Eurovision Song Contest 2014 - Moldavien

 
  • TV-kanal: TRM
  • Deltagandeår: 10:e gången
  • Första tävlingsåret: 2005
  • Senaste tävlingsåret: 2013
  • Bästa resultat: 6:a i final (2005)
  • Sämsta resultat: 30:e - 12:a i semifinal (2008)
  • Uttagningsprocess 2014: O Melodie Pentru Europa 2014

Efter att EBU hade infört en semifinal år 2004 kunde fler länder delta i ESC (istället för att dålig placering i final året innan skulle tvinga till avhopp året därpå). Därmed kunde Moldavien gå in som debutant år 2005, vilket de också gjorde. Rockbandet Zdob şi Zdub gick in med låten "Bunica Bate Toba" där de hade med sig en farmor på scenen som trummade vilket tog landet till final och en sjätteplats. Året därpå försökte de istället med en sexchock och hamnade långt bak. För att året därpå pröva med fioler och åka upp i tiotoppen igen för att året därpå stanna kvar i semin.

Moldavien har i dessa sammanhang kallats för Europas fattigaste land men det har sällan synts på scenen. Istället har landet skickat bidrag som stuckit ut både eurodisco som "Run Away" och ballader som "O mie". Och det har gett utdelning. Endast en gång på dessa år har Moldavien missat en final och resultatmässigt hamnar de ändå kring 11-12:e plats.

 
 
 

Cristina Scarlat - "Wild Soul"

 
Foto: Vlad Vlas
  
  • Text: Lidia Scarlat
  • Musik: Ivan Aculov
  • Startnummer i semifinal 1: #11
 
Cristina Scarlat är 33 år gammal, född och uppvuxen i Moldaviens huvudstad Chișinău. Hon är uppvuxen i en familj med starka band till traditionell musik och det ledde henne till att börja spela piano och fiol. Hon har utbildat sig till vokalist. I Moldavien är hon en av de mest välkända sångerskorna som har tävlat och vunnit priser i flera olika festivaler. När hon ställde upp i den nationella uttagningen till ESC för tredje gången, nu med "Wild Soul" var det hon som skulle få ta hem segern och därmed representera Moldavien i Köpenhamn.
 
Låten har två upphovsmän: för musiken står kompositören Ivan Akulov och texten är skriven av Cristinas 23--åriga brorsdotter Lidia Scarlat.
 
 
 
Erik
Moldavien har gjort en mycket bra låt i år och jag tror att om låten går till final så kommer den bli finalens stora skräll. Videon är grymt snygg frågan är bara hur de ska göra det lika snyggt på scenen. Moldavien är Europas fattigaste land och om de skulle vinna skulle det bli mycket intressant att se hur det ska producera showen.
 
 
 
Felix
Hon känns otroligt stark och jag tror verkligen hon levererar ett grymt framträdande - både show och sångmässigt! Det är också lite annorlunda från många andra låtar och känns som ett härligt inslag. Moldavien förtjänar en bra plats också efter en del mittenplaceringar.
 
 
Haris
Det tilltalar mig inte speciellt mycket, men jag kan tänka mig att det kan bli ett bra framträdande. Tror låten kan funka rätt bra live och tilltala vissa tittare. Personligen står jag någonstans mittemellan här och tror den kan hamna högt, men å andra sidan kan den också gå dåligt.
 
 
Hollac16
Jag är mycket kluven till den här låten. För första gången har Moldavien producerat en mycket snygg video samtidigt som jag tycker att låten faller ganska platt. Å ena sidan sticker låten ut i semifinalen p.g.a. att det inte är en klassisk ballad som många av de andra balladerna i inledningen, å andra sidan försvinner den i mängden av det som faktiskt är bra i år. Så jag är rätt kluven. Den kan gå vidare eller inte. Mittenplacering kanske? 
 
Jim
Jag brukar alltid gå igång på dramatiska låtar av det här slaget men det finns ingenting som jag fastnar för här. Christina är en väldigt duktig sångerska så det skulle väl vara för den saken som det här skulle ha någon chans överhuvudtaget.
 
 
Robban
Moldavien brukar alltid ställa upp med låtar som tilltalar mig. Årets låt är inget som tilltalar mig alls. Den sätter sig helt enkelt inte. På tio ESC-framträdanden har Moldavien bara missat finalplats en enda gång (2008).
 
 
 
 
 
Erik
 
 
Felix
 
 
 
Haris
 
 
 
Hollac16
 
 
 
Jim
 
 
 
Robban
 
 
 

ESC-Panelen betygsätter årets ESC-bidrag med följande betyg:

Sämst
Dålig
Godkänd, men inte mer än så
Bra
Väldigt bra/fantastisk
Min favorit/världsklass
 

« Namn:

« E-postadress: (Publiceras ej)

« URL/Bloggadress:

« Kommentar:
Komma ihåg dig?