Eurovision Song Contest 2014 - Nederländerna

 
  • TV-kanal: AVRO/TROS
  • Deltagandeår: 55:e gången
  • Första tävlingsåret: 1956
  • Senaste tävlingsåret: 2013
  • Bästa resultat: 1:a i final (1957, 1959, 1969 & 1975)
  • Sämsta resultat: 43:a - 19:e i semifinal (2011)
  • Uttagningsprocess 2014: Internval

Nederländerna debuterade samma år som ESC startade, 1956, och har sedan deltagit varje år utom fyra gånger: 1985, 1991, 1995 och 2002. Som bäst har de blivit etta 4 gånger, tvåa 2 gånger (silver samma år) och trea 1 gång. Nederländernas ESC-historik ser ut som följer att mellan 1956-1975 varierade landet högt att komma bra respektive lågt att komma dåligt. Ett exempel är vinst 1957, sistaplats 1958 och vinst 1959. Under den här perioden fick landet sina pallplatser men även fyra sistaplatser.

Efter 1975 har landets resultat varierat ännu mer mellan högt och lågt, antingen har man kommit ganska bra eller så har det blivit totalt platt fall. På grund av dålig placering fick landet inte vara med 1995 och 2002. När semifinalsystemet infördes 2004 lyckades gruppen Re-Union med låten "Without You" ta sig vidare till finalen, men där blev det bottenplacering. Året därpå och alla år fram till förra året i Malmö fick aldrig Nederländerna chansen att gå till finalen. De var med år efter år efter år, men röstades aldrig vidare. Som sämst blev de därför sist i semin år 2011 och totalt sätt sist av alla länder (43:e plats). Men så förra året hände något när Anouks "Birds" tog sig till final och fick en hedersvärd åttondeplats, Nederländernas bästa placering sedan 1999.

Räknar man högt har Nederländerna inte vunnit tävlingen sedan 1975 och sedan då är bästa slutplacering en fjärdeplats.

 
 
 

The Common Linnets - "Calm After The Storm"

 
Foto: Paul Bellaart
  
  • Text & musik: Ilse DeLange, JB Meijers, Rob Crosby, Matthew Crosby, Jake Etheridge
  • Startnummer i semifinal 1: #14
 
Duon The Common Linnets består av artisterna Ilse DeLange och Waylon, två välkända holländska artister som på varsitt håll gjort karriär. Duon bildades för ett egentligen enbart en spelning på De Grolsch Veste stadium, men kontrakterades nu även för ESC. Däremot har de känt varandra sedan många år tillbaka.
 
Ilse DeLange är 36 år, sjunger holländsk country och popmusik. Hon är född i Almelo i Nederländerna. Som åttaåring började hon som läppsynkarartist vilket senare ledde till liveframträdanden i holländsk TV. I början av 1990-talet försökte hon inleda en musikkarriär utan att direkt lyckas. Hon blev medlem i popgruppen Wij som bl.a. släppte singeln "De Oorlog Meegemaakt". År 1998 åkte Ilse till Nashville i USA och spelade in en countryskiva "World Of Hurt", vilken blev en stor succé i hemlandet. Året efter släppte hon ytterligare ett album och karriären var nu ett faktum. Och så har det hållit på med många succélåtar som "Livin' on Love", "Clean Up" och "Next to Me".
 
Waylon (egentligen Willem Bijkerk) är 33 år. Han är född i Apeldoorn och sjunger både country, pop, rock och soul. Artistnamnet Waylon tog han från sin idol Waylon Jennings. År 2008 deltog Waylon i TV-programmet Holland's Got Talent (Talangprogrammet). Året efter släppte han albumet Wicked Ways som hamnade högt på topplistorna.
 
The Common Linnets valdes internt av nederländsk TV att representera Nederländerna i ESC 2014. Även deras låt "Calm After The Storm" valdes internt. Låten är dels skriven av två holländare (Ilse DeLange och JB Meijers) samt två amerikanare (Matthew Crosby och Jake Etheridge).
 
 
 
Erik
Låten växer för varje gång på man lyssnar på låten men jag tror att det behövs mer än det för att ta Nederländerna till final. Country i ESC är det sällan man får höra. Det här är en låt som inte kommer få några röster på grund av att den glömms bort men väl i final kommer folk att sakna den. 
 
 
Felix
Det är lite singer-songwriterkänsla och ett kul inslag i det annars så glättiga eller balladsvulstiga. Här är nedtonat med lätta countryvibbar som inte tar överhanden. Gillar det mer och mer! Tror på kemin dem emellan också!
 
 
Haris
Detta är nog den enda låten jag totalt glömt bort i årets tävling. Hade någon spelat den för mig utanför sammanhanget hade jag aldrig gissat på att den är årets nederländska bidrag. Det är alldeles för anonymt och tråkigt om jag ska vara helt uppriktig. Men med flera lyssningar har den växt i mina öron och nu vet jag att det är årets nederländska bidrag.
 
 
Hollac16
Innan jag hörde låten hade jag höga förväntningar på Nederländerna i år. Jag blev därför så oerhört besviken när de valde ut denna riktigt anonyma låt. Men efter ett par spelningar så började jag så smått ändå tycka om den och den har en viss charm i att den bara är där, det är tyvärr också låtens stora problem. Den sticker både ut och samtidigt inte. Men efter många lyssningar gillar jag den och jag tror att den kan gå till final just av att den bara är som den är. Det finns dock risk att den åker ut och hamnar långt bak med samma anledning. Den är dock en av de bättre i startfältet anser jag. 
 
Jim
Jag har alltid älskat country och jag blev väldigt förväntansfull när jag skulle lyssna på den här låten men jag blev så otroligt besviken. Den är så otroligt tråkig och det händer verkligen ingenting. Nej, det här är inget annat än godkänt och här tror jag att jag ska klämma in en liten kisspaus när det är dags för sändning.
 
 
Robban
En väldigt skön och avslappnande countrypoplåt låt från Nederländerna med två synkade stämmor. Det här känns som en riktig låt som skulle kunna överleva efter själva tävlingen oavsett hur det går. Nederländerna tar ett steg till mot att bli det mest överproducerade ESC-landet, men varför inte, det kanske lönar sig. Det gick ju bra ifjol med Anouk. Hoppas det även gör det i år också. Det är hur som helst en kvalitetslåt som förtjänar att ta sig till final och väl där få en bra placering.
 
 
 
 
 
Erik
 
 
 
Felix
 
 
 
Haris
 
 
 
Hollac16
 
 
 
Jim
 
 
 
Robban
 
 
 

ESC-Panelen betygsätter årets ESC-bidrag med följande betyg:

Sämst
Dålig
Godkänd, men inte mer än så
Bra
Väldigt bra/fantastisk
Min favorit/världsklass
 

« Namn:

« E-postadress: (Publiceras ej)

« URL/Bloggadress:

« Kommentar:
Komma ihåg dig?