Eurovision Song Contest 2014 - Malta

 
  • TV-kanal: PBS
  • Deltagandeår: 27:e gången
  • Första tävlingsåret: 1971
  • Senaste tävlingsåret: 2013
  • Bästa resultat: 2:a i final (2002 & 2005)
  • Sämsta resultat: 39:e - 25:a i semifinal (2007)
  • Uttagningsprocess 2014: Malta Eurovision Song Contest 2014

Malta debuterade 1971 och inledde sin ESC-karriär med att bli sist två år i rad. Bägge åren sjöngs bidragen på maltesiska, något landet aldrig gjort igen sedan dess. Efter de två sistaplatserna avstod Malta från tävlingen två år och när de sedan återvände 1975 blev de tolva. Det blev å nyo ett avhopp på 14 år innan Malta återigen stod på en ESC-scen. Och helt plötsligt började det gå mycket bra för Malta. Under hela 1990-talet, undantaget 1999, lyckades landet komma på topp tio, och där dessutom pricka in två tredjeplaceringar. Här kan nämnas att det fortfarande fanns en språklag i ESC som gjorde att alla länder var tvungna att framföra bidragen på sina hemspråk, i Maltas fall var det engelska.

Efter millennieskiftet fortsatte Maltas framgångssaga ett par år till (med en andraplats år 2002), men år 2003 blev de istället näst sist. De kvalificerade sig dock från semifinalen till finalen år 2004 och blev tack vare att två ur "Big Four" blivit topp tio direktkvalificerade till finalen 2005, där de slutade tvåa. Men sedan har faktiskt lyckan vänt för Maltas del. 2006 blev de sist och 2007 slutade de på 25:e plats i semin (totalt 39:e plats). De har sedan år 2007 bara kvalificerat sig tre gånger och vid två av tre tillfällen slutat i botten av finalen. Det var först i Malmö förra året när Malta äntligen hamnade på tiotoppen igen, då doktor Gianluca Bezzina framförde "Tomorrow".

Malta har således aldrig vunnit en ESC, och det sägs att om landet en gång gör det så kommer den dagen att bli en helgdag. Då Malta går ut som första land i årets upplaga har de fått äran att få framföra Eurovisionens 1500:e bidrag. Inte illa!

 
 
 

Firelight - "Coming Home"

 
Foto: EBU
  
  • Text & musik: Richard Edward Micallef
  • Startnummer i semifinal 2: #1
 
Firelight är en folkmusikgrupp från Malta. De består av gruppmedlemmarna Michelle Mifsud, Richard Edward Micallef, Tony Polidano, Matthew Ellul och Leslie Decesare.
 
Richard är gruppens huvudsångare som också är bandets låtskrivare. Hans pappa är en välkänd sångare på Malta och nästan hela familjen jobbar i underhållningsbranschen. 2005 flyttade Richard till Storbritannien för att satsa på den brittiska musikmarknaden. Han deltog i brittiska X Factor och efter sin medverkan där blev han medlem i rockgruppen Cast Away som turnerade runt i England. 2009 återvände han till Malta där han har arbetat som låtproducent med sin bror. Sedan har han jobbat en hel del med nuvarande gruppen Firelight.
 
Videon till låten "Coming Home" speglar bilder från Första världskriget. Gruppen uppmärksammar i slutet av videon att man inte ska glömma de som aldrig kom hem från det kriget. Det är i år exakt 100 år sedan Första världskriget bröt ut.
 
 
 
Erik
Den här låten påminner mycket om låten "I will wait" med Mundford and sons. De har samma rytm och samma sound. Jag är inget stort fan av någon av låtarna. Jag är van att Malta skickar glada låtar och det blir helt fel i min hjärna när Malta skickar denna mellankoliska countrylåt. 
 
 
Felix
Det kännssom om detta går mig helt förbi. Innehållslöst och tråkigt - inte alls det glada poppiga eller vackra balladiga som man brukar kunna skicka från Maltas håll! Tror det blir flopp...
 
Haris
Det finns egentligen inget dåligt med den här låten. Det är en fin låt som berör mig. Men det är å andra sidan inte heller någon jättehit. Det är en lagom låt ur alla aspekter för min del.
 
 
Hollac16
För mig är det här en låt som har växt med tiden. När de vann förstod jag inte riktigt vad syftet med låten var eller vad budskapet var. Men när de hade producerat om låten och gjort videon så berörde den mig mer. Även om det inte är en av mina favoriter i år så tycker jag att det är en fin låt som borde få gå till final. Men jag tror tyvärr att Malta inte tar hem det i år heller. Känns som en skön start på semi 2.
 
 
Jim
Jag brukar gilla Maltas bidrag och tycka att de alltid skickar något tralligt och trevligt, men årets bidrag är ju faktiskt bra på riktigt! Jag går helt igång på denna proffsiga och otroligt musikaliska låt med fantastiska stämmor och ett riktigt snyggt arrangemang. En av mina absoluta favoriter i år!
 
 
Robban
Malta levererar alltid bra låtar till Eurovision, så även i år. Denna gång blir det lite somrig country, med ett fint tema om soldater som kommer hem till sina familjer efter att ha varit i krig. Ledsångaren Richard har med sig sin bror & syster på scen tillsammans med andra musikaliska bandmedlemmar. Medryckande låt och bra sång. Det här är en sån där låt som tilltalar folk vid första lyssningen, vilket är en positiv fördel för Malta. Topp tio blev det ifjol - Kommer det gå lika bra i år för landet som älskar den här tävlingen?
 
 
 
 
 
Erik
 
 
 
 
Felix
 
 
 
Haris
 
 
 
Hollac16
 
 
 
Jim
 
 
 
Robban
 
 
 

ESC-Panelen betygsätter årets ESC-bidrag med följande betyg:

Sämst
Dålig
Godkänd, men inte mer än så
Bra
Väldigt bra/fantastisk
Min favorit/världsklass
 

« Namn:

« E-postadress: (Publiceras ej)

« URL/Bloggadress:

« Kommentar:
Komma ihåg dig?