Eurovision Song Contest 2013 - Georgien

Huvudstad: Tbilisi
Antal framträdanden: 5
Debutår: 2007
Bästa placering: 9 (2010, 2011)
Sämsta placering: 5:e sist (2012)
Placering 2012: 5:e sist
 
 
 
 
Fakta: Nodi blev som så många andra kända via en talangjakt. I Georgien heter tävlingen Dzjeostari. Nodi vann tävlingen 2009 och blev på så vis känd för de Georgiska folket. Sophie blev också känd via Dzjeostari där hon deltog 2010. Sophie lyckats inte lika bra som Nodi utan slutade på en andra plats. Nu ska detta talangfulla par framföra Waterfall som är skriven av förra årets vinnare, vår svenske Thomas G:son tillsammans med Erik Bernholm. 
 
Erik: Jag brukar gilla det som Thomas G.son skrivit (jag är väl den enda i Sverige som gillar Anna Books Melodifestivalbidrag 2007, Samba Sambero). Tyvärr går inte detta hem hos mig utan det faller platt. Jag hoppas att vi får se fler bidrag som Thomas G:son skrivit i Melodifestivalen i vinter. En uppföljare till Samba Sambero skulle sitta fint. Simba Sumbrero kanske? 
 
Haris: Jag tycker detta är oerhört tråkigt. Känns som ett försök på "Running Scared" från 2011. Den låten gillade jag inte och den gick och vann hela tävlingen, så då kan ni säkert förstå vad jag tycker om detta som är sämre. Blir inte alls lockad av dessa två och kemin mellan dem känns totalt ur balans. Georgien har dock gått till final varje gång de deltaigt, undantaget var förra året.
 
Felix: På något sätt tycker jag att detta är charmigt även om det på många sätt har gjorts på tok för många gånger förut. Kanske är det pga av de svenska upphovsmännen som det känns hemtrevligt och igenkännande? Eller så har Nodi och Sophie tävlingens bästa röster, något är det i alla fall som fångar mitt intresse.
 
Robban: En ren kopia av Azerbajdzjan's vinnarbidrag för två år sedan. G:son kan inte göra dåliga låtar. Den här balladen är minst lika pampig och vacker som låten jag nyss nämde. Lite väl klyschig kanske, annars hade kanske betyget varit en fyra. Duons röster är som gjutna, men engelskan är bedrövlig.
 
Erik:
 
Haris:
 
Robban:
 
Felix:
 
Erik
 
1. Sopho Nizharadze - Shine (2010)
2. Diana Gurtskaya - Peace Will Come (2008)
3. Eldrine - One More Day (2011)
 
 
Haris
 
1. Eldrine - One More Day (2011)
2. Sopho Nizharadze - Shine (2010)
3. Diana Gurtskaya - Peace Will Come (2008)

 
Robban
 
1. Nodi Tatishvili & Sophie Gelovani - Waterfall (2013)
2. Sopho Nizharadze - Shine (2010)
3. Diana Gurtskaya - Peace Will Come (2008)
 

« Namn:

« E-postadress: (Publiceras ej)

« URL/Bloggadress:

« Kommentar:
Komma ihåg dig?