Eurovision Song Contest 2014 - Makedonien

 
  • TV-kanal: MRT
  • Deltagandeår: 14 (15):e gången
  • Första tävlingsåret: 1996/1998
  • Senaste tävlingsåret: 2013
  • Bästa resultat: 12:a i final (2006)
  • Sämsta resultat: 36:a - 16:e i semifinal (2011)
  • Uttagningsprocess 2014: Internval

Makedonien går i ESC-sammanhang under namnet FYR Macedonia eller FYROM som står för Former Yugoslav Republic of Macedonia ("Forna Jugoslavrepubliken Makedonien"). Detta för att Grekland inte tillåter Makedonien att kalla sig för Makedonien p.g.a. området i Grekland som har samma namn. I denna beskrivning kallas Makedonien för Makedonien och inget annat. På alla år de har tävlat har Makedonien som bäst blivit tolva i final.

Landet skulle ha debuterat redan 1995, men drog sig ur då det uppstod problem kring vem som skulle representera landet, och 1996 åkte de ut i semifinalen vilket gjorde att de inte fick debutera förrän 1998. Fram till år 2003 då EBU förändrade reglerna kring att dålig placering året innan innebar icke-deltagande året därpå, drabbades Makedonien av dålig placering varje år de deltog (1998, 2000 & 2002) vilket gjorde att de inte fick vara med 1999, 2001 och 2003. När semifinalen infördes 2004 kunde de dock vara med, vilket de har varit sedan dess.

Under de fyra första åren med semifinalsystemet lyckades Makedonien gå till finalen varje år. I finalen blev de dock alltid utanför topp tio och fick därför kvala om i semin året därpå. När EBU införde två semifinaler 2008 har det dock gått sämre och sämre för Makedonien som endast gått till final en gång (2012) på sex försök. Dock kan det noteras att år 2008 och 2009 skulle Makedonien faktiskt ha gått till final, om inte jurygrupperna hade fått vara med och bestämma ett wildcard. 2008 valde jurygrupperna Sverige och 2009 Finland. Bägge de åren slutade Makedonien på tionde plats hos tittarna.

 
 
 

Tijana - "To the Sky"

 
Foto: Dusan Jaukovic
  
  • Text: Elena Risteska, Darko Dimitrov
  • Musik: Darko Dimitrov, Lazar Cvetkoski
  • Startnummer i semifinal 2: #11
 
Tijana Dapčević är 38 år gammal. Hon föddes som Tijana Todevska den 3 februari 1976 i Makedoniens huvudstad Skopje (som då tillhörde Jugoslavien). Hon är idag gift med den serbiske affärsmannen Milan Dapčević. Tijana är syster till Tamara Todevska som tävlade för Makedonien 2008. Tijana arbetar som artist och uppträder mest i Serbien.
 
Som sjuåring lärde sig Tijana att spela cello och fortsatte med detta en lång tid. Hon kom därför att utbilda sig till cellolärare vid fakulteten för musik i Skopje. Hon medverkade sedan i den makedonska filharmoniska orkestern och vid den internationella orkestern i Leipzig. 1993 började hon arbeta vid Makedoniens TV- och radiokanal (MRT). Året därpå fick hon fart på sin musikkarriär då hon släppte sin första låt. Därefter har hon släppt fem musikalbum, med vissa låtar inspelade tillsammans med regionala artister. Hon är mycket välkänd i hela Balkan. En av hennes största hits är låten "Sve je isto, samo njega nema".
 
Dapčević har tidigare varit med i Serbien-Montenegro's ESC-uttagning 2006 med bidraget Greh som slutade på åttonde plats.
 
Den 28 augusti 2013 valdes Tijana internt av MRT att representera Makedonien i ESC 2014. Även låten "To the Sky" valdes ut internt. Från början sades det att den skulle heta "Pobeda" och framföras på makedonska men det ändrades sedan till "Tamu kaj sto pripagjam", även den på makedonska. Dock spelades låten även in i en engelsk version vilket senare kom att bekräftas som den officiella versionen som Makedoniens bidrag i år. En av låtskrivarna till "To the Sky" är Elena Risteska som tävlade för Makedonien 2006. Tijanas syster Tamara kommer vara en del av kören i numret på scenen i Köpenhamn.
 
Det här är den officiella videon av låten som släpptes den 12 april.
 
 
Erik
Jag har sett liveframträdandet och hon verkar inte vara närvarande när hon sjunger det ser ut som hon är på en annan planet. Låten i sig är modern och fräsch och jag hoppas på en finalplats för Makedonien så att balkanländerna återvänder till tävlingen. Jag tycker att låten är rätt intetsägande och tråkig. 
 
Felix
Tycker det är starkt och fräscht! Undrar dock hur hon sjunger live... Det kan nog hjälpa eller stjälpa henne beroende på röstresurserna. Blir nog ett sjuhelsikes show på scenen och absolut ett bidrag som jag tar med mig som en av favoriterna från i år.
 
Haris
Jag avskyr det här. Jag gillar inte denna typen av musik och jag får inte ut något av det. Hon sjunger inte så värst bra, hennes text är värdelös då hon bara kastar ut sig massa ord. Jag har aldrig förstått vad som är så lockande med den här typen av musik.
 
Hollac16
Personligen gillade jag den makedonska versionen bättre, inte för att jag då förstod vad hon sjöng om (för jag kan inte makedonska) utan för att den engelska versionen känns ganska platt och tråkig. Det blev något mer intressantare när hon valde att sjunga på sitt hemspråk. Låten är helt okej men känns just nu som ett enda rakt streck. Hade den tävlat i semi 1 hade den gått till final direkt men nu vet jag inte. Går den till final så gör det ingenting men om den gör det räknar jag inte med att den blir särskilt högplacerad.
 
 
Jim
Det här är faktiskt en av mina favoriter i år. Jag tycker att det här är en klockren poplåt med en riktigt medryckande refräng. Jag stör mig dock lite på hennes scenuttryck så jag föredrar att lyssna på studioversionen utan att se henne. Då blir det väldigt bra av det hela helt plötsligt!
 
 
Robban
Enformig, intetsägande och slätstruken låt som absolut inte är dålig. Bara det att den är totalt ointressant och platt för att sticka ut ur mängden. Makedonien vet man inte alltid var man har. Enda stunden skickar de kanonbra bidrag som faller mig i smaken, ena stunden blir det riktigta bottennapp. Plus ändå till sångerskan som jag tycker har en snygg look.
 
 
 
 
 
Erik
 
 
 
Felix
 
 
 
Haris
 
 
 
Hollac16
 
 
 
Jim
 
 
 
Robban
 
 
 

ESC-Panelen betygsätter årets ESC-bidrag med följande betyg:

Sämst
Dålig
Godkänd, men inte mer än så
Bra
Väldigt bra/fantastisk
Min favorit/världsklass
 

« Namn:

« E-postadress: (Publiceras ej)

« URL/Bloggadress:

« Kommentar:
Komma ihåg dig?