Eurovision Song Contest 2013 - Island

Huvudstad: Reykjavik
Antal framträdanden: 25
Debutår: 1986
Bästa placering: 2 (1999 & 2009)
Sämsta placering: 16:e plats i semifinalen (2005)
Placering 2012: 20
 
 
 
Fakta: Eythor föddes 1989 i den isländska staden Dalvik. Dalvik har endast 1500 invånare och ligger längst upp på Island. Fiske är den största industrin på orten men det har även födds en hel del isländska musiker i denna ort. Även Friðrik Ómar från de isländska bandet Euroband och Matthías Matthíasson från Sjonnis friends  är födda på den ort. Eythor är ingen känd sångare men efter detta genombrott lär han nog bli det.
 
 
Erik: Islands bidrag i år är mycket vackert och hela Islands uttagning var mycket bra i år. Island har tagit sig till final de senaste fem åren och jag hoppas att de även blir ett sjätte år. Eythor är en mycket duktig sångare och han har en fantastisk röst. 
 
Haris: Årets kanske bästa låt. Som ren musik är detta så nära inpå ett mästerverk man kan komma. Jag blev kär i detta redan under de isländska uttagningarna. Och jag älskar det faktum att det sjungs på isländska. Jag smäller av totalt och det faktum att han ser ut som en hårdrockare och sen framför denna ballad på ett magiskt sätt, gör bidraget ännu bättre. Island har haft helt fantastiska bidrag de senaste åren. Förutom Yohanna 2009 har det dock inte gått så bra. Jag hoppas innerligt på detta. Jag har varit oerhört snål mot årets bidrag, men här kommer en mycket given och väljförtjänt femma! Islands kanske bästa bidrag genom alla år.
 
Felix: Kul att man sjunger på isländska - tråkigt att man har en så trist ballad. Vad ska man säga? Borde man hålla sin nordiska grannar om ryggen i dessa sammanhang i ur och skur? Tycker verkligen inte att man har anledning till det i det här fallet. Balladen är tråkig och oinspirerande och får på nöten av andra i samma genre. Yohanna - kom tillbaka! 
 
Robban: Här har vi min personliga storfavorit. Jag fullkomligt älskar denna ur-nordiska, vackra balladen och är så nöjd med att de behåller den på isländska. Personligen tycker jag isländska tillhör de vackraste språken som finns. Jag håller med Haris. Kanske Islands bästa bidrag genom tiderna. Full pott! 
 
Erik:
 
Haris:
 
Robban:
 
Felix:
 
 
Erik
 
1. Selma Björnsdóttir- All Out of Luck (1999)
2. Birgitta Haukdal- Open Your Heart (2003) 
3. ICYGleðibankinn (1986)
4. Selma Björnsdóttir- If I Had Your Love (2005) 
5. Eythor Ingi - Ég á Líf (2013)
 
 
Haris
 
1. Eyþór Ingi Gunnlaugsson - Ég á Líf (2013)
2. Yohanna - Is It True? (2009)
3. Gréta Salóme & Jónsi - Never Forget (2012)
4. Sjonni's Friends - Comming Home (2011)
5. Eirikur Hauksson - Valentine Lost (2007)
 
 
Robban
 
1. Eyþór Ingi Gunnlaugsson - Ég á Líf (2013)
2. Icy - Gleðibankinn (1986)
3. Hera Björk - Ja ne sais quoi (2010)

4. Greta & Jonsi - Never Forget (2012)
5. Euroband - This Is My Life (2008)

 

« Namn:

« E-postadress: (Publiceras ej)

« URL/Bloggadress:

« Kommentar:
Komma ihåg dig?