Eurovision Song Contest 2014 - Schweiz

 
  • TV-kanal: SRG SSR
  • Deltagandeår: 54:e gången
  • Första tävlingsåret: 1956
  • Senaste tävlingsåret: 2013
  • Bästa resultat: 1:a i final (1956, 1988)
  • Sämsta resultat: 38:e - 17:e i semifinal (2010)
  • Uttagningsprocess 2014: Die Große Entscheidungsshow 2014

Då Schweiz har fyra officiella språk (franska, tyska, italienska och rätoromanska) är det också dessa olika delar som får vara med och ta ut bidrag till Schweiz nationella final. Under de år som Schweiz deltagit ESC och en språkregel har funnits har Schweiz kunnat välja fritt mellan dessa fyra språk. Landet fick arrangera den första Eurovision Song Contest, år 1956, vilken de även vann (med Lys Assia). De har därefter deltagit varje år utom fyra; samtliga gånger p.g.a. dålig placering året innan. De har 2 vinster, 4 andraplatser och 3 tredjeplatser som bästa resultat.

För Schweiz del har det sett ganska varierande ut, för det mesta ganska positivt (åtminstone fram till slutet av 1980-talet). Fram till 1963 hade de fått en seger och bara placeringar inom tiotoppen, men 1964 kom de sist med noll poäng. Året efter vände det med toppbetyg igen innan de två år senare hamnade sist igen. Därefter varierade placeringarna mellan topp tio och mitten som avslutades med både seger 1988 och tredjeplats 1993.

1994 började dock problemen för Schweiz som från nu började komma allt längre bak i tabellerna. För varje år som gick fick de bara sämre och sämre placeringar (ibland något upp men inte mycket). 1998 blev de exempelvis sist med noll poäng. Det här gjorde att de fick avstå tävlan fyra gånger. År 2004 var de tillbaka igen och fick prova lyckan i den nyinförda semifinalen. Då blev de sist av alla länder med noll poäng. Året därpå gick de ändå till final med gruppen Vanilla Ninjas "Cool Vibes" som slutade åtta i finalen. De var direktkvalificerade året därpå men slutade på sextonde plats. Sedan dess har Schweiz bara gått vidare till finalen en gång (2011) men även då blev det sistaplats i finalen.

 
 
 

Sebalter - "Hunter Of Stars"

 
Foto: Merly Knörle/SRF
  
  • Text & musik: Sebastiano Paù-Lessi
  • Startnummer i semifinal 2: #12
 
Sebalter heter egentligen Sebastiano Paù-Lessi. Han är 28 år gammal, född 1985 i Ticino i Schweiz. Han har sedan barnsben spelat fiol även om han också tog upp gitarrspelande för att bredda sin musikalitet. Mellan år 2000 och 2002 spelade han i rockgruppen The Stalkers. Därefter var han i tio år med i rockgruppen The Vad Vuc där han spelade fiol. 2012 började han satsa på sin solokarriär, efter mer än trehundra liveframträdanden. Under ett års tid satt han och filade på låtar och valde sedan att skicka in ett bidrag till Schweiz nationella final 2014. Bidraget "Hunter of Stars" kom sedan att vinna Schweiz uttagning det här året. Sebalter kommer senare att släppa ett musikalbum och i sommar åker han på turné.
 
 
 
Erik
Åh jag älskar det här bidraget, det svänger så glatt. Först hade jag svårt för den här låten men den har växt till sig och helt plötsligt så är det ena av mina favoriter i årets tävling. Glad svängig pop från Schweiz, det är precis vad vi behöver i påsk/vår.
 
Felix
Är det på rirktigt eller inte? Är han sådan eller spelar han en karaktär? Det måste framgå tydligt annars förlorar man snabbt i anseende och intresset hos folk. Ett av de mellanbra bidragen i år som är svårt att hata men desto svårare att älska. Rycker på axlarna och känner mig nöjd med att ingen åtminstone kommer blanda ihop Sanne med sin ballad och superspralliga Sebastiano trots deras hemländers förväxlande lika namn ;) 
 
Haris
Jag tycker att låten är oerhört fin och charmig. Är en av låtarna som jag gillat från första början. Dock tror jag inte att det är något som folk kommer rösta på tyvärr. Jag tycker att den trallar på fint och jag får en riktigt behaglig känsla i kroppen varje gång jag hör den.
 
 
Hollac16
Hade lite svårt för det här bidraget i början, det hade svårt att fastna i minnet. Glömde bort den nästan hela tiden och när jag hörde den då tyckte jag att den lät ganska lam. Men den har växt till sig med tiden och nu tycker jag att den är ganska bra. Tror dock inte att den kanske kommer gå hem så där jättebra, men jag hoppas i alla fall att den går till final för det förtjänar Schweiz att göra.
 
 
Jim
Låten är till viss del lite halvtrallig och mysig men den känns ändå ganska töntig och intetsägande. Det engelska uttalet är förskräckligt och det svider lite i öronen på grund av det.
 
 
Robban
Schweiz har inte varit i ESC-final på de två senaste åren. Frågan är om det ska bli tredje gången gilt eller om charmtrollet SebAlter ska ta landet till nya höjder? Hans trallvänliga countrylåt är oerhört medryckande och den ligger mig varmt om hjärtat. Älskar fioler och stråkar överlag. Visseltonerna passar bra in i låten. Hoppas han gör ett lyckat framträdande på scen för då har han goda möjligheter att åtminstone ta Schweiz tillbaka till en efterlängtad finalplats.
 
 
 
 
 
Erik
 
 
 
Felix
 
 
 
Haris
 
 
 
Hollac16
 
 
 
Jim
 
 
 
Robban
 
 
 

ESC-Panelen betygsätter årets ESC-bidrag med följande betyg:

Sämst
Dålig
Godkänd, men inte mer än så
Bra
Väldigt bra/fantastisk
Min favorit/världsklass
 

« Namn:

« E-postadress: (Publiceras ej)

« URL/Bloggadress:

« Kommentar:
Komma ihåg dig?