Eurovision Song Contest 2013 - San Marino

Huvudstad: San Marino
Antal framträdanden: 3
Debutår: 2008
Bästa placering: 14:e plats i semifinalen (2012)
Sämsta placering: 19:e plats i semifinalen (2008)
Placering 2012: 14:e plats i semifinalen
 
 
Fakta: Om du tycker Valentina ser bekant ut så tävlade hon för San Marino förra året också – med låten The Social Network Song (Oh Oh – Uh – Oh Oh). Valentina Monetta började sin musikkarríär i gruppen "Tiberio". Gruppen spelade soul, jazz och RnB. Efter det gjorde hon ett snabbt grupp och genrebyte. Hon gick med i gruppen "Parafunky" som spelade hiphop. De släppte singeln "Sharp". Efter det gjorde hon ett gruppbyte igen till gruppen "2black". De släppte singeln VAI . Nu gör Valentina sitt andra år på raken i ESC och hoppas på att ta San Marinos första finalplats någonsin.
 

 
Erik: Efter förra årets riktiga bottennapp har San Marino tänkt om fast med samma gäng som förra året. Jag tycker att det blev riktigt bra i år. Låten tillhör en av mina favoriter i år och de kan bero på att de är glada schlagertoner med som gör att jag fullständigt älskar denna låt. Tonartsbyte mitt i låten är också riktigt elegant och jag hoppas att San Marino går till final i år annars får de väl skicka samma konstellation igen och hoppas på tredje gången gillt.
 
Haris: Jag måste erkänna att jag underskattat den här låten genom hela den här processen. Den är faktiskt bättre än vad jag först tyckt. Efter förra årets pinsamma bidrag är detta i jämförelse ett mästerverk. Jag älskar italienska och tycker det är ett så vackert språk. Men jag är inte lika sold på det som mina kollegor. Men som musikaliskt stycke förtjänar detta verkligen en final, speciellt med tanke på motståndet.
 
Robban: I fjol skickade San Marino samma sångerska med Ralph Siegel som en av upphovsmännen. Både Valentina Monetta och låten uppfattades som amatörmässiga och Ralph Siegel höll på att tappa sin värdighet fullständigt. Men i år lyckades dom med det helt otroliga, att skicka samma sångerska, upphovsman och få till en riktig "dunder-hit". Deras bidrag "Crisalide" sjungs helt och hållet på italienska och är så otroligt bra. Den inleder som en ballad till att växla om till en uptempo-låt med tonartshöjningar. Jag är så glad att Valentina och Ralph Siegel får upprättelse efter fjolårets fiasko. Man kan inte tro att det är samma sångerska som sjöng om Facebook i Baku. Nu måste väl ändå San Marino ta sig till final. Det är de helt klart värda. I min värld är det här en potentiell vinnare. En av mina yttersta favoriter i år, helt klart. Heja San Marino!!
 
Felix: Vilket lyft från i fjol! Det här är verkligen så många gånger bättre. Kul att man sjunger på italienska också., Jag skulle gärna vilja att låten lyfte tidigare och går upp i upptempo redan efter första refrängen. Då skulle det kunna gå riktigt bra, nu tror jag på final men vågar inte sia i förutsättningarna där. Är bara glad att Valentina kommer gå till Eurovision-historien med hedern i behåll i alla fall.
Erik:
 
Haris:
 
Robban:
 
 Felix:
 
Erik
 
1. Valentina Monetta - Crisalide (2013)
2. Valentina Monetta - The Social Network Song (2012)
3. Miodio - Complice (2008)
 
Haris
 
1. Miodio - Complice (2008)
2. Valentina Monetta - Crisalide (2013)
3. Senit - Stand By (2011)
 
Robban
 

1. Valentina Monetta - Crisalide (2013)
2. Valentina Monetta - The Social Network Song (2012)
3. Miodio - Complice (2008)

 


« Namn:

« E-postadress: (Publiceras ej)

« URL/Bloggadress:

« Kommentar:
Komma ihåg dig?