Eurovision Song Contest 2013 - Malta

 
Huvudstad: Valetta
Antal framträdanden: 25
Debutår: 1971
Bästa placering: 2 (2002 & 2005)
Sämsta placering: 25:e i semifinalen (2007)
Placering 2012: 21
 
 
 
 
Fakta: 23-årige Gianluca föddes i det lilla samhället Qrendi som ligger på den södra sidan av Malta. När han var sju år gammal började han ta pianolektioner och det var där hans musikaliska intresse föddes. Han var även med i den maltesiska barnkören. Gianluca är med i gruppen Funk Intiative som har släppt sammanlagt tre singlar. Gruppen har blivit stor i Malta och låtarna har spelats på de lokala radiostationerna. Hans egentliga yrke är inte inom musiken utan som läkare. Nu ska Gianluca stå på egna ben och försöka ta detta schlagertokiga lands första seger. 
 
 
Erik: Det här är en riktigt skön låt att lyssna på. Jag får sommarkänslor när jag lyssnar på den. Det svänger som jag brukar uttrycka mig när en låt är bra. På de senaste sex åren har bara Malta lyckats ta sig till final vid två tillfällen. Vi får hoppas att de gör det i år för de tycker jag i alla fall att de förtjänar. 
 
Haris: Jag brukar ofta klaga på att Malta skickar bidrag som känns typiskt Malta. I år går man bort från det spåret lite grann, men inte till något bättre om jag får säga det själv. Det är trallvänligt men oerhört tråkigt. Malta hade kunnat slåss om en topplacering i år om man hade skickat Kevin Borg och hans bidrag. Detta kommer inte ens gå vidare från semifinalen.
 
Felix: Har den här låten några kvaliteter alls egentligen? Känns mest som en klyscha och man blir så himla trött på killens tafatta scenuttryck. Tror knappast att det kan räcka till final, tyvärr. Malta ska hålla sig till gladschlager eller ballader som man kan.
 
Robban: Årets trallvänligaste feel-good poplåt.Jag tror jag uppskattade den här låten mer innan den blev vald som Maltas ESC-bidrag. Gianluca är oerhört charmig. Tror ändå att den här låten kommer att falla rätt platt när det väl är dags. 
 
 
 
Erik:
 
Haris:
 
Robban:
 
Felix:
 
 
Erik
 
1. Miriam Christine- In a Womens Heart (1996)
2. Chiara- Angel (2005) 
3. Glen Valla- One Life (2011) 
4. Thea Garret- My Dream (2010) 
5. Lynn Chricop- To Dream Again (2003) 
 
Haris
 
1. Fabrizio Faniello - Another Summer Night (2001)
2. Ira Losco - 7th Wonder (2002)
3. Fabrizio Faniello - I Do (2006)
4. Kurt Calleja - This Is The Night (2012)
5. Julie & LudwigOn Again... Off Again (2004)
 
 
Robban
 

1. Ira Losco - 7th Wonder (2002)
2. Fabrizio Faniello - Another Summer Night (2001)
3. Olivia Lewis - Vertigo (2007)
4. Fabrizio Faniello - I Do (2006)
5. Julie & LudwigOn Again... Off Again (2004)

 


« Namn:

« E-postadress: (Publiceras ej)

« URL/Bloggadress:

« Kommentar:
Komma ihåg dig?