Eurovision Song Contest 2014 - Slovenien

 
  • TV-kanal: RTV SLO
  • Deltagandeår: 20:e gången
  • Första tävlingsåret: 1993
  • Senaste tävlingsåret: 2013
  • Bästa resultat: 7:a i final (1995 & 2001)
  • Sämsta resultat: 39:e - 16:e i semifinal (2013)
  • Uttagningsprocess 2014: EMA 2014

Slovenien var en del av forna Jugoslavien som tävlade i ESC åren 1961-1993. När Jugoslavien började splittras och de enskilda staterna fick chansen att börja tävla i ESC var Slovenien ett av de länder som 1993 kvalade sig in till ESC-finalen och fick delta. Landet har sedan dess varit med (i år räknat) 20 gånger och har endast uteblivit vid två tillfällen (dålig slutplacering). Sin bästa placering uppnådde man 1995, då man blev sjua.

Resultatmässigt har det varierat mellan högt och lågt, dock främst lågt. Under resterande delen av 1990-talet blev det mest mittenplaceringar och i början av 2000-talet samma sak (även om man upprepade sjundeplatsen 2001). Sedan semifinalssystemet infördes 2004 har det dock sett mycket mörkt ut för Sloveniens del. På 11 försök har landet endast kvalificerat sig två gånger och de övriga gångerna har man totalt sett placerat sig alltifrån 26:a till 39:e. 39:e-platsen fick landet ifjol när Hanna Mancini sjöng "Straight into Love". De två år som Slovenien gick till final slutade man på plats 13 (2011) respektive 15 (2007).

 
 
 

Tinkara Kovač - "Spet (Round And Round)"

 
Foto: Matej Mljač
  
  • Text: Tinkara Kovač, Hannah Mancini, Tina Piš
  • Musik: Raay
  • Startnummer i semifinal 2: #14
 
Tinkara Kovač är född den 3 september 1978 i Koper i Slovenien. 1997 inledde hon sin musikkarriär då hon vann pris för mest lovande sångare på Portorož-festivalen. Tillsammans med kompositören Danilo Kocjančič och textförfattaren Drago Mislej gjorde hon sitt första musikalbum. År 2004 träffade hon gruppen Jethro Tulls sångare Ian Anderson som bjöd med henne som gästartist på gruppens turnering i Kroatien, Italien, Tyskland och Österrike. Det var också då som hon blev inspirerad att börja spela flöjt. Tinkara har släppt flera singlar som "Ne odhaja poletje", "Košček neba", "aQa" och "Zazibanke".
 
Tinkara har totalt gjort fyra försök att bli Sloveniens representant i ESC. 1997 försökte hon med låten "Veter z juga" och slutade då tia. 1999 försökte hon med låten "Zakaj" och slutade tvåa (trots att hon fick mest röster av tittarna var det juryn som drog ned henne från vinsten). 2001 gjorde hon ett tredje försök, nu med låten "Sonce v očeh" som gick vidare från semifinalen till finalen och slutade fyra. Och slutligen i år 2014 med "Spet (Round And Round" som vann.
 
Det här är låtens officiella video som publicerades den 11 april.
 
 
Erik
Sloveniens bidrag är bra men det händer för lite för att jag ska ge det ett högre betyg. Det är väl de bidrag som påminner mest om fjolårets vinnnare Emelie de Forest. Videon är dramatisk och jag hoppas de lyckas få den dramatiska känslan på scen också då kan de gå riktigt bra för Slovenien. 
 
 
Felix
En av de bättre bidragen i år med både rytm, finstämdhet, etno och modernare poptoner som verkligen tilltalar mig. Många kanske tycker det är för slätstruket men i mina öron finns en otorligt intressant dynamik i byte av språk, en dramatisk ton och ett driv i arrangemanget. Kan inte annat än önska detta till final och med så få balkanbidrag i år torde konkurrensen kunna vara till Sloveniens fördel. 
 
Haris
Denna låt delar mig på mitten mer eller mindre. Finns nog ingen låt i årets startfällt som delar mig så. Har märkt att detta är en stor favorit bland de riktiga Eurovision-fansen, men personligen är det ingen låt som jag är helt förälskad i. Den har dock växt till sig i mina öron den senaste tiden, men mer än en trea blir det inte för mig.
 
 
Hollac16
Det här är en av mina personliga favoriter i år. En låt som sätter sig på hjärnan och aldrig försvinner. Visst, den påminner en del om "Only Teardrops" med flöjten och lite med musiken, men inte så att det förstör. Jag hoppas verkligen att Slovenien går till final och får åtminstone topp tio på CV:t igen, helst högre än så. För det här är bra på riktigt!
 
 
Jim
Jag brukar oftast gilla Slovenien i Eurovision, men i år så har de fallit bort lite i mängden för min del. Låten växer dock för varje lyssning och refrängen har en ganska fin melodi.
 
 
Robban
En låt som jag från början inte riktigt fick grepp om, men som jag efter ett par lyssningar blivit riktigt förtjust i.
 
 
 
 
 
Erik
 
 
Felix
 
 
 
Haris
 
 
 
Hollac16
 
 
 
Jim
 
 
 
Robban
 
 
 

ESC-Panelen betygsätter årets ESC-bidrag med följande betyg:

Sämst
Dålig
Godkänd, men inte mer än så
Bra
Väldigt bra/fantastisk
Min favorit/världsklass
 

« Namn:

« E-postadress: (Publiceras ej)

« URL/Bloggadress:

« Kommentar:
Komma ihåg dig?