Eurovision Song Contest 2013 - Ukraina

Snabbfakta
Huvudstad: Kiev
Antal framträdanden: 10
Debutår: 2003  
Bästa placering: 1 (2004)
Sämsta placering: 20 plats i finalen 2005
Placering 2012: 15
 
 
 
 
Fakta: Zlata föddes i Murmansk som ligger uppe i norra Ryssland på Kolahalvön. Hennes pappa var Ukrainare och därför flyttade de till Ukraina. Det är inte första gången Zlata är med i den ukrainska uttagningen till ESC. 2010 ställde hon upp med låten Tiny Island . Låten gick inte till superfinalen utan stannade utanför den. 2011 ställde hon upp med låten The Kukushka. Hon tog sig vidare från både kvart och semifinalen. I finalen slutade hon på en tredje plats. På tredje försöket lyckades äntligen Zlata vinna tävlingen. Nu är det dags att bekänna färg Zlata.
 
Erik: Ännu en ballad och den här tycker jag hamnar någonstans i mittenskiktet av alla ballader. Jag tror att den kommer gå vidare utan problem då jag tror att detta tilltalar östländerna mer än Storbritanniens och Rysslands ballader.
 
Haris: Balladerna radar upp sig efter varandra här. Jag har alltid tyckt om Ukrainas bidrag. De brukar komma starka och med oerhört bra scennummer. Jag gillar inte denna låten. Men två fjärilar för att Zlata är så oerhört snygg.
 
Robban: Ukraina har ett starkt facit i Eurovision-sammanhang. Man vann tävlingen året efter debuten. Dessutom har man tagit sig till final varje år sedan semifinalerna infördes och allt som oftast alltid varit inblandad i toppstriden, b.la andra plats två år på raken (2007 & 2008). Personligen brukar jag ofta gilla vad landet i öst ställer upp med. Så även i år. Dock måste jag erkänna att det tog ett tag innan jag fastnade för "Gravity". När den vann den nationella finalen tyckte jag den var speciell men det lät inte riktigt bra. Men efter att ha hört både den uppdaterade studioversionen samt liveframträdande på nytt känner jag starkt att det här en av mina storfavoriter i år. Ingen tvekan om att Ukraina återigen kvalificerar sig till final och väl där placerar sig högt. Jag skulle t.om kunna se den vinna hela tävlingen i år. Helt klart en av de starkaste balladerna i år!
 
Felix: Mitt favoritland i ESC-sammanhang! I år skickar man åter igen en ensam kvinna med en stark låt, denna gång en power-ballad. Mycket bra och förmodligen något som går hem från öst till väst. Kanske lätt tjatig mot slutet men hoppas på härlig scenshow.  Videon i sig är ju fantastisk med datoranimerade djur och flygande öar i en härlig mix.
Erik:
 
Haris:
 
Robban:
 
Felix:
 
Erik
 
1. Ani LorakShady Lady (2008)
2. Greenjolly - Razom nas bahato (2005)
3. Svetlana LobodaBe My Valentine (2009)
4. Ruslana - Wild Daces (2004)
5. Tina Karol - Show Me Your Love (2006)
 
Haris
 
1. Verka Serduchka - Dancing Lasha Tumbai (2007)
2. Ani Lorak - Shady Lady (2008)
3. Tina Karol - Show Me Your Love (2006)
4. Ruslana - Wild Daces (2004)
5. Mika Newton - Angel (2011)
 
Robban
 
1. Verka Serduchka - Dancing Lasha Tumbai (2007)
2. Ani Lorak - Shady Lady (2008)
3. Svetlana Loboda - Be My Valentine (2009)
4. Ruslana - Wild Dances (2004)
5. Tina Karol - Show Me Your Love (2006)
 

« Namn:

« E-postadress: (Publiceras ej)

« URL/Bloggadress:

« Kommentar:
Komma ihåg dig?