Eurovision Song Contest 2012 - Sverige

Antal framträdanden: 51
Debutår: 1958
Bästa placering: 1:a ABBA- Waterloo 1974, Herreys- Diggiloo Diggely 1984, Carola Häggqvist- Fångad av en stormvind 1991 och Charlotte Nilsson- Take me to your heaven
Sämsta placering: 11:e (semifinal) Anna Begendahl- This is my life
Intressant fakta:

Årets Artist



Årets bidrag


Startnummer 11, semifinal 2.

Text & Musik:
Thomas G:son & Peter Boström

Språk: engelska



Fakta om artisten

Loreen heter egentligen Lorine Zineb Noka Talahaoui. Hon har marockanskt berbiskt ursprung. Loreens musikkarriär startade när hon sökte till "Idol" 2004. Loreen slutade på en fjärde plats i idol, strax utanför pallen. Efter det jobbade hon med Rob'n'raz och de släppte singeln The snake. Hon var även programledare för programmet "Lyssna" som sändes på Tv 400 (nuvarande kanal 11) Efter det har det varit tyst om Loreen fram till den 12 februari 2011, då hon var hon med i Melodifestivalen med låten My heart is refusing me. 
Låten tog sig till Andra Chansen, där hon blev utslagen av Sara Vargas "Spring för livet". Efter det gjorde låten braksuccé på många radiokanaler och låten har spelas flitigt runt om i Sverige. I år gjorde hon comeback och vann hela Melodifestivalen. Kanske tidernas bästa svenska Eurovision-bidrag.

Uttagningsprocess

Melodifestivalen 2012 var den 52:a upplagan av musiktävling och innehöll som vanligt 32 bidrag, fyra deltävlingar samt Andra Chansen & den stora finalen. Finalen ägde rum i Globen, kanske var det sista gången Globen arrangerade finalen då den nya Swedbank/Friends Arenan kommer stå som arrangör nästa år och säkerligen åren framöver. Totalt skickades 3485 st bidrag in till Melodifestivalen 2012. 570 st av dessa till webbjokern.

Senaste bidrag

2011 deltog Eric Saade med låten Popular och kom på en 3:e plats i finalen.



Erik: Så här skrev jag inför Växjös deltävling den 4 februari 2011: "Jag gillade inte "My heart is refusing me". Jag tyckte den var enormt överskattad, den blev sönderspelad på en vecka och än har inte radiokanalerna släppt den. Årets låt kommer bli en lika stor radiohit men denna gången gillar jag låten. Den kommer gå varm på klubbarna i vår" Heja Sverige, I år kan det ske igen.

Haris:
Jag vill börja med att säga att jag personligen är trött på låten och att jag till viss del tycker den är lite överskattad. Men det är min bittra sida som talar där och min personliga åsikt. Nu till det mer positiva kring Loreens låt. Jag tror helt ärligt att det kan gå riktigt bra för Sverige i år. Förra året kom man på en tredje plats och jag tror att det är rimligt att tippa att Sverige återigen kommer finnas i topp.

Robban: Loreens "Euphoria" är kanske tidernas bästa svenska Eurovision-bidrag. Jag får rysningar varje gång jag hör Loreens fantastiska röst och just låten. Den spelas flitigt på diverse radiokanaler och hemma hos mig. Inget bidrag i årets tävling når upp i den standard som Loreen har med sin låt "Euphoria" och jag tror verkligen vi har en riktigt ärlig chans att ta hem hela ESC. Det säger jag inte bara för att det är Sverige och att man alltid tror på sitt land, utan för att låten är så fruktansvärt BRA! Något jag uppmärksammat är också att nästan hela Europa har oss som skyhöga favoriter. Det känns som det är samma hype kring vårt bidrag precis som det var med Rybak's "Fairytale" och Lena's "Satellite". Jättekul om vi äntligen skulle vinna den här tävlingen igen. Det skulle vara så rätt!



Betygsättning


Panelens beyg

Erik:
5

Haris: 3

Robban: 5



Panelen tippar

Erik: Till Final

Haris: Till Final

Robban:
Till Final

Postat av:Anonym

Jag håller med harris! :D


Skrivet: 2012-05-07| 20:56:39    
Postat av:Anonym

Klart hon kommer ta hem det här! Hejja Loreen!:D


Skrivet: 2012-05-24| 20:12:45    

« Namn:

« E-postadress: (Publiceras ej)

« URL/Bloggadress:

« Kommentar:
Komma ihåg dig?