Eurovision Song Contest 2013 - Finland

Huvudstad: Helsingfors
Antal framträdanden: 46
Debutår: 1961
Bästa placering: 1 (2006)
Sämsta placering: 18:e plats i semifinalen (2005)
Placering 2012: 12 i semifinalen
 
 
 
 
Fakta: Krista Siegfrids är uppväxt på finlandssvensk mark. Hon pratar svenska men årets bidrag sjungs på engelska. Krista var med i "The Voice". De gick tyvärr inget bra för Krista som åkte ut i första programmet. Krista har även varit med i två musikaler. Den 10 maj kommer hennes första album ut, Ding dong och Krista har även skrivit kontrakt med Universial Music. Nu ska Finland drabbas av bröllopsfeber när Krista framför sin låt "Marry me"
 
 
Erik: Finland hade många låtar som jag tyckte mycket om i årets UMK. Det är nog ingen hemlighet att jag gillade Mikael Saaris vackra ballad, We Should Be Through. Jag tror Finland gjorde rätt som skickade ett lite fartigare bidrag, då det redan är många ballader som är med i årets tävling. Jag hoppas att de gör en rolig scenshow också, då kommer det bli  riktigt bra. 
 
Haris: Nu kommer den bittra farbror inne i mig ut igen. Jag var helt förstörd när detta besegrade Mikael Saari i den finska finalen. Jag trodde helt ärligt att vi hade hittat årets ESC-vinnare i Finland, men så får vi detta istället. Man får lite förståelse för varför Finland haft det så tufft i denna tävling, när de dissar underbara låtar i sina nationella uttagningar. Jag får inget grepp om Krista och hennes låt. Men det har potential att bli kul på scen ändå. Och den är lite småcatchy, så en tvåa får den iaf.
 
Robban: Till skillnad från mina kollegor så uppskattade jag Krista och hennes "Marry Me" när hon tävlade om att bli Finlands bidrag i Malmö. Nu i efterhand kan jag känna att precis som Haris beskriver det: de kan ha sumpaten potentiell vinnare framför detta lyckopillret. Jag befarar att det inte blir någon final iår heller för Finland. Men hoppas hon kan sprida sin glädje till alla som tittar samt att hon får till ett giftemål. För visst sjunger Krista till sin pojkvän, har läst något om att så är fallet.
 
Felix: Borde skämmas över detta, men blir tvärt emot glad! Ett av mina favoritbidrag i år - den klyschiga texten till trots. Härlig energi och tror starkt på att Krista kan leverera live. Inte direkt en vinnar-kandidat men den står ut i mängden av ballader och kommer nog lämna få oberörda i alla fall.
 
 
Erik:
 
Haris: 
 
Robban:
 
Felix:
 
 
Erik
 
1. Pernilla Karlsson- När jag blundar (2012) 
2. Beat- Fri?  (1990)
3. CatCat - Bye Bye Baby (1994)
4. Kuunkuiskaajat- Työlki Ellää (2010)
5. Geir Rönning- Why (2005) 
 
Haris
 
1. Paradise Oskar - Da Da Dam (2011)
2. Geir Rönning- Why (2005)
3. Lordi - Hard Rock Hallelujah (2006)
4. Teräsbetoni - Missä miehet ratsastaa (2008)
5. Hanna Pakarinen - Leave Me Alone (2007)
 
 
Robban
 

1. Sonia Lumme - Eläköön elämä (1985)
2. Ami Aspelund - Fantasiaa (1983)
3. CatCat - Bye Bye Baby (1994)
4. Vicky Rosti & Bouleard - Sata Salamaa (1987)
5. Waldo's People - Loose Control (2009)

 

 

« Namn:

« E-postadress: (Publiceras ej)

« URL/Bloggadress:

« Kommentar:
Komma ihåg dig?