Eurovision Song Contest 2014 - Irland

 
  • TV-kanal: RTÉ
  • Deltagandeår: 47:e gången
  • Första tävlingsåret: 1965
  • Senaste tävlingsåret: 2013
  • Bästa resultat: 1:a i final (1970, 1980, 1987, 1992, 1993, 1994, 1996)
  • Sämsta resultat: 37:e - 15:e i semifinal (2008)
  • Uttagningsprocess 2014: The Late Late Show: Eurosong 2014

Irland kan ses som Eurovisionens största vinnare. Med hela sju vinster är de det land som vunnit flest gånger någonsin. Utöver sina vinster har de dessutom 4 andraplatser och 1 tredjeplats. Totalt sätt har de hamnat inom topp 10 vid 31 tillfällen (37%), vilket kan ses som mycket bra. Landet har deltagit sedan 1965 och bara missat två tillfällen: 1983 (av fri vilja) och 2002 (p.g.a. dålig placering året innan).

Hur ser det då ut historiskt sett? Ja, det började i princip väldigt bra för Irland som fram till 1989 bara hade hamnat utanför tiotoppen vid fyra tillfällen. Vid dessa tillfällen hade man fått ihop tre segrar varav två av Johnny Logan. Irland blev således det första landet i ESC som lyckades vinna ESC med samma artist två gånger. Det kan tilläggas att detta har hittills aldrig hänt igen. 1990-talet fortsatte sedan i positiv riktning med fyra segrar på fem år. Detta har heller hittills aldrig upprepats av något ESC-land.

1999 blev landet sjuttonde bästa och från nu började det också gå sämre för Irland. År 2001 fick man sin första placering under plats 20, som ett exempel. Detta gjorde att landet inte fick vara med år 2002. 2003 räddade Mickey Hartes "We've Got the World" upp Irland till finalen igen år 2004 (när semin infördes slapp således Irland kvala) men det blev återigen en bottenplacering då. 2005 gick de inte vidare från kvalet, men 2006 lyckades Brian Kennedy hamna topp 10. 2007 blev Irland för första gången sist i en final och varken 2008 eller 2009 blev det något avancemang. Från 2010 har Irland däremot gått till final varje år även om de i slutändan har placerat sig i botten (ej 2011 när Jedward blev 8:a). Och förra året blev de sist för andra gången.

Irlands många framgångar före 1999 kan bero på att EBU-reglerna tillät att varje land endast fick sjunga på sitt eget språk i tävlingen. Eftersom Irland är ett engelskspråkigt land (med Malta och Storbritannien) kunde man dra en fördel av att få sjunga på engelska.

 
 
 

Can-Linn feat. Kasey Smith - "Heartbeat"

 
Foto: EBU (På bilden endast sångerskan Kasey Smith)
  
  • Text: Jonas Gladnikoff, Rasmus Palmgren, Patrizia Helander
  • Musik: Hazel Kaneswaran, Jonas Gladnikoff, Rasmus Palmgren, Patrizia Helander
  • Startnummer i semifinal 2: #9
 
Kasey Smith är 23 år född och uppvuxen i Dublin på Irland. Hennes familj är musikalisk där bl.a. hennes farfar som var sångare i ett musikband. Kasey har tidigare varit med i tjejgruppen Wonderland (som släppte hitlåtar som "Not a Love Song", "Starlight" och "Nothing Moves Me Anymore"). Efter att hon hade lämnat Wonderland åkte hon till Nashville där hon började skriva låtar till sig själv och uppträdde som soloartist.
 
Kasey återvände till Irland 2013 och ställde upp i ESC-uttagningen med låten "Kiss Me", vilken slutade på tredje plats. Till 2014 års uttagning av Eurosong ställde hon upp igen men den här gången fick hon uppbackning av den irländska musikgruppen Can-Linn. Gruppens låt "Heartbeat" vann sedan Eurosong med både de irländska jurygruppernas och tv-tittarnas stöd.
 
Låten "Heartbeat" är skriven av Kaseys mentor Hazel Kaneswaran tillsammans med tre svenska låtkskrivare. Jonas Gladnikoff har legat bakom flera hits däribland Irlands bidrag till ESC 2010: "It’s For You" framförd av Niamh Kavanagh, medan Rasmus Palmgren var med och skrev förra årets Idolvinnarlåt "Belong" (senare framförd av Kevin Walker) och Patrizia Helander har deltagit i svenska Idol 2007 där hon slutade på tionde plats.
 
 
 
Erik
En väldigt tråkig låt som jag har svårt att hänga med i. Min första tanke är vem kommer rösta på det här bidraget? Det varken berör eller upprör utan det är bara mellanmjölk och mjuka kalaspuffar av den här låten. 
Irland som var en sån supermakt på 90-talet  har inte slutat på en topp fem placering sedan 1997. 
 
 
Felix
Tycker den har vuxit med lyssningarna, men kanske är det en låt som passar bättre i stereon än på scenen? Det är svårt att få känsla för något uttryck genom videon vilket även skapar frågan kring hur bekväm hon kommer bli på scenen. 
 
Haris
Det är lite mellanmjölk för mig när det gäller den här låten. Tycker inte det är så dåligt, men det är inget jag heller går igång på. Tjejen som sjunger är snygg och sjunger helt okej, men låten är inget jag hänger i julgranen.
 
 
Hollac16
När jag hörde låten första gången gillade jag den mycket, men sedan har jag tappat intresset för den totalt. Jag tror att det beror på att i låten är allt fokuserat på artisten och inte på låten. Grejen är den att hon är sjukt snygg, men när man försöker framställa henne som en sexbomb istället för att göra en bra låt, då funkar det inte. Det är min bedömning av låten. Hur kommer det att gå då? Ja antingen flipp eller flopp, jag vet inte. Men just nu tror jag faktiskt på flopp eftersom att låten inte har så hög kvalité som jag en gång trodde att den hade. Tyvärr.
 
 
Jim
När jag hörde den här låten första gången så tyckte jag att den var ganska medioker och mellanmjölkig. Efter ett tag så har den växt ganska rejält för min del och jag lyssnar gärna på denna låt hemma när jag står och diskar eller så. Inget som skapar några wow-känslor dock.
 
 
Robban
I fjol var Irland favorittippade inför tävlingen med Ryan Dolan och "Only Love Survives". Det blev en finalplats men väl där blev det en förvånandsvärd jumboplacering. Årets bidrag är inte lika upphausad, vilket kanske är till deras fördel. Jag gillar vad jag hör, men känns som låten saknar det där lyftet som gör avtryck hos oss lyssnare. Kanske att den är lite för anonym och passerar förbi lite för enkelt. Scenframträdandet med de två riverdance-killarna dansande tillsammans med sångerskan lär bli en viktig faktor för att lyckas få en bra placering i år.
 
 
 
 
 
Erik
 
 
 
Felix
 
 
 
Haris
 
 
 
Hollac16
 
 
 
Jim
 
 
 
Robban
 
 
 

ESC-Panelen betygsätter årets ESC-bidrag med följande betyg:

Sämst
Dålig
Godkänd, men inte mer än så
Bra
Väldigt bra/fantastisk
Min favorit/världsklass
 
Postat av:Sofia

Tror starkt på den! En aning vanlig låt men den gick hem hos mig. Fick höra att jag är lite "mellanmjölk". Men den fastnade.


Skrivet: 2014-04-25| 23:03:40     Av: http://nattstad.se/sofiareflekterar

« Namn:

« E-postadress: (Publiceras ej)

« URL/Bloggadress:

« Kommentar:
Komma ihåg dig?