Eurovision Song Contest 2013 - Israel

Huvudstad: Jerusalem
Antal framträdanden: 35
Debutår: 1973
Bästa placering: 1 (1978, 1979 & 1998)
Sämsta placering: 24:e plats i semifinalen (2007)
Placering 2012: 13:e plats i semifinalen
 
 
 
Fakta: Moran Mazor är som så många andra i detta årets ESC, en ung artist som blivit känd med hjälp av en talangjakt. Moran är 22 år och deltog i "Eyal Golan is Calling You". Det är ett program som liknar Idol. Moran fyller år den 17 maj, alltså en dag före ESC- finalen och en dag efter semifinal 2. Nu hoppas hela Israel att Moran ska ta Israel till ännu en seger i ESC.
 

Erik: I början av mars var denna låt en av mina favoriter till att vinna hela ESC, sen hände något och jag började tröttna på bidraget. Jag tycker att Moran är en mycket duktig sångerska och hennes röst smälter som smör i solen. Jag kommer nog att hålla en tumme för att Israel tar sig till final i alla fall. 
 
Haris: Jag är svag för mäktiga ballader och det hebreiska språket. Därför faller denna låten mig i smaken. Det var kanske det första bidraget som verkligen stack ut för mig. Det är en fin melodi och väldigt välsjunget. Har kanske inte samma potential som Milim, men nära. Jag tror Israel får det tufft i tävlingen, och det har inget med musiken att göra tyvärr.
 
Felix: En av de sämre balladerna som Israel skickat och det bådar inte gott ett balladår som detta... Man drunknar i havet av andra lågmälda sånger och även om kläderna är hiskeliga och står ut ur mängden tror jag knappast att de är ett vinnande koncept.
 
Robban: Här har vi Israels svar på Sarah Dawn Finer (aka Lynda Woodruff). Vilken fantastisk stämma denna Moran Mazor besitter. Jag gillade inte denna låten från början, men efter att ha lyssnat in mig har jag tagit till mig den. Det är något speciellt med Israels schlagerballader.
 
 
Erik:
 
Haris:
 
Robban:
 
Felix:
 
Erik
 
1. Izhar Cohen & the Alphabeta - A-Ba-Ni-Bi (1978)
2. Izhar Cohen - Ole Ole (1985) 
3. Harel Skaat - Milim (2010)
4. Gali Atari & Milk and Honey - Hallelujah (1979)
5. Duo Datz - Kan (1991) 
 
 
Haris
 
1. Harel Skaat - Milim (2010)
2. Boaz Mauda - The Fire In Your Eyes (2008)
3. Shiri Maimon - Hasheket shenish'ar (2005)
4. Dana International - Diva (1998)
5. Izhar Cohen - Ole Ole (1985)
 
 
Robban
 
1. Duo Datz Kan (1991) 
2. Izhar Cohen - Ole Ole (1985)
3. Dafna Dekel - Ze rak sport (1992)
4. Dana International - Diva (1998)
5. Avi Toledano - Hora (1982)
 
 

« Namn:

« E-postadress: (Publiceras ej)

« URL/Bloggadress:

« Kommentar:
Komma ihåg dig?