Dansk Melodi Grand Prix - Final




På lördag avgörs vem som få representera Danmark i Baku i maj.

Dansk Melodi Grand Prix som uttagningen kallas har haft en enda stor final sedan 2007. Finalstaden denna gång är Ålborg och Gigantium Arena, samma arena som finalen hölls 2010.

I år har man gjort en liten förändring med att ta med en internationell jury i röstningsprocessen. Det är personer (se lista på personerna här) från Azerbaijdzjan, Norge, Ryssland och Tyskland.

Samtliga 9 artister framför sina låtar och när de har gjort det är det dags för tittarna och en expertjury att rösta vidare tre bidrag till en superfinal. I den tillkommer även den internationella juryn som har 40% att säga till om medan expertjuryn har 10% och tittarna 50%.

Danmark har varit framgångsrika i ESC de senaste åren. I fjol representerades Danmark av bandet A Friend In London som tog en femteplats i Düsseldorf med låten "New Tomorrow". Året dessförinnan kom Chanée and N´Evergreen på fjärdeplats med "In a moment like this". Senast Danmark vann hela tävlingen var när Olsen Brothers sjöng Fly on the wings of love år 2000 i Stockholm.

Totalt har Danmark två segrar i ESC. Första gången var 1963 med "Dansevise".

Sändingen startar 20.00 CET på DR1 och går att följa här om man inte har tillgång till tv-kanalen.



1. Jesper Nohrstedt - Take our hearts

Erik: Första låten och jag gillar den. Videon som är gjord till låten är snygg. Hoppas det går bra för den här killen. Jag tycker det låter lite Coldplay över det här bidraget.


Haris: Kan hålla med mina kollegor om att det är lite Coldplay-stuk över det. Dock är det inte i närheten lika bra som originalet. Av någon anledning tror jag han kommer plocka en hel del röster, men det är inget jag faller för.


Robban: 17-åriga Jesper Nohrstedt får äran att inleda finalen. Han slog igenom genom den danska X-Factor 2010, då han kom på tredjeplats. Låter väldigt mycket Coldplay över det här midtempo-popbidraget. Men själva låten i sig är alldeles för anonym och berör inte mig ett dugg, tyvärr. Fördelen är väl att han har utseendet & utstrålning med sig och är charmig.





2. Aya - Best thing I got

Erik: Lena-Meyer Landrut vann 2010 och det gjorde hon mycket på hennes sköna röst och härliga accent, att den låt som hon sjöng var bra gjorde inte saken sämre. Ayas röst är också bra, den påminner om Duffy. Jag gillar den här låten och skulle inte bli besviken om Danmark skickade den här till Baku.


Haris: En catchy låt, som vi inte hör ofta i dessa sammanhang. Den kommer säkert jämföras med "Satellite" som framfördes av Lena. Man lär säkert jämföra sångerskorna också. Men personligen tycker jag att både Lena och hennes låt är bättre. Aya har en speciell röst, som nästan snuddar på konstig för min smak.


Robban: Låtskrivarteamet bakom ESC-vinnarbidraget "Satellite" (2010), amerikanen Julie Frost och dansken John Gordon är tillbaka och gör ett försök att få Danmark till liknande höjder som Lena-Meyer Landrut och Tyskland lyckades med. De har hittat sångerskan Yanne Friis som kallar sig Aya och påminner mycket om Lena, med en speciell röst och en catchy låt. Jag tror att den har goda möjligheter att gå långt om den skulle bli utvald som vinnare, men för mig är låten  varken jättebra eller dålig. Något mitt emellan.





3. Kenneth Potempa - Reach for the sky

Erik: Ganska tråkig radio pojkbandspop. Låten lyfter aldrig och jag känner inte speciellt mycket för låten. man tänker mest, undrar om westlife hade gjort den bättre.


Haris: En riktigt radiovänlig låt. Och den håller en bra nivå och är rätt behaglig att lyssna på.


Robban: "Reach for the sky" är en typisk modern, radiopoplåt som är skriven av samma låtskrivare bakom "Breathing" med Bryan Rice 2010. Det händer inte så jättemycket i den här låten, men den är riktigt skön och uppiggande att lyssna på. Soundet är också typiskt Coldplay, men jag föredrar den här låten mycket mer än "Take our hearts". 26-årige Kenneth var tidigare huvudsångare i Århus-bandet Neeva.





4. Ditte Marie - Overflow

Erik: Ditte är den enda artisten som tidigare har deltagit i Danska Melodi Grand Prix i det här startfältet. "Overflow" är en modern och bra låt men jag har svårt att höra vart refrängen är. Tycker hon sjunger mest likadant hela låten. Låten är fartfylld och stark, men det kan bli för mycket av det goda.


Haris: En otroligt snygg och välproducerad låt. Men av någon anledning tycker jag det fattas något som jag inte riktigt kan sätta fingret på. Det gör att betyget dras åt en bit.


Robban: Le Freak-sångerskan Ditte Marie är tillbaka i MGP. Det gick nästan hela vägen ifjol, då Le Freak med sin 25 hours a day tog sig till "superfinalen" där man slutade på en delad 3:e plats. Nu ger sig Ditte på ett soloframträdande istället med en snygg och catchy elektropop-schlagerlåt skriven av de tre svenskarna Mike Eriksson, Johnny Sanchez och Hanif Sabzevari. "Overflow" är inte lika bra som låten hon och Le Freak tävlade med i fjol, men det är en riktigt bra låt iallafall!





5. Emilia & Philip - Baby, love me

Erik: Nu kommer det en lugnare ballad och det kan behövas efter alla uptempolåtar. Det är en lugn och skön ballad. Jag undrar hur många gånger de säger "baby" i låten det måste minst vara trettio gånger. Jag tycker danskarna ska ta något svängiagre än detta i år.


Haris: Jag tycker om denna ballad. De säger ordet "baby" massor med gånger, men jag tycker det sätter in det på ett fint sätt. Låten är otroligt fin och behaglig och jag kan verkligen njuta av den. Jag är totalt kär i refrängen.


Robban: En finstämd och romantisk ballad med två röster som kompletterar varandra hur bra som helst. Det här är den enda riktigt lugna låten rakt igenom. Vill danskarna skicka en ballad, tycker jag absolut att Emilia & Philip ska få åka till Baku. De har skrivit låten på egen hand. Emilia är en finsk sångerska och Philip  är en dansk/israelisk låtskrivare och sångare. Jag skulle inte ha något emot om de vann. Det kan bli dubbel glädje för Philip som även tävlar med bidraget "Little Bobbi" i den norska MGP samma kväll.





6. Suriya - Forever I b young

Erik: Technolåt, och det brukar inte falla mig i smaken och det gör det inte den här gången heller. Rullar på i ungefär samma tempo hela tiden och lyfter aldrig.


Haris: Det känns lite som att 90-talet aldrig lämnat Suriya och att hon fortfarande är kvar i S.O.A.P. För detta låter verkligen som en låt som de skulle kunnat ha framfört. Mig ger den verkligen ingenting. "This is how we party" var mycket bättre!


Robban: Ytterligare en sångerska som valt att gå sin egen väg och satsa på solosång. Artistnamnet Suriya var ena halvan av den fd danska popduon S.O.A.P som slog igenom i slutet på 90-talet och upplöstes i början på 2000-talet. Hennes riktiga namn är Heidi Sørensen. Tillsammans med sin syster turnerade hon världen runt och sålde närmare två miljoner plattor. Låten Forever I b young är för mig intetsägande och tråkig i mina öron. Helt klart den sämsta låten i det här startfältet.





7. Karen Viuff - Universe

Erik: En modern skön låt som säkert kommer att spelas mycket på radio i Danmark. Jag gillar den här låten, hoppas det går bra för Karen.


Haris: En rätt skön låt, med en rätt talangfull sångerska. Men jag är inte helt såld på detta. Det låter för "vanligt" om man kan kalla det så. Samma låtskrivare som skrev Danmarks ESC-bidrag 2011, "New Tomorrow", som för min smak var mycket bättre.


Robban: Karen är en ung, oetablerad sångerska som hennes låtskrivare fann på YouTube. Hon är bara 17 år och inte van att stå i rampljuset. Det blir första gången hon står på en sådan stor scen som i MGP. Låten "Universe" är en catchy popballad med kraft och handlar om kärlek. Jag älskar Karens röst och hoppas framträdandet blir minst lika bra som låten är. En låt jag definitivt kan tänka mig att se som Danmarks ESC-bidrag i Baku.





8. Soluna Samay - Should've known better

Erik: Låten är bra. Flyter på i samma tempo hela tiden. Låten lyfter aldrig. Jag tror inte den här kommer att bli Danmarks bidrag till eurovision. 


Haris: En intressant låt. Intressant av det faktum att jag inte vet hur jag ska placera den. Ena gången lyssnar jag på den och tycker inte alls om den, och nästa gillar jag den.


Robban: Soluna Samay är född 1990 i Guatemala och flyttade som tioåring till Danmark och Bornholm. Hennes föräldrar är från Schweiz och Tyskland. Soluna är en van sångerska. Redan när hon var några år gammal sjöng hon på gatorna i Guatemala och fastnade tidigt för sång. Låten hon skall sjunga påminner väldigt mycket om This is my life (Anna Bergendahl) fast en kraftfullare version. Helt ok tycker jag.





9. Christian Brøns & Patrik Isaksson - Venter

Erik: Första danska bidraget för i år och även den första svenska. Jag gillar att de sjunger på två språk. Fast jag undrar om våra sydliga grannar gör det? Jag hoppas att det går bra för Patrik och Christian. Jag tycker låten är riktigt bra den sätter sig på en gång och har ett härligt sound! De har tidigare gjort en låt tillsammans. År 2001 gjorde de låten "Tilbage hvor vi var" som länge låg etta på Danmarks singellista. Patrik Isaksson har varit med i den svenska Melodifestivalen två gånger. 2006 med låten "Faller du faller jag" tog sig till Andra Chansen. 2008 med låten "Under mitt tunna skinn" som kom femma i deltävlingen i Linköping, var endast 42!! röster från att ta sig till andra chansen.


Haris: I mina unga år var Patrik Isaksson riktigt stor här hemma och jag tyckte om hans musik riktigt mycket. Så det är svårt att inte dras med i detta, som jag älskar. Det krävdes bara en halv lyssning av låten för att jag skulle vara fast. Tycker kombinationen av danska och svenska är riktigt cool och jag hoppas verkligen danskarna gillar detta lika mycket som jag gör. Då blir det Baku för grabbarna.


Robban: Kvällens sista låt av en nordisk duo bestående av en dansk och en svensk. Tänk att vi skulle få se självaste Patrik Isaksson i den danska uttagningen. Jag hade ingen som helst aning om samarbetet mellan dessa två sympatiska herrarna, men man lär sig något nytt hela tiden. Tydligen har de samarbetat med att skapa musik i exakt tio år. Låten "Venter" är även den skriven av de båda tillsammans med Rune Braager. Låten sjungs i en kombination av både danska och svenska. Det här är troligen den som vinner Melodi Grand Prix om man ska gå efter diverse betting-sidor, omröstningar och vad som skrivs på diverse ESC-sajter. Ett säkert kort att skicka helt klart, men någon ESC-vinnare tror jag inte att det är. De håller redan på att förbered en engelsk version av låten, ifall de skulle få åka till Baku. Låten har ett nostalgiskt sound och den sätter sig på direkten. Klar favorit hos mig! Vore jätteskoj om Patrik fick chansen att tävla i Eurovision för Danmark. Något han ännu inte fått göra för Sverige.


Möt deltagarna som deltar i DMGP 2012



Danmarks bidrag i ESC mellan 1980-1989



Danmarks bidrag i ESC mellan 1990-1999




Danmarks bidrag i ESC mellan 2000-2010




Intervju med Christian och Patrik inför finalen




Betygsättning

= Underkänd

= Godkänd

= Ok, inte mer

= Bra

= Mycket bra

= Världsklass





Erik

1. AyaBest thing I got
2. Christian Brøns & Patrik IsakssonVenter
3. Jesper NohrstedtTake our hearts




Haris

1. Christian Brøns & Patrik Isaksson - Venter
2. Emilia & Philip - Baby, love me
3. Ditte Marie - Overflow




Robban

1. Christian Brøns & Patrik Isaksson - Venter
2. Karen Viuff - Universe
3. Ditte Marie - Overflow





Erik: Bra låtar i Danmarks final-startfält. Jag tror att det kommer bli jämnt. Min personliga favorit är Aya det är den låten som sticker ut mest. Även Patrik och Christian har en bra låt och jag gillar att de sjunger en mix av både danska och svenska. Jespers Coldplay-inspirerande låt får min tredjeplats. Problemet för Danmark är att de har så många radiohits och jag har svårt att se att någon av de här låtarna skulle kunna vinna Eurovision. Men jag kan ha fel. Först och främst får vi se vem de väljer. Hoppas Aya! 

Haris: Danmark bjuder på ännu ett bra startfält i sin final. En hel del radiovänliga låtar. Den personliga favoriten är Christian & Patrik och jag hoppas innerligt att de får vinna och representera Danmark i Baku. Om inte den får vinna så blir jag glad ifall Emilia & Philip kunde göra det med sin oerhört charmiga låt. Om någon annan vinner blir jag nog rätt besviken.

Robban: Danmark levererar som vanligt. De har många moderna radiopop-hits i det här finalstartfältet. Skall bli spännande att följa den här finalen. Jag önskar Danmark stort lycka till. Favorit till segern sägs som sagt vara Christian Brøns & Patrik Isaksson med sin låt "Venter", som även är min personliga etta tätt före Karen Viuff med "Universe". Min trea är däremot öppen; jag gillar t.ex både Ditte Marie's moderna elektropoplåt och Philip och Emilia's finstämda ballad. Jag är nöjd så länge någon av de jag nämnt här vinner.


« Namn:

« E-postadress: (Publiceras ej)

« URL/Bloggadress:

« Kommentar:
Komma ihåg dig?