Eurovision Song Contest 2013 - Sverige

Snabbfakta
Huvudstad: Stockholm
Antal framträdanden: 52
Debutår: 1958
Bästa placering: 1 (1974, 1984, 1991, 1999, 2012)
Sämsta placering: Sist (1963, 1977)
Placering 2012: 1
 
 
 
 
Fakta: Robin Stjernberg är Sveriges representant i år. Robin är uppvuxen i Hässleholm som endast ligger 9 mil nordöst om Malmö. Robins karriär började i pojkgruppen What's Up. Gruppen var ett pojkband där även förre Melodifestivalsvinnaren Eric Saade varit en bandmedlem. Robin sökte till Idol 2011 och gick nästan hela vägen. Han blev slagen på mållinjen av Amanda Fondell. Robin Har släppt ett album, "My Versions" På albumet finns bland annat sången On My Way. I maj ska Robin Stjernberg representera Sverige i ESC. 
 
Erik: Jag tycker att "You" var det sämsta bidraget i finalen och det tycker jag fortfarande. Jag klarar tyvärr inte falsettsång och det är ett stort inslag i melodin. Jag tror dock att det här kan gå bra i Europa! Internationella juryn gillade bidraget och ratade Yohio. Yohios genre påminde mycket om The Ark, som vi skickade 2007 och ni minns kanske hur det gick? Jag kommer ändå att hålla mina tummar för Robin även fast bidraget inte tilltalar mig. 

Felix: En helt klart godkänd representant på hemmaplan. Känns mer och mer Eurovision-mässig, även om låten i sig är ganska platt. Älskar det jollrande wailandet som Robin får till och tror att vi får röstar av fler anledningar än de obligatoriska tröst-rösterna som värdnationen brukar få tilldelat sig.

Haris: Jag blev nog lika överraskad som de flesta var när Robin tog hem Melodifestivalen. Låten har växt sig starkare i mina öron och jag gillar den faktiskt. Om man ska kolla på de övriga bidragen i MF så vet jag inte vilken som hade gett oss bäst placering i ESC. Jag tror Robin är en av dem som kommer få en av de bättre placeringarna. Yohios låt hade aldrig funkat i ESC.

Robban: Vem hade kunnat tro att Robin Stjernberg som kom från Andra Chansen till finalen slutligen skulle bli Sveriges representant i Malmö. Inte jag iallafall. Skön låt & framförallt en himla go kille den är Robin. Jag är helt klart nöjd med vårt bidrag på hemmaplan och tror att det kommer gå rätt hyfsat. Skönt att vi slipper kvala i år och redan har en direktplats in i finalen.
 
Erik: 
 
Felix:
 
Haris:
 
Robban: 
 
 
Erik
 
1. Tommy Körberg - "Stad i Ljus" (1988) 
2. Carola Häggkvist - "Främling" (1983) 
3. Charlotte Nilsson - "Take me to your heaven" (1999)
4. Kikki Danielsson - "Bra Vibrationer" (1985) 
5. Jill Johnsson - "Kärleken är" (1998)
 
Felix
 
1. Loreen - "Euphoria" (2012)
2. Carola - "Evighet" (2006)
3. Jill Jonsson - "Kärleken är" (1998)
4. Charlotte Perelli - "Hero" (2008)
5. Carola - "Fångad av en stormvind" (1991)
 
Haris
 
1. Roger Pontare - "When spirit are calling my name" (2000)
2. Ted Gärdestad - "Satellit" (1979)
3. Björn Skifs - "Det blir alltid värre framåt natten" (1978)
4. Tommy Nilsson - "En dag" (1989)
5. The Ark - "The Worrying Kind" (2007)
 
Robban
 
1. Charlotte Perelli - "Hero" (2008)
2. Carola - "Invincible" (2006)
3. Loreen - "Euphoria" (2012)
4. Roger Pontare - When spirit are calling my name (2000)
5. Tommy Nilsson - En dag (1989)
 
 

« Namn:

« E-postadress: (Publiceras ej)

« URL/Bloggadress:

« Kommentar:
Komma ihåg dig?