Eurovision Song Contest 2014 - Belgien

 
  • TV-kanal: VRT & RTBF
  • Deltagandeår: 56:e gången
  • Första tävlingsåret: 1956
  • Senaste tävlingsåret: 2013
  • Bästa resultat: 1:a i final (1986)
  • Sämsta resultat: 40:e - 26:e i semifinal (2007)
  • Uttagningsprocess 2014: Eurosong 2014

Belgien deltog första gången 1956, alltså på ESC's födelseår. Till skillnad mot många av de övriga länderna som deltog första året (och som deltar idag) har Belgiens ESC-historia inte sett helt positiv ut. De har t.ex. åtta sistaplatser i bagaget varav två nollpoängare. Vänder man på steken har de ändå en vinst och fyra andraplatser. Totalt 23 gånger (41%) på topp tio.

Till en början såg det ganska bra ut men ju fler länder som kom med i tävlingen desto sämre har det sett ut. Slutet av 70-talet och början av 80-talet var ändå en bättre tid med ett par topplaceringar inklusive segern 1986 (med för övrigt Eurovisionens yngsta vinnare). Men efter segeråret blev det bara sämre och sämre slutplaceringar. Det gick så dåligt under 1990-talet att Belgien inte fick vara med 1994, 1997 och 2001, på grund av dåtidens regler. 2003 var landet bara en hårsmån från att ta hem segern men Turkiet vann. 2004 var de direkt i final och segertippade då med, men poängen uteblev även nu. Även 2006 var de bland favoriterna hos många men Kate Ryan åkte ändå ut i semin. Sedan Belgien blev tvungen att kvala (från 2005) har landet endast gått till final två gånger: 2010 med Tom Dice (sexa i final) och 2013 med Roberto Bellarosa (tolva i final).

Det kan tilläggas att Belgien som ett tvåspråkigt land har två olika officiella TV-bolag som vartannat år turas om att välja ut Belgiens artist och bidrag till ESC. Det är flamländska VRT (Vlaamse Radio- en Televisieomroeporganisatie) och vallonska RTBF (Radio Télévision Belge Francophone). I år var det VRT:s tur att arrangera även om vinnaren (se nedan) kommer från den vallonska delen av landet.

 
 
 

Axel Hirsoux - "Mother"

 
Foto: Bart Musschoot/VRT
  
  • Text & musik: Ashley Hicklin, Rafael Artesero
  • Startnummer i semifinal 1: #10
 
Axel Hirsoux är 31 år gammal, född i La Hestre i Belgien. Han har sedan barnsben hållit på med musik, både sjungit och spelat instrument. 2001 var han med i en sångtävling och ett år senare fick han hjälp av en sångcoach att öva upp sin sångröst. Han har sedan bl.a. sjungit ihop med den franska musikstjärnan Hélène Segara och spelat i musikalen Notre Dame de Paris. 2013 ställde han upp i den vallonska TV-versionen av The Voice där han hamnade i Natasha Saint-Piers team. Dock åkte han ut tidigt i programmet.
 
När flamländsk TV skulle arrangera uttagningen för Belgien till ESC 2014 ställde Axel upp och gick vidare ända till final med låten "Mother". Låten är tillägnad alla mammor i världen och till alla kvinnor. Låtskrivarna är inte nya i ESC: Rafael Artesero var en av de som låg bakom Spaniens bidrag "Que me quiten lo bailao" 2011 och Ashley Hicklin var med och skrev Tom Dice "Me And My Guitar" från 2010.
 
 
 
Erik
Belgien är mitt favoritland i ESC under 2000-talet. Landet har skickat mycket udda bidrag som jag har gillat de flesta. 2008 sjöng de på ett låtsatsspråk, 2009 sjöng de om en elviskopia och 2007 var det disco för hela slanten. I år tycker jag inte lom Belgiens bidrag. Det är något suspekt med att en vuxen människa står och sjunger till sin mamma. Jag tycker att det är de sämsta belgiska bidraget på många år. 
 
 
Felix
Det är nästan lite läskigt med denna runda man som sjunger om sin mor på ett väldigt hjärtligt och smärrtande sätt. Man känner sig lite lätt obekväm och superklyshor staplas på varandra. Men jag är tydligen helt ute och cyklar som vill kasta detta bidrag i papperskorgen då man haft höga odds länge och är en av finalfavoriterna som det ser ut nu. Men bettinglistorna har haft fel förut - och jag rätt ;)
 
 
Haris
Återigen en ballad som jag inte alls går igång på. Det är något som klämmer med detta bidrag, liten som en sten i skorn. Jag tycker det är mer obehagligt än bra och därför kan jag heller inte ge det något högt betyg.
 
 
Hollac16
Det här är en låt som för mig har varit bra från första lyssningen. Däremot tycker jag att det sista trycket saknas i låten. På något sätt växer den sig stark samtidigt som den inte når hela vägen. Jag gillade den därför mer i början än vad jag gör nu, även om det inte är något större fel på den. Helt klart sticker den ut i startfältet och jag tycker därför att den förtjänar finalplats och minst topp tio i finalen. Men vinner den, nja... kanske.
 
Jim

Axel har en riktigt maffig röst och detta borde ju kännas så otroligt pampigt och känslosamt, men vad känner då jag? Inte så mycket. Det finns inget i melodin som jag fastnar för riktigt. Känns bara tråkigt.

 
 
Robban
Förra året tog sig den unge Roberto Bellarossa Belgien till final och slutade på tolvte plats. I år så kan jag inte säga annat än att Belgien är ett av de länder som faktiskt har en chans att vinna tävligen! En oerhört pampig power-operaballad som säkert kommer att plocka många poäng hos jurygrupperna och en hel del mammor runtom i Europa. Man får rysningar av Axel Hirsoux fantastiska ljusa stämma. Belgiens svar på Paul Potts.
 
 
 
 
 
Erik
 
 
 
Felix
 
 
 
Haris
 
 
 
Hollac16
 
 
 
Jim
 
 
 
Robban
 
 
 

ESC-Panelen betygsätter årets ESC-bidrag med följande betyg:

Sämst
Dålig
Godkänd, men inte mer än så
Bra
Väldigt bra/fantastisk
Min favorit/världsklass
 

« Namn:

« E-postadress: (Publiceras ej)

« URL/Bloggadress:

« Kommentar:
Komma ihåg dig?