Eurovision Song Contest 2014 - Island

 
  • TV-kanal: RÚV
  • Deltagandeår: 27:e gången
  • Första tävlingsåret: 1986
  • Senaste tävlingsåret: 2013
  • Bästa resultat: 2:a i final (1999 & 2009)
  • Sämsta resultat: 30:e - 16:e i semifinal (2005)
  • Uttagningsprocess 2014: Söngvakeppnin 2014

Island var det sista landet som gick med i ESC, vilket skedde år 1986. Island hade en tuff start med tre sextondeplaceringar i rad följt av en sistaplats med noll poäng 1989. 1990-talet blev hellre inte bättre, utan landet höll sig kring att sluta i mitten (undantaget 1990 och 1992). 1997 kom de så dåligt att de inte fick vara med 1998, men vid återkomsten 1999 var Selmas "All Out of Luck" väldigt nära att slå Sverige även om de sedan kom att sluta på andra plats. Därefter var det ganska ostabilt igen som gjorde att de inte fick vara med 2002, men 2003 lyckades de bli topp tio igen. När semifinalssystemet infördes 2004 behövde inte landet kvala första året, men Jónsis ballad slutade endast på plats 19, så året efter åkte de till semifinalen. Selma återkom men slutade på sextonde plats (trettionde totalt sätt), vilket blev Islands dittills sämsta placering.

Det blev två år till med icke-kvalificering för Islands del innan det vände. När Euroband representerade Island 2008 blev det äntligen kvalificering, även om de kom att sluta i mitten av finalen det året. Däremot året därpå vann de första semifinalen och sedan blev det igen en andra plats i finalen, tio år efter den första. Därefter har Island lyckats kvalificera sig till finalen varje år dock ska det tilläggas att de har slutat i botten av finalen varje år.

 
 
 

Pollapönk - "No Prejudice"

 
Foto: EBU
  
  • Text: Heiðar Örn Kristjánsson, Haraldur F. Gíslason, John Grant
  • Musik: Heiðar Örn Kristjánsson
  • Startnummer i semifinal 1: #5
 
Gruppen Pollapönk bildades 2006 av Heiðar Örn Kristjánsson och Haraldur F. Gíslason, vilka hade ingått i en trio vid namn Botnledja. Gruppen bildades när de båda gick på universitetet och utbildade sig till förskolelärare. Gruppens första album kom att bli en del av examensuppgiften. Målet med låtarna var att skriva musik som både barn och vuxna kunde ta till sig och sjunga med i. De skriver därför musik för alla åldersgrupper.
 
I februari vann gruppen den isländska ESC-uttagningen med låten "Enga fordóma". Tävlingsreglerna i den isländska uttagningen Söngvakeppnin säger att alla tävlingsbidrag måste framföras på isländska, men att vinnarlåten gärna får översättas till annat språk vid ESC. Så gjordes och det nya namnet på låten är nu "No Prejudice". Översatt kan låten betyda "Inga fördomar".
 
 
 
Erik
Islands låt växer ju mer man lyssnar på låten och jag fullkomligt älskar låten. Den sprider sån otriolig glädje och man vill bara hoppa upp och dansa. Videon påminner lite om gruppen gruppen Cartoons som var stora på 90-talet. Jag tror Islands scenframträdande kommer bli avgörande för hur det går för landet i semifinalen. Om det gör ett färgglatt, skämtsamt eller ett neutralt framträdande kommer ha stor betydelse då de behöver sticka ut för att ta sig till final. 
 
 
Felix
Rynkade först ogillande på näsan för att nu tycka mer och mer om denna låt som på engelska har ett bra budskap (om än något politiskt trots regelverkets betsämmelser kring detta). Hoppas scenshowen blir lika färgglad och sprakande som musikvideon!
 
 
Haris
Jag köper det här fullt ut. Jag gillade det redan när det var på isländska och då förstod jag ju ingenting. Nu när den är på engelska med en väldigt bra text dessutom så blir den faktiskt ännu bättre. Det är kul. Det sticker ut i mängden och man blir bara allmänt på gott humör av detta islänska glädjepiller.
 
 
Hollac16
Första gången jag hörde den här låten tyckte jag inte om den. Inte för att jag inte förstår isländska utan för att jag tänkte att det är bara ett stort skämt, lite som när den isländska motsvarigheten till Grynet tävlade 2006. Men det här är en låt som har växt för mig, framförallt efter att de gjorde om låten till engelska och ordnade en video till den. Och jag tror att den definitivt kan bli en bubblare i semifinalen eftersom det är mycket som låter likadant när det väl kommer till de övriga bidragen. Så denna kan nog gå till final bara genom att den sticker ut. Men väl där går det nog precis som det har gjort de senaste åren, botten. 
 
Jim
Mitt älskade Island som jag alltid är så stolt över när de oftast lyckas klämma ur sig riktigt bra låtar trots att invånarantalet är typ lika högt som i Halland. Det här är dock inte alls bra enligt mig.. Visst, låten blev mycket bättre när den översattes till engelska så alla andra kan höra att låten egentligen har ett budskap, men jag fattar fortfarande inte hur islänningarna tänkte när de skickade iväg det här.
 
 
Robban
En anti-fördomar & mobbning-låt. Härligt budskap i en konstulation av proggigt & glatt på samma gång. Ett väldigt märkligt och underhållande bidrag. Man blir glad av detta, men Island sänker ribban från fjolårets fantastiska "Ég a lif" som var min personliga favorit. Tror islänningarna får det svårt att kvalificera sig till final i år, men skulle de göra det kan det sluta hur som helst. Med en underhållande scenshow kanske de har en god chans. Låten gör sig bäst i sin isländska originalversion. De borde ha mixat både engelska och isländska.
 
 
 
 
 
Erik
 
 
 
Felix
 
 
 
Haris
 
 
 
Hollac16
 
 
 
Jim
 
 
 
Robban
 
 
 

ESC-Panelen betygsätter årets ESC-bidrag med följande betyg:

Sämst
Dålig
Godkänd, men inte mer än så
Bra
Väldigt bra/fantastisk
Min favorit/världsklass
 

« Namn:

« E-postadress: (Publiceras ej)

« URL/Bloggadress:

« Kommentar:
Komma ihåg dig?