Eurovision Song Contest 2013 - Ungern

Huvudstad: Budapest
Antal framträdanden: 11
Debutår: 1994
Bästa placering: 4 (1994)
Sämsta placering: 19:e plats i semifinalen (2008)
Placering 2012: 24
 
 
 
 
Fakta: ByeAlex heter egentligen Alex Marta och är en 28 årig journalist. Han är redaktör för magasinet Tattoo magazine. Alex har även en magisterexamen i filosofi. Redan i tidig ålder började Alex att skriva låtar. Musik är hans stora hobby i livet och när han var tonåring startade han bandet "Love story bar". Singeln Csókolom har blivit stor i Ungern och har spelats flitigt på landets radiokanaler. Det var inte Alex själv som anmälde sig till Ungerns uttagning utan de var hans chefer. Alex trodde att han hade för lite scenerfarenhet för att kunna vara med i spektaklet. Med scenerfarenhet eller inte kommer nu Alex att representera Ungern i ESC.  
 
Erik: Den här låten är riktigt skön och härlig. De är en av låtarna i årets tävling som sticker ut på ett positvt sätt. Jag tror på Ungern och tror att de defintivt tar sig till final väl där vet man aldrig vad som kan hända. Om han dessutom gör om sista versen av låten till svenska som det ryktas om att han ska göra. Då blir det här riktigt bra. 
 
Haris: När jag först hörde detta så lyssnade jag snabbt igenom och tänkte "Vad är detta?". Idag har jag en helt annan uppfattning om denna låt. Det är så fint, mysigt och totalt annorlunda. Även om jag inte förstår ett ord, så har den växt till en av mina stora favoriter i år. Är helt förälskad i detta bidrag.
 
Felix: Ett oklart bidrag som verkligen inte borde vunnit och representerat Ungern. Att han ska sjunga på svenska i slutet av låten får inte mig att ge några tröstpoäng dessvärre. Tycker den helt saknar charm och melodi.
 
Robban: Jag kan fortfarande inte förlåta Ungern för att man inte valde Racz Gergö och "Csak állj méllem" som sitt ESC-bidrag i Malmö, men lite plåster på såren är ändå att en av mina andra favoriter ByeAlex blev vald istället. Det är ett skönt gung i den här suggestiva midtempoballaden och artisten kör sin grej. Det här är en otroligt medryckande och skön låt. Hoppas att Europa tar till sig den här låten så Ungern åtminstone tar sig till final i år, igen.
 
Erik:
 
Haris:
 
Robban:
 
Felix:
 
Erik
 
1. Kati Wolf - What About My Dreams? (2011)
2. Zoli Adok- Dance with me (2009)
3. Compact Disco - Sound of Our Hearts (2012)
4. Friderika BayerKinek mondjam el vétkeimet (1994) 
5. ByeAlex - Kedvesem (2013)
 
 
Haris
 
1. ByeAlex - Kedvesem (2013)
2. Compact Disco - Sound of Our Hearts (2012)
3. Magdi Rúzsa - Unsubstantial Blues (2007)
4. NOX - Forogj, világ! (2005)
5. Kati Wolf - What About My Dreams? (2011)
 
 
Robban
 
1. NOX - Forogj, világ! (2005)
2. Kati Wolf - What About My Dreams? (2011)
3. Compact Disco - Sound of Our Hearts (2012)
4. ByeAlex - Kedvesem (2013)
5. Friderika BayerKinek mondjam el vétkeimet (1994) 
 

« Namn:

« E-postadress: (Publiceras ej)

« URL/Bloggadress:

« Kommentar:
Komma ihåg dig?