Eurovision Song Contest 2012 - Ukraina

Antal framträdanden: 9
Debutår: 2003
Bästa placering: 1:a Ruslana- Wild Dances
Sämsta placering: 20:e Greenjolly- Razom Nat Bahato
Intressant fakta: Ukraina har aldrig missat final sedan de klev in i ESC

Årets Artist



Årets bidrag


Startnummer 7, semifinal 2.

Text & Musik:
Gaitana and KIWI Project

Språk: engelska



Fakta om artisten

Gaitana har en far från Kongo och en mor från Ukraina. Hon föddes i de forna Sovjetunionen 1979 men efter några år i Sovjet flyttade de till Kongo där de bodde fem år. Hon och mamma flyttade tillbaks till Kiev. Gaitana har många strängar på sin fiol,  hon har bland annat en examen i ekonomi och är riktigt duktig på bordtennis också. Gaitana har släppt sex album i Ukraina men nu ska hon alltså ställa upp i Eurovision song contest i Baku. Lite kuriosa. Gaitana sjöng på en av Obamas fester när han tillträdde som USA:s 44:e president 2009.

Uttagningsprocess

Ukraina hade en stor final där 21 bidrag tävlade. Som i de flesta fall är det 50% juryröster och 50% folket som bestämmer vilka som ska gå vidare. Gaitana fick 21 poäng från juryn och 20 poäng från folket. Folkets favorit var istället den här låten som fick högst betyg av folket, Love In Sunlight Rays. Låten slutade på en sjätte plats endast 6 poäng från juryn gjorde att det blev en sådan placering.

Senaste bidrag

2011 deltog Mika Newton med låten Angel och kom på en 4:e plats i finalen.




Erik: Det märks att det är Ukraina som anordnar fotbolls-Em i sommar. Hela låten andas fotbolls-EM och jag tror att de kommer märkas på scenen också. Ukrainas historik är häpnandsväckande och jag ser det  som i princip omöjligt att de ska missa final. 

Haris:
Det känns som att Gaitana försöker locka mig till fotbolls-EM, som i sommar spelas i Ukraina (och Polen), än att hon faktiskt deltar i Eurovision. Jag har inget emot fotbolls-låtar, men jag gillar det inte i dessa sammanhang. Videon, låten och texten känns allt som en inbjudning till fotbollsfesten och ingen tanke på Eurovision. Jag tror ändå att Ukraina kommer bjuda på en snygg show och få en rätt skaplig placering. Faktum är att sedan debuten 2003 har Ukraina aldrig missat en final.

Robban: Ukraina har bra facit i Eurovision-sammanhang och kommer alltid med något nytt & modernt som sig brukligt tar sig till final och väl där är med och utmanar om topplatserna. Jag tror det här blir livsfarligt. Dessutom brukar Ukraina satsa stort på sina scenframträdande vilket kan få en halvmedioker låt att framstå som något maffigt. Jag brukar ofta tycka om de ukrainska bidragen, men de tre senaste åren har de sjunkt i mitt tycke. Det här är inget höjdarbidrag direkt. En okej pop/danslåt.

Betygsättning

= Underkänd

= Godkänd

= Ok, inte mer

= Bra

= Mycket bra

= Världsklass

Panelens beyg

Erik:


Haris:

Robban:



Panelen tippar

Erik: Till Final

Haris: Till Final

Robban:
Till Final


« Namn:

« E-postadress: (Publiceras ej)

« URL/Bloggadress:

« Kommentar:
Komma ihåg dig?