Eurovision Song Contest 2014 - Albanien

 
  • TV-kanal: RTSH
  • Deltagandeår: 11:e gången
  • Första tävlingsåret: 2004
  • Senaste tävlingsåret: 2013
  • Bästa resultat: 5:a i final (2012)
  • Sämsta resultat: 31:a - 17:e i semifinal (2007)
  • Uttagningsprocess 2014: Festivali i Këngës 52

Albanien firar i år 10 år i ESC (inräknat 2004 blir det dock elfte gången de tävlar). De kom med när semifinalen infördes, vilket gjorde att betydligt fler länder kunde delta. Det gick också väldigt bra för Albaniens del då de kvalificerade sig från semifinalen till finalen och slutade sjua totalt sätt. De blev därför direktkvalificerade året därpå men slutade i botten. Två år i rad stannade Albanien kvar i semifinalen innan Olta Bokas "Zemrën e lamë peng" kvalificerade sig till finalen. Även de följande två åren tog sig Albanien till finalen men samtliga tre år slutade bidragen i botten. Trots rök och eld på scenen gick inte Aurela Gaçes "Feel the Passion" vidare till finalen 2011, men det gjorde Rona Nishlius skrikballad "Suus" och slutade femma, Albaniens hittills bästa placering. Och förra året i Malmö bjöds det på rock igen men utan kvalificering.

Summa summarum kan man säga att Albanien har haft det ändå relativt bra i ESC och de har hittills levererat låtar som fått okej placeringar. Det kan för övrigt tilläggas att Albanien är det sista landet i ESC som använder sig av levande orkester i sin nationella final.

 
 
 

Hersi - "One Nights Anger"

 
Foto: Avni Selmani
  
  • Text: Jorgo Papingji
  • Musik: Genti Lako
  • Startnummer i semifinal 1: #6
 
Hersiana Matmuja, bär även artistnamnet Hersi, är 24 år gammal, född i staden Kukës i Albanien, men uppvuxen i Albaniens huvudstad Tirana. Redan som nioåring gjorde hon sitt första scenframträdande på festivalen Celësi. Vid femton års ålder ställde hon upp i albanska Idol (Ethet e së premtes mbrëma) där hon slutade i tiotoppen. Senare har hon lagt tid på studier men också ställt upp i flera andra nationella musiktävlingar. Idag bor hon i Rom i Italien där hon studerar vid Conservatorio di Santa Cecilia.
 
Hersi har vid fyra tillfällen försökt vinna Festivali i Këngës, vilket är Albaniens nationella uttagning till ESC. Första gången hon deltog var år 2006, där hon gick till final och slutade på tionde plats. År 2010 deltog hon med låten "Me cilin rri ti dashuri" och tog sig även då till finalen. Året efter försökte hon för tredje gången men slutade på delad sistaplats med sex andra bidrag. Men så i december förra året ställde hon upp igen och vann, nu med låten "Zemërimi i një natë", som fått den engelska titeln "One Night's Anger". I den nationella finalen lyckades Hersi slå det tidigare poängmariginalsrekordet från 2012.  
 
Då alla låtar som tävlar i Albaniens uttagning inte följer EBU:s maxlängdsregel om hur långt ett bidrag får vara (högst 3 minuter) har Albaniens bidrag varje år fått produceras om efter att den nationella finalen har avgjorts. Så blev det även i år. Vid omproduceringen av bidragen gjordes både en engelsk och en albansk version, där den förstnämnda används till Eurovisionen.
 
RTSH har tillsammans med Hersi begärt till EBU att alla klipp där Hersi medverkar ska ha avstängda kommentarsfält. Detta för att undvika negativa och hårda kommentarer som tidigare albanska ESC-deltagare har fått utstå.
 
 
Erik
Det här tilltalar mig inte, jag tycker låten saknar något som gör den spännande men jag kan inte sätta fingrarna på vad det är. Vi går vidare till nästa tävlande så får vi hoppas på något bättre. 
 
 
Felix
Är ofta imponerad av vad man lyckas ta fram från lilla Albanien. I år skickar man en kvinna som försökt lika länge som Sanna Nielsen att komma med i Euroivison. Tycker det är både Eurovision-mässigt och ganska medryckande. Mest av allt är jag nog orolig för att rösten ska hålla live, låter som en svår låt att sjunga så alla röstresurser lär behövas.
 
 
Haris
Jag måste erkänna att detta är rätt tråkigt. Jag vill tycka om det mer än jag gör, men jag fastnar inte alls för det. Det finns väl någon enstaka bit i låten som är helt okej, men det är inte mer än så för mig.
 
 
Hollac16
För mig är det här en mycket blek och tråkig låt. Trots att hon sjunger på engelska och gör en bra insats så känner jag varje gång jag hör låten att musiken går in genom ena örat och ut genom andra. Jag kan inte komma ihåg något av låten hur mycket jag än lyssnar på den. Förvisso bryter den av det lugna tempot i semifinalen, men den tillför heller inget. Så jag ser helst att den inte går vidare till finalen. 
 
Jim
Jag tycker refrängen har en ganska härlig melodi men helheten är ganska medioker så det blir bara godkänt från min sida.
 
 
Robban
Det här absolut en helt okej låt och Herci har en fin sångröst, men den tråkar ut mig. En låt som lär falla bort i mängden befarar jag. I den nationella finalen backades Herci upp av en hel orkester, vilket lät oerhört pampigt. I Eurovision blir det utan och det lär inte bli till hennes fördel.
 
 
 
 
 
Erik
 
 
 
Felix
 
 
 
Haris
 
 
 
Hollac16
 
 
 
Jim
 
 
 
Robban
 
 
 

ESC-Panelen betygsätter årets ESC-bidrag med följande betyg:

Sämst
Dålig
Godkänd, men inte mer än så
Bra
Väldigt bra/fantastisk
Min favorit/världsklass
 

« Namn:

« E-postadress: (Publiceras ej)

« URL/Bloggadress:

« Kommentar:
Komma ihåg dig?