Eurovision Song Contest 2013 - Irland

Huvudstad: Dublin
Antal framträdanden: 46
Debutår: 1965
Bästa placering: 1 (1970, 1980, 1987, 1992, 1993, 1994 & 1996)
Sämsta placering: 2008 (15 i semifinalen)
Placering 2012: 19
 
 
 
 
Fakta: Ryan Dole var okänd tills de han klev in i programmet "The Late Late Show". Där lyckades han vinna folkets hjärta och på så vis är det han som ska representera Irland i årets Eurovision. Ryan föddes 1988 i Strabane som är en ort på Nordirland. Hans karriär är bara i startgroparna men han har varit förband åt bland annat Jedwards och Tinchy Strider. Nu ska Ryan göra sitt största gig hittills inför 100 miljoner tittare. 
 
 
Erik: Irland som vunnit tävlingen hela sju gånger men haft det  tufft på 2000-talet. En sjätte plats är det bästa resultatet. Dessutom har de missat final tre gånger under 2000-talet. Nu till låten, tja det här är inget jag brukar gilla och jag gör inte precis vågen när jag hör bidraget. Klassisk radiopop som man har hört på radion tusen gånger. Kommer Irland lyckas vända denna trend i år? Nä, Jag tror de missar final i år igen. 
 
Haris: Tidernas mesta mästare kommer i år med en låt som jag ännu inte riktigt fastnat för. Det är inte dåligt, men det är inte heller bra i mitt tycke. Jag dras inte med och jag känner mig helt likgiltig. Jag kommer ge den en tvåa, för det finns ändå något.
 
Robban: Efter två år på raken med succétvillingarna Jedward så känns det faktiskt skönt med något nytt från Irlands sida. En medryckande klubblåt blir det iår. Inte mig emot!
 
Felix: Känns som ett ganska ofräscht bidrag på många sätt. Lite daterat på något sätt... Men det kan nog gå hem och tror på finalplats trots att jag tycker det är både segt och intetsägande.
 
Erik:
 
Haris:
 
Robban:
 
Felix:
 
 
Erik
 
1. Dana - All kinds of Everything (1970) 
2. Johnny Logan - Hold Me Now (1987)
3. The Swarbriggs Plus TwoIt's Nice to Be in Love Again (1977)
4. Marc Roberts - Mysterious Woman (1997)
5. Linda Matin - Why me? (1992)
 
Haris
 
1. Johnny Logan - Hold Me Now (1987)
2. Jedward - Lipstick (2011)
3. Brian Kennedy - Every Song Is A Cry For Love (2006)
4. Johnny Logan - What's Another Year? (1980)
5. Eimear Quinn - The Voice (1997)
 
Robban
 
1. Johnny Logan - Hold Me Now (1987)
2. Marc Roberts - Mysterious Woman (1997)
3. Mickey Harte - We've Got The World (2003)
4. Linda Matin - Why me? (1992)
5. Linda Martin - Terminal 3 (1984)
 

« Namn:

« E-postadress: (Publiceras ej)

« URL/Bloggadress:

« Kommentar:
Komma ihåg dig?