Eurovision Song Contest 2014 - Österrike

 
  • TV-kanal: ORF
  • Deltagandeår: 46:e gången
  • Första tävlingsåret: 1957
  • Senaste tävlingsåret: 2013
  • Bästa resultat: 1:a i final (1966)
  • Sämsta resultat: 42:a - 18:e i semifinal (2012)
  • Uttagningsprocess 2014: Internval

Österrike började delta på Eurovisionens andra år och har sedan varit med i omgångar. De hade ett större avhopp i slutet av 60-talet och början av 70-talet samt även på 00-talet. 1998 och 2001 tillätts de inte delta p.g.a. att de hade fått för dåliga slutplaceringar åren innan.

Det har inte varit en klockren resa för Österrikes del i tävlingen. Man inledde med att komma sist, för att sedan gå bra i några år innan det blev två sistaplatser igen. Sedan gick det hyfsat bra och så kom segern 1966. Därefter gick det sämre ett tag och då kom också första avhoppet. Efter 1976 blandades resultaten med att komma både topp tio och bland de sista (här fick landet in fyra sistaplatser). Även om man blev topp tio flera år så var Österrike sällan nära vinsten.

På 1990-talet började det att gå sämre igen och det blev inte bättre efter millennieskiftet. 2003 blev nog alla förvånade när Alf Poiers tokiga låt "Weil der Mensch zählt" slutade sexa. Detta gjorde dock att Österrike var direkt i final året därpå (när semifinalen infördes) men balladen "Du bist" som gruppen Tie Break framförde slutade 21:a. De fick därför kvala 2005 men kom i botten av semifinalen. De avstod tävlan 2006, 2007 blev de näst sist - i semin och därför medverkade de heller inte förrän 2011. Nadine Beilers vackra "The Secret Is Love" tog sig till finalen men slutade i botten. Varken 2012 eller 2013 blev bra resultatår för Österrike som fick en absolut sistaplats 2012 av alla 42 tävlande länder det året.

 
 
 

Conchita Wurst - "Rise Like a Phoenix"

 
Foto: Thomas Ramstorfer/ORF
  
  • Text & musik: Charley Mason, Joey Patulka, Ali Zuckowski, Julian Maas
  • Startnummer i semifinal 2: #6
 
Thomas Neuwirth är en colombiansk österrikisk dragshowartist som på scenen kliver in i karaktären Conchita Wurst. Conchita utmärker sig på sådant sätt att hon är kvinnoklädd men bär helskägg. Innan Thomas blev "Conchita Wurst" arbetade han som skyltfönsterdekoratör. År 2006 deltog han sedan i tävlingen Starmania och året därpå bildade han musikgruppen Jezt anders!. År 2011 började Thomas använda karaktären Conchita Wurst på heltid i sina musikframträdanden.
 
År 2012 deltog Conchita Wurst i den österrikiska ESC-uttagningen där hon slutade på andra plats med bidraget "That's What I Am". I september 2013 meddelade ORF att man hade valt ut Conchita Wurst som landets representant i ESC i Köpenhamn och i mars (som sista land i år) meddelades sedan låten "Rise Like a Phoenix".
 
 
 
Erik
Låten är inte dålig men inte heller bra utan rätt mycket mellanmjölk över det hela. Hon sticker ut och det är en fördel som mycket väl kan räcka till final. I semifinal går hela 66% av låtarna vidare eller 10 av 15 låtar. 2012 ställde han upp med låten "That's What I Am" som är en riktigt schlagerkaramell som jag som schlagerfantast bara älskar. Lyssna gärna på den! 
 
 
Felix
Ett av Österrikes starkaste bidrag på flera år! Uttrycket med skägg och i övrigt feminina drag kommer skapa uppmärksamhet och blir ju helt klart en igenkänningsfaktor att räkna med. Tror det kan hjälpa detta bidrag hela vägen till final faktiskt!  
 
Haris
Jag gillar verkligen det här. Dock tror jag att Europa kommer ha lite svårt att smälta Conchita. Han/Hon är nog för svår att ta till sig för många delar av vår världsdel. Jag gillar låten, jag gillar Conchita och jag hoppas verkligen på minst en final för detta.
 
 
Hollac16
Personligen gillade jag "That's What I Am" som kom tvåa 2012. Den här låten som Conchita tävlar med i år är inte lika bra. I videon får jag istället känslan av att hon gör reklam för någon klädaffär (den känns ganska lik vissa svenska klädaffärers reklamfilmer på sina ställen). Tyvärr tror jag inte att det går hem, låten är för svag.
 
 
Jim
Väldigt säregen och häftig sångerska, men tyvärr så är låten bara lite halvbra. De har nog försökt göra en maffig refräng men det känns som de bara kom halvvägs med det målet.
 
 
Robban
Mina förväntningar på Österrike när jag fick nys om att Conchita Wurst (min favorit från 2012 års nationella final) skulle få äran att representera landet var höga. Dock krävdes låten ett par lyssnignar innan jag tog bidraget till mig. Pampig låt helt klart. Den sticker helt klart ut ur mängden. Frågan är om det är på ett positivt sätt - eller om den upprör negativt, Kul med ett bidrag som rör om i grytan lite. Jag får lite James Bond-vibbar när jag lyssnar på låten. Conchita har en stark röst och det ska bli intressant att se hur det går för hen och Österrike i årets tävling.
 
 
 
 
 
Erik
 
 
 
Felix
 
 
 
Haris
 
 
 
Hollac16
 
 
 
Jim
 
 
 
Robban
 
 
 

ESC-Panelen betygsätter årets ESC-bidrag med följande betyg:

Sämst
Dålig
Godkänd, men inte mer än så
Bra
Väldigt bra/fantastisk
Min favorit/världsklass
 

« Namn:

« E-postadress: (Publiceras ej)

« URL/Bloggadress:

« Kommentar:
Komma ihåg dig?