Eurovision Song Contest 2012 - Bulgarien


Antal framträdanden: 7
Debutår: 2005
Bästa placering: 5:e Elitsa Todorova & Stojan Jankoulov- Boda 2007
Sämsta placering: 19:e (semifinal) Kaffe-Lorraine 2005
Intressant fakta: Bulgarien har bara nått final en gång på deras sju försök


Årets Artist



Årets bidrag


Startnummer 8, semifinal 2.

Text:
Donka Vasileva
Musik: Krum Geopriev & Iasen Kozev

Språk: bulgariska



Fakta om artisten

Sofi är en romsk artist som är känd i Bulgarien som "den romska pärlan". Sofi har släppt flera album och har fått tagit emot flertalet priser i Bulgarien. 1997 kom hennes första album och efter det har det rullat på. Hela 10 album har det blivit. Sofi har ställt upp i den Bulgariska uttagningen tre gånger. 2007 ställde hon upp med låten Ya Tvoya som slutade på en tredje plats. 2005 ställde hon upp också men då var hon aldrig nära. Hon föll i förkvalet innan semifinalerna.

Uttagningsprocess

Först var det en semifinal där 22 bidrag ställde upp. 12 av dessa 22 bidrag skulle gå vidare till en stor final som hölls den 29 februari. Sofi kom på en andraplats i semifinalen endast slagen av låten Love is Alive som framfördes av artisten Dess. Väl i finalen var det 50% juryröster och 50% telefonröster. Sofi fick 12 poäng från folket och 8 poäng från juryn. Nu ska alltså hon representera Bulgarien i Baku.

Senaste bidrag

2011 deltog Poli Genova med låten Na Inat och kom på en 12:e plats i semifinalen.




Erik: Nej, det här är inget för mig, klubbmusik som låter likadant hela tiden. Det som gynnar Bulgarien är att det är få länder som har den här typen av changer i år. Jag tror faktiskt att Bulgarien tar sig till sin andra final. Om de kan upprepa femte platsen som de gjorde 2007 tror jag blir desto svårare.

Haris:
Jag är rätt kluven inför denna låt. Vet inte riktigt vad jag tycker. Den svänger rätt bra, men jag tycker helt ärligt att hennes röst är jobbig. Men det finns en gnutta charm i denna låt ändå. Den är inte usel som andra bidrag i årets tävling är. Dock har jag svårt att tippa hur det kommer gå för den. En plats mellan 8 och 14 är realistiskt.

Robban: Jag tycker den fantastiskt begåvade sångerskan Sofi Marinova och Bulgarien i sig förtjänar en finalplats. Jag går igång på denna dansgolvsrökare och vill dansa med, men har en känsla av att folk kommer tycka detta är alldeles för intetsägande och händelsefattigt för att rösta vidare det här. Noterbart är att själva låten sjungs på bulgariska men frasen “jag älskar dig” sjungs på elva olika språk; azeriska, arabiska, engelska, franska och italienska.


Betygsättning

= Underkänd

= Godkänd

= Ok, inte mer

= Bra

= Mycket bra

= Världsklass


Panelens beyg

Erik:


Haris:

Robban:



Panelen tippar

Erik: Till Final

Haris: Ej till Final

Robban:
Ej till Final


« Namn:

« E-postadress: (Publiceras ej)

« URL/Bloggadress:

« Kommentar:
Komma ihåg dig?