt. Men jag tröttnade på den väldigt snabbt och idag tycker jag bara den är jobbig. Som tur för Loic så kommer folk bara få höra den en gång under tävlingen. Det faller liksom rätt snabbt, men lite bonus för kreativiteten.
 
 
Hollac16
Jag hade svårt för låten i början och det är tyvärr låtens svaga punkt. Det tar för lång tid för att komma ihåg den. Dessutom undrar jag vilket slags scennummer de ska göra. Videon säger inte så mycket. När man väl har hört låten ett par gånger då är den helt OK, men här vette tusan om det kommer funka. Denna semi har inte ett lika långsamt tempo som den andra semin. Kanske med lite tur då.
 
 
Robban
Belgien bjuder på årets modernaste ESC-låt och ett sound som Eurovision har aldrig har haft med tidigare . Jag var från början lite kluven vad jag egentligen tyckte om detta bidrag, men efter att ha lyssnat in mig ordentligt är helhetsbedömningen starkt. Kombinationen med en snygg ung sångare och en modern poplåt kan bara betyda att denna kommer vara en livsfarlig kandiat i Wien. Finalplatsen är garanterad vill jag lova. Det kan t.om bli så att Loic utmanar om segern. Kan nog bli ett snyggt scenframträdande dessutom. Håll med om att låten påminner mycket om Lorde's - "Royals"
 
 

ESC-Panelen betygsätter årets ESC-bidrag med följande betyg:

Min favorit/
världsklass
Väldigt bra
Bra
Helt OK
Dålig
Sämst
 
 

« Namn:

« E-postadress: (Publiceras ej)

« URL/Bloggadress:

« Kommentar:
Komma ihåg dig?