Eurovision Song Contest 2014 - Vitryssland

 
  • TV-kanal: BTRC
  • Deltagandeår: 11:e gången
  • Första tävlingsåret: 2004
  • Senaste tävlingsåret: 2013
  • Bästa resultat: 6:a i final (2007)
  • Sämsta resultat: 36:a - 22:a i semifinal (2006)
  • Uttagningsprocess 2014: Nationell final

När EBU införde en semifinal år 2004 öppnade det möjligheten för fler länder i Europa att tävla i Eurovision Song Contest. Ett av dessa nya länder blev Vitryssland som det året debuterade med låten "My Galileo". Då gick man inte till final utan slutade på plats 19 (33:e totalt sätt). Året därpå var Vitryssland favoriter men trots detta lyckades inte Angelica Agurbash' "Love Me Tonight" gå till finalen. Det skulle heller inte Polina Smolovas "Mum" heller göra året därpå. Men, när Vitryssland på fjärde försöket skickade artisten Dmitry Koldun med låten "Work Your Magic" då gick det hela vägen och vips blev Vitryssland sexa i finalen, landets hittills bästa resultat.

Efter detta har det gått ganska trögt för Vitryssland. Först missade man två år i rad för att år 2010 skicka gruppen 3+2 (feat. Robert Wells) med balladen "Butterflies". Och då gick landet till final men slutade näst sist med 18 poäng. Sedan blev det två år i rad där Vitrysslands bidrag inte gick hem, varken den nya "nationalsången" ("I Love Belarus") eller Magnus Carlsson-sångaren i Litesound fungerade. Men det gjorde Alyona Lanskayas "Solayho" ifjol och tog Vitryssland till en sextondeplats i finalen.

Politiskt sätt är Vitryssland klassat som Europas sista diktatur. I ESC har den vitryska delegationen årligen kommit farandes med en massa reklam och utdelningar av diverse produkter (som vodka och glass) till folk på plats. Vitrysslands nationella final har heller inte alltid gått smidigt till, då den tidigare nämnde Alyona Lanskaya diskades efter sin vinst 2012 då presidenten ansåg att det hade förekommit röstningsfusk.

.

 
 
 

Teo - "Cheesecake"

 
Foto: BTRC
  
  • Text: Dmitry Novik
  • Musik: Yuri Vaschuk
  • Startnummer i semifinal 2: #10
 
Teo, eller Yuriy Vaschuk som han egentligen heter, är en vitrysk artist. Han är född den 24 januari 1983 i staden Hidry i Vitryssland. Redan som barn var han musikalisk och han lärde sig tidigt att spela dragspel. Detta blev han så bra på att han kom att vinna tävlingen Praleska. Som sjuttonåring fick han arbeta med musik hos Mikhail Finberg, där han fick erfarenhet av solosång men också att skriva och arrangera låtar. Praktisk färdighet fick han vid studier på vitryska statliga universitetet i kultur och konst. Han har senare också arbetat som programledare för TV-programmet Naperad U Minulae och med att bevara vitrysk folkmusik.
 
År 2009 deltog Teo för första gången i den vitryska uttagningen till Eurovision, då med låten "Behind" i duett med Anna Blagova (och tävlade under sitt riktiga namn). Vid det tillfället gick de inte till finalen i uttagningen. Teo har efter detta arbetat som låtskrivare åt både 3+2 och Alyona Lanskaya, som fick representera Vitryssland 2010 respektive 2013. De låtar Teo skrev åt dessa kom dock aldrig att tävla i ESC. 2014 ställde han upp solo i Vitrysslands ESC-uttagning och vann då med låten "Cheesecake". Han hade dock skrivit två låtar till i tävlingen innan han 1,5 timme före deadline lämnade in "Cheesecake".
 
Efter att denna video spelades in har låten ändrats om något. Bland annat då meningen "Google Maps" har ändrats till "All the maps". Detta för att låten annars bryter mot en av tävlingsreglerna som säger att bidragen inte får ha med några politiska, religiösa eller kommersiella budskap.
 
 
Erik
Låten är lätt att få på hjärnan och det är en stor fördel. Jag har två länder som jag tror kan skrälla sig till en topp 5 placering i finalen. Det ena landet är Moldavien och de andra landet är Vitryssland. Jag själv tycker låten är rätt tråkig.
 
 
Felix
Älska eller hata? Vitryssland kan nog komma att dela Europa med sin "blurred-lines" kopia. Tyvärr är det en ganska blek sådan och även om ett visst mått av trallvänlighet finns. Tror den charmar hem en finalplats ändå.
 
Haris
Jag är förmodligen inte ensam om att tycka att låten påminner om Blurred Lines med Robin Thicke. Den är faktiskt småcharmig och sätter sig rätt lätt på huvudet. Jag vet inte hur det kommer gå för den då det kan gå lite hur som helst. Men det är personligen låt jag skulle rösta på.
 
 
Hollac16
Skönt gung och en bra poplåt. Så tänker i alla fall jag beskriva Vitrysslands låt i år. Faktum är att jag har gillat den här ett bra tag nu (gillade inte efter liveversionen men när videon kom blev den bättre). Sedan har den varit en av mina favoriter i den här deltävlingen i alla fall. Jag tycker att den sticker ut, inte som en vinnare, men som en låt som slår igenom kraftigt. Den kan nog gå till final (förhoppningsvis) och för mig får den gärna nå högt. Men jag hoppas inte att den vinner. Varför? Jo, det skulle inte kännas helt hundra att hålla Eurovisionens 60-årskalas i en diktatur.
 
 
Jim
Det finns ju lite härligt gung i den här låten men återigen så måste jag få gnälla lite över engelskan.. Varför sjunger man inte på sitt eget språk istället för att bara förvirra folk så man måste sitta halva låten innan man inser: "Jaha, det var alltså engelska han sjöng på".
 
 
Robban
Lettland ville baka en kaka och Vitryssland beställde en Teo och en Cheesecake på menyn. Jag blir varken sugen på ostkaka eller Teo när jag hör detta. Rap & Hiphop har aldrig varit min melodi. Trist låt, fruktansvärt knagglig engelska och överlag en oerhört intetsägande låt. Jag har svårt att se att Vitryssland kvalificerar sig till final med det här bidraget.I Eurovision har det aldrig riktigt gått så bra för Vitryssland, bortsett från 2007 när Koldun tog landet till sin hittils bästa placering (6:e plats). De har däremot haft en rad intressanta bidrag under sin korta sejour i tävlingen, men anno 2014 kommer inte hamna på min topplista i alla fall.
 
 
 
 
 
Erik
 
 
 
Felix
 
 
 
Haris
 
 
 
Hollac16
 
 
 
Jim
 
 
 
Robban
 
 
 

ESC-Panelen betygsätter årets ESC-bidrag med följande betyg:

Sämst
Dålig
Godkänd, men inte mer än så
Bra
Väldigt bra/fantastisk
Min favorit/världsklass
 

« Namn:

« E-postadress: (Publiceras ej)

« URL/Bloggadress:

« Kommentar:
Komma ihåg dig?