Eurovision Song Contest 2014 - Spanien

 
  • TV-kanal: TVE
  • Deltagandeår: 54:e gången
  • Första tävlingsåret: 1961
  • Senaste tävlingsåret: 2013
  • Bästa resultat: 1:a i final (1968 & 1969)
  • Sämsta resultat: 25:e i final (2013)
  • Uttagningsprocess 2014: Mira quién va a Eurovisión

1961 började Spanien medverka i ESC. På den tiden var Spanien en diktatur och det blev därför från svenskt håll osäkert om Sverige skulle tävla i ESC år 1969 då Spanien skulle vara värdar för tävlingen efter segern -68, men så blev det ändå. Spanien tillhör ett av de länder som det resultatmässigt har gått bäst för: 2 segrar, 4 andraplatser och en tredjeplats - totalt sätt 27/54 gånger på tiotoppen. Men det var länge sedan. Sedan semifinalsystemet infördes 2004 har Spanien hamnat i botten uteslutande alla år och förra året blev de till och med näst sist. Men Spanien är en del av "The Big Five" som gör att de oavsett slutplacering året innan alltid går till finalen utan att behöva kvala.

 
 
 

Ruth Lorenzo - "Dancing In The Rain"

 
Foto: Josep Echaburu/RTVE
  
  • Text & musik: Ruth Lorenzo, Jim Irvin, Julian Emery
  • Startnummer i final: ej bestämt
 
Ruth Lorenzo är 31 år gammal, född och uppvuxen i staden Murcia i Spanien. Vid sex års ålder började hon sjunga opera efter att ha blivit inspirerad av detta. Sex år senare flyttade hennes familj till USA där hon fick delta i olika skolmusikaler. Några år senare återvände familjen till Spanien igen och efter ett par års uppehåll började Ruth att sjunga i ett rockband som höll i sig ett tag. I början av 2000-talet försökte hon medverka i TV-programmet Operación Triumfo men åkte ut tämligen omgående. Eftersom hon inte kunde försörja sig på musiken började hon arbeta som PR-konsult tills hon en dag år 2008 beslöt sig för att åka till USA och prova X Factor där. Och då gick det ända fram till åttonde tävlingsveckan. Sedan har hon mer eller mindre arbetat som artist och bl.a. släppt låtarna "Burn", "The Night" och "Love is Dead".
 
Låten hon nu ska tävla med i ESC heter "Dancing In The Rain" och framförs på engelska och spanska. Det är en ballad och är enligt Ruth skriven i en av hennes mörkaste stunder vilket också är låtens tema.
 
 
 
Erik
Spanien fortsätter att bjuda på vackra ballader. 2012 var det Pastora Soler som framförde "Quedate Conmigo". Jag tyckte den låten var riktigt bra till och med bättre än Loreen det året! Årets låt är inte lika bra men den växer för varje lyssning. Det är många starka ballader i år men jag skulle inte bli besviken ifall ESC hålls i Madrid 2015. 
 
Felix
En helt fantastisk ballad och roligt att man vågar satsa mer på engelska! Videon andas ambition och jag vill verkligen att detta ska gå bra för Spanien som iblanns villar bort sig och inte alls förstår vad man är bra på eller vad Europa vill ha! Kan detta skrälla och bli en vinst för ytterligare ett av BIG5-länderna? Personlig favorit som bör slåss om bra placering trots hårt motstånd i genren.
 
 
Haris
Vanligtvis känns det som att detta är något som jag skulle gå igång på, men jag finner det bara tråkigt. Jag älskar ballader men av detta bidrag känner jag mig inte alls lockad. Det berör mig inte och känns som om jag hört det ett flertal gånger innan. Sedan att årets tävling innehåller massa ballader gör det inte lättare för den att sticka ut.
 
 
Hollac16
En mycket vacker ballad som växer för varje lyssning. Den här tror jag kan komma högt, dock tror jag inte att den vinner. Den påminner en del om vad Thomas G:son skrivit i alla år, men det är inte han som har gjort den här låten. Ruth är en fantastisk artist, både sångmässigt och utseendemässigt fångas man direkt. Tror stenhårt på både hennes och låtens äkthet.
 
 
Jim
Jag är ju en riktig balladnörd som borde suga åt mig det här hur enkelt som helst, men jag tycker att det är nåt med refrängen som inte berör överhuvudtaget. Känns som nåt jag redan hört för en herrans massa år sen..
 
 
Robban
En välproducerad powerballad levererar Spanien i år. Ruth är en kvinna med starka röstresurser och Spanien förtjänar en hög placering i år. Spanien är en Eurovisionens trotjänare och har inte missat en tävling sedan premiären 1961. Senaste vinsten (av två möjliga) kom dock långt tillbaka i tiden, år 1969.
 
 
 
 
 
Erik
 
 
 
Felix
 
 
 
Haris
 
 
 
Hollac16
 
 
Jim
 
 
 
Robban
 
 

ESC-Panelen betygsätter årets ESC-bidrag med följande betyg:

Sämst
Dålig
Godkänd, men inte mer än så
Bra
Väldigt bra/fantastisk
Min favorit/världsklass
 

« Namn:

« E-postadress: (Publiceras ej)

« URL/Bloggadress:

« Kommentar:
Komma ihåg dig?