Eurovision Song Contest 2014 - Israel

 
  • TV-kanal: IBA
  • Deltagandeår: 37:e gången
  • Första tävlingsåret: 1973
  • Senaste tävlingsåret: 2013
  • Bästa resultat: 1:a i final (1978, 1979 & 1998)
  • Sämsta resultat: 38:e - 24:a i semifinal (2007)
  • Uttagningsprocess 2014: Internval (artist), Kdam Eurovision 2014 (bidrag)

Israel kom med i ESC 1973 och har varit med alla år sedan dess utom 1980, 1984, 1994 och 1997. Israels bidrag ofta handlat om fred och frihet och bidragen har alla åren framförts på hebreiska även om vissa bidrag i kombination av engelska och/eller andra språk.

I bagaget har Israel 3 vinster, 2 andraplatser och 1 tredjeplats, totalt 18 gånger på topp tio, senaste var 2008. Resultatet har varierat mellan högt och lågt, där landets bästa tid måste ha varit mellan 1978-1983. Då fick landet två vinster (i rad) och två andraplatser (i rad). Sedan semifinalsystemet infördes år 2004 har Israel varit med varje år. Fem gånger har landet misslyckats att kvalificera sig till finalen och övriga år när landet har gått till final har det endast blivit en fjärdeplats som bäst.

 
 
 

Mei Finegold - "Same Heart"

 
Foto: Lior Nordman
  
  • Text & musik: Rami Talmid
  • Startnummer i semifinal 2: #2
 
Mei Finegold är 31 år, född 16 december 1982 i staden Rishon LeZion i Israel. Mei har alltid velat hålla på med musik och har velat ta sig upp till toppen. Hon har både varit med i lokala körgrupper och lågbudgetmusikaler, allt för att få hålla på med musiken. Vid 18 års ålder började hon sjunga rockmusik. 2009 tävlade hon i talangprogrammet A Star Is Born, där hon slutade på tredje plats. Efter programmet fick hon uppleva en av sina största drömmar, nämligen att få vara med i en musikal. Samtidigt gav hon ut sitt första album kallat "Soda Pop", där hon hade skrivit alla låtar själv. Hon har även engagerat sig hos människorättsorganisationer i kampen mot våld. 2012 medverkade hon i ytterligare en musikal.
 
Mei Finegold valdes ut internt av IBA att tävla för Israel i ESC 2014. Efter ett nationellt inskick av bidrag valdes tre bidrag ut att tävla i den nationella finalen, där tittarna hade hela makten att avgöra vilket bidrag som skulle vinna. Det blev till slut låten "Same Heart" som vann.
 
 
 
Erik
Jag tycker mycket om Israels låt i år. Bara det faktum att de sjunger på hebreiska är ett stort plus för det är ett väldigt vackert språk att sjunga på. Videon är väldigt häftig och det ska bli spännande att se hur de kommer se ut på scenen, om de lyckas förmedla känslan som videon gör? 
 
 
Felix
En av mina absoluta favoriter i år! Tufft, snyggt och fräscht! Skön mix mellan hebreiska och engelska och dansen sitter som en smäck. Det är upptempo i sitt esse och ett perfekt bidrag att följa upp fjolårets ballad-fiasko med.  
 
Haris
Jag gillar den här låten och jag hoppas den gör bra ifrån sig. Men jag är faktiskt rädd att folk inte kommer rösta på den. Framför allt på grund av politiska skäl. Något som egentligen inte borde avgöra vad man tycker om en låt. Jag gillar hennes röst och tycket hon är riktigt ball, men det där lilla extra saknas.
 
 
Hollac16
För mig hamnar den här gärna på tiotoppen om det inte hade varit så att det hade funnits låtar som berörde mig mer. Exempelvis, om den här går till final och får tävla i början av startfältet skulle jag absolut sätta den högre upp men sedan flytta ned den när bättre bidrag kommer. Och jag är rädd för att den kommer att komma sämre än vad den egentligen förtjänar. För att göra en lång kommentar kort: jag gillar låten.
 
 
Jim

Det här kommer nog gå riktigt långt. Mei Feingold är en otroligt proffsig sångerska och hon lyfter verkligen den här låten.

 
 
Robban
Här har vi min personliga favorit i årets upplaga av ESC. Efter att ha missat finalplats tre år i rad, är det verkligen hög tid att Israel kvalificerar sig dit. De ställer upp med en kaxig girlpower-rockpoplåt med attityd. Härlig mix med både hebreiska och engelska. Jag känner på mig att det kommer gå bra för Israel i år. Mei Finegold är både snygg, cool & en oerhört kompetent sångerska som kommer leverera på scen, var så säker. Hennes röst låter lite likt Adele stundtals. Jag håller stenhårt på Israel i år, som förövrigt är ett av mina främsta favoritländer i ESC.
 
 
 
 
 
Erik
 
 
 
Felix
 
 
 
Haris
 
 
 
Hollac16
 
 
 
Jim
 
 
 
Robban
 
 
 

ESC-Panelen betygsätter årets ESC-bidrag med följande betyg:

Sämst
Dålig
Godkänd, men inte mer än så
Bra
Väldigt bra/fantastisk
Min favorit/världsklass
 

« Namn:

« E-postadress: (Publiceras ej)

« URL/Bloggadress:

« Kommentar:
Komma ihåg dig?