Eurovision Song Contest 2013 - Makedonien

Huvudstad: Skopje
Antal framträdanden: 12
Debutår: 1995 (Drog sig ur), 1996 (kvalade ej in till ESC-finalen från förkvalet) 1997 (Första finalframträdande)
Bästa placering: 12 (2006)
Sämsta placering: 16:e plats i semifinalen (2011)
Placering 2012: 13
 
 
 
 
Fakta: Esma är en mycket erfaren sångerska. Hon började sjunga i tidig ålder. Hon är även en känd skådespelerska i Makedonien. Esma är nog den enda i årets startfält som ska skryta med att hon har blivit nominerad till att få Nobels fredspris. 2006 tävlade hon med Adrian Gaxha för att representera Makedonien i ESC. De sjöng låten Ljubov e. Låten slutade på en andra plats i finalen. Lozano är inte lika erfaren som Esma men han har släppt ett album i alla fall. Nu ska denna duo försöka att ta Makedonien till final i årets ESC. 
 
Erik: Jag tycker inte om Makedoniens bidrag i år. Tycker inte att låten tar fart utan den stampar på samma ställe hela tiden. Makedonien brukar vara snubblande nära att ta sig till final varje år. Sex gånger av nio har Makedonien slutat på plats 9-10 i semifinalen. Jag tror att det mycket väl kan hända igen att de slutar på nio eller tio. 
 
Haris: Jag brukar verkligen tycka om Makedoniens bidrag. Det är verkligen jättesvårt för mig att göra en rättvis Topp 5, då det finns mer än fem bra makedoniska låtar. Men det har nog något med att jag kommer från samma del av världen där Makedonien ligger, det som innan var Jugoslavien.
Årets bidrag gillar jag faktiskt. Tycker Lozano är en duktig sångare och Esma är en levande legend på Balkan. Tycker rytmerna och sången funkar rätt bra, även om jag tycker att den första låten de presenterade "Imperija" borde varit låten de tävlar med.
 
Felix: Ett av de bidrag jag lyssnat minst på i år. Säger inte det allt? Vet inte i vilket fack man ska stoppa in det. Mest förvirrande och oklart. Vad vill man göra? En vacker ballad eller etno-tjut?  
 
Robban: En låt som från början kändes lite väl stökig och stressande för min smak. Men efter ett par lyssningar tyker jag ändå att den här låten fångar mitt intresse, så helt usel är den absolut inte. Esma är en cool sångerska dessutom. 
 
 
Erik:
 
Haris:
 
Robban: 
 
Felix:
 
 
Erik
 
1. Karolina - Mojot Svet (2007)
2. Tamara Todevska feat. Vrčak & Adrian Gaxha - Let me love you
3. XXL - 100% te ljubam (2000)
4. Martin Vučić - Make My Day (2005)
5. Vlatko Ilievski - Rusinka (2011)
 
 
Haris
 
1. Toše Proeski - Life (2004)
2. Kaliopi - Crno i Belo (2012)
3. Karolina - Mojot Svet (2007)
4. Martin Vučić - Make My Day (2005)
5. Vlatko Ilievski - Rusinka (2011)
 
Robban
 

1. Kaliopi - Crno i Belo (2012)
2. Karolina - Mojot Svet (2007)

3. Next Time - Nesto stoke ostane (2009)

4. Martin Vučić - Make My Day (2005)
5. XXL - 100% te ljubam (2000)

 
 

« Namn:

« E-postadress: (Publiceras ej)

« URL/Bloggadress:

« Kommentar:
Komma ihåg dig?