Eurovision Song Contest 2013 - Belgien

Huvudstad: Bryssel
Antal framträdanden: 54
Debutår: 1956
Bästa placering: 1 (1986)
Sämsta placering: 17:e plats i semifinalen (2009 & 2012)
Placering 2012: 17:e plats i semifinalen
 
 
 
 
Fakta: Roberto är en ny artist på den belgiska stjärnhimlen. Han blev den första vinnaren av The Voice i Belgien och vinsten var ett skivkontrakt med Sony. I en familj med bara fotbollsspelare valde han att satsa på musiken, vilket han gjorde rätt i.l Här kommer låten Jealous Guy som han framförde på The Voice.  Här kommer också låten Je Crois som har blivit stor i Belgien. Roberto kanske får gå in på någon fotbollsarena i framtiden men i maj är det dgas att äntra scenen i en ishockeylada i Malmö. 
Erik: Belgien är ett av  mina favoriter länder i ESC, jag tycker att de nästan bara har haft riktigt bra låtar. I år är jag lite mer kluven. Låten är en typisk radiopopssnöre som är lätt att tralla med i. Jag är lite orolig eftersom Roberto sjöng falskt vid uttagningarna och de var inte lite heller ska sägas.  Hur man kan vinna The Voice genom att sjunga falskt är en gåta för mig? 
 
Haris: Jag tycker Belgien har underpresterat de senaste åren. Förutom Tom Dice 2010 så har man inte haft något slagkraftigt tycker jag och det har även resultatet utvisat. Jag tycker inte detta heller är något att hänga i granen.
 
Robban: Efter två år på raken med missad finalpats för Belgien är man sugna på revansch. Unge Roberto Bellarosa har fått uppgiften att frälsa landet likt Tom Dice gjorde i Oslo 2010. När låten "Love Kills" valdes ut i december sjöng Roberto Bellarosa oerhört falskt. Efter att produktionen och sånginsatsen har förbättrats avsevärt sedan dess känns den här radiopop-låten faktiskt riktigt bra och som en låt att räkna med i Malmö.
 
Felix: Vet inte om jag tycker det är bra eller dåligt egentligen. Känns som om det skulle kunna lyfta på scenen men samtidigt är han så otroligt färglös att jag inte riktigt kan lita på att det ska bli bra. Ett mellanbra bidrag som kunnat behöva lite mer attityd för att nå nya höjder.
Erik:
 
Haris:
 
Robban:
 
Felix:
 
 
Erik
 
1. Sandra Kim - J'aime la vie (1986)
2. IstharO Julissi (2008)
3. Telex- Euro-Vision (1980) 
4. The KMG,s- Love Power (2007) 
5. Kate Ryan - Je t'adore (2006)
 
Haris
 
1. Urban Trad - Sanomi (2003)
2. Tom Dice - Me and My Guitar (2010)
3. Kate Ryan - Je t'adore (2006)
4. Sandra Kim - J'aime la vie (1986)
5. Sergio & The Ladies - Sister (2002)
 
Robban
 
1. Liliane Saint-Pierre - Soldiers of Love (1987)
2. Lisa del Bo Liefde is een kaartspel (1996)
3. Kate Ryan - Je t'adore (2006)
4. Sandra Kim - J'aime la vie (1986)
5. Tom Dice - Me and My Guitar (2010)
 

« Namn:

« E-postadress: (Publiceras ej)

« URL/Bloggadress:

« Kommentar:
Komma ihåg dig?