Eurovision Song Contest 2014 - Frankrike

  • TV-kanal: France3
  • Deltagandeår: 57:e gången
  • Första tävlingsåret: 1956
  • Senaste tävlingsåret: 2013
  • Bästa resultat: 1:a i final (1958, 1960, 1962, 1969 & 1977)
  • Sämsta resultat: 24:a i final (1998)
  • Uttagningsprocess 2014: Les chansons d'abord

Frankrike var ett av de sju ursprungsländerna i Eurovision Song Contest och har varit med alla år utom två: 1974 och 1982. Då landet har varit med många år i tävlingen har de också satt sin stora prägel på den, bl.a. genom det franska språket men också genomgående mycket. Det har än så länge bara hänt att Frankrike har sjungit på engelska vid fyra gånger, men då i kombination med franska. Och Frankrike har på alla dessa år aldrig kommit sist! Ser man resultatmässigt så har de ett mycket starkt CV: 5 vinster, 6 andraplatser och 7 tredjeplatser. Där kan också lägga till många placeringar på tiotoppen. Men trots många pallplatser så är det nu länge sedan Frankrike var med i toppen och slogs om de höga poängen. Exempelvis har de inte vunnit på 37 år! Sedan år 2000 är Frankrike en del av "The Big Five" (tidigare "The Big Four") vilket är en koalition inom ESC beståendes av länder som alltid är i final oavsett slutplacering året innan. Detta helt enkelt för att de bidrar mest till ESC för att göra ESC genomförbart år efter år. 

 
 

Twin Twin - "Moustache"

 
Foto: Christophe Lartige/France 3
  
  • Text: Pierre Beyres, Kim N'Guyen
  • Musik: Lorent Idir, François Ardouvin
  • Startnummer i final: bestäms senare
Trion Twin Twin består av Lorent Idir, François Djemel och Patrick Biyik. Gruppen har sin egen stil gällande musik och utstyrsel och går sin egen väg med knasiga melodier och gimmicks. De är en så kallad YOLO (Du lever bara en gång)-generation som vill leva livet fullt ut.Låten de tävlar med i ESC valdes ut genom en nationell final och enligt gruppen själva handlar den om en man som har allt utom en mustasch som han så gärna vill ha. En humortext om samhällets köphets helt enkelt.
 
 
 
Erik
Jag tycker överlag att "Big five" har starka kandidater i år. Annat var det för några år sedan då ingen av länderna satsade på tävlingen. Frankrikes bidrag i år är ett riktigt glädjepiller. Jag älskar låten och vill bara hoppa runt och dansa. Låten är liten annorlunda och senaste Frankrike skickade ett lite annorlunda bidrag var 2008 då Sebastian Tellier framförde låten "Divine". Han körde in på scenen med en golfbil och slutade på en 19:e plats det året. Blir det något liknande i år? 
 
 
Felix
Lite väl tramsigt för min del men låten som sådan är relativt okej trots allt... Med mer glimten i ögat och mindre show skulle de nog kunna sälja detta men denna cirkus lär nog reta fler än den lockar. Tveksamt om Frankrike lyckas med annat än att nå bottenplacering i år dessvärre...
 
 
Haris
När jag hörde denna låten första gången så mådde jag illa. Men efter de veckor som gått så har jag faktiskt börjat gilla den. Det är en av de låtarna som jag nynnar på mest faktiskt. Ingen låt som kommer gå långt i tävlingen men en låt som är ett kul inslag bland alla ballader.
 
 
Hollac16
Efter första lyssningen tyckte jag att den låten var urdålig, värdelös och hopplös. "Ännu ett år där Frankrike ska få skämmas". Men med tiden har jag börjat gilla den mer och mer, ingen toppfavorit, men jag tror nog att den kan sticka ut mellan alla ballader som går till finalen. Dock tror jag inte på någon topplacering för Frankrike i år, men de får nog hålla nollan på sistaplatserna ett år till.
 
 
Jim
Ja, vad säger det här mig då? Egentligen ingenting men det är en okej låt som är lite halvhäftig trots att den är väldigt, väldigt konstig.
 
 
Robban
Jag har inte mycket att säga om Frankrikes bidrag i år. Håller med om att låten växt med slutversionen. Första lyssningarna gav ingen positiv känsla, men nu har den åtminstone växt till sig. Kul att Frankrike arrangerade en nationell final för att utse årets ESC-bidrag. Synd bara att det inte fanns fler än tre bidrag att välja mellan och att samtliga var rätt mediokra. 
 
 
 
 
 
Erik
 
 
 
Felix
 
 
 
Haris
 
 
 
Hollac16
 
 
Jim
 
 
 
Robban
 
 
 
 

ESC-Panelen betygsätter årets ESC-bidrag med följande betyg:

Sämst
Dålig
Godkänd, men inte mer än så
Bra
Väldigt bra/fantastisk
Min favorit/världsklass
  

« Namn:

« E-postadress: (Publiceras ej)

« URL/Bloggadress:

« Kommentar:
Komma ihåg dig?