Eurovision Song Contest 2012 - Serbien

Antal framträdanden: 5 (7 om man räknar med när landet var Serbien & Montenegro)
Debutår: 2007
Bästa placering: 1:a Marija Serifovic- Molitva 2007
Sämsta placering: 10:a (semifinal) Marko Kon & Milaan- Cipela 2009
Intressant fakta: Serbien vann första gången de ställde upp som eget land!


Årets Artist




Årets bidrag

Startnummer 1, semifinal 2.

Text:
Marina Tucaković, Miloš Roganović
Musik: Željko Joksimović

Språk: serbiska



Fakta om artisten

Zeljko är en välkänd och omtyckt sångare, kompositör och låtskrivare från Belgrad som flitigt turnerar och säljer plattor. Han är defenitivt inte okänd för Eurovision-fansen, då han representerade Serbien & Montenegro 2004 med låten "Lane Moje", som kom på andraplats i finalen och vann ena semifinalen. 2006 var han låtskrivare till Hari Mata Hari och Bosnien & Hercegovinas bidrag "Lejla", som kom på en tredjeplats i finalen. Två år senare när Serbien stod som värd för ESC var Zeljko en av programledarna samt även låtskrivare till Serbiens bidrag "Oro".

Uttagningsprocess

Zeljko valdes internt ut som landets representant av tv-bolaget RTS. I en speciell show kallad Evropska Pesma framförde han låten i två olika versioner. Ena versionen på serbiska och ena på engelska. Den serbiska publiken ville bestämt att låten skulle sjungas på serbiska i Baku, något som man gjort samtliga gånger man deltagit i ESC.

Senaste bidrag

2011 deltog Nina med låten Čaroban och kom på en 14:e plats i finalen.




Erik: Serbien är väldigt duktigt på att göra vackra balkanballader och de lyckas varje gång. Molitva är en av mina absoluta favoritlåtar genom Eurovision-historian. Även Lan Moje är riktigt vacker och kunde mycket väl vunnit det året. De var bara 17 poäng efter vinnaren Ruslana med låten wild dances. Jag tror att det kommer gå bra för Serbien i år, det brukar det göra.

Haris: Jag blev helt förälskad i låten då jag hörde den första gången. Jag tycker faktiskt att den är lika bra nu som då. Zeljko är så oerhört duktig och professionell på allt han gör. Han har tidigare tävlat själv och slutat tvåa. Dessutom har han tävlat som kompositör för Bosniens bidrag 2006, som slutade trea, samt Serbiens bidrag 2008, som slutade sexa. När jag första gången hörde att han skulle tävla för Serbien blev han en automatisk favorit, trots att jag ännu inte hade hört låten. Jag blev inte besviken. Många anser att den inte är lika bra som Lane Moje, låten han tävlade med 2004. Det tycker inte jag heller, men i år är det andra förutsättningar. Lane Moje är ett mästerverk som inte ska jämföras med andra låtar. En av årets bästa låtar och borde vara en vinnarkandidat.

Robban: Här har vi en av årets pampigaste låtar och naturligtvis är det en balkanballad, sjungen av den fantastiska sångaren Zeljko Joksimovic. Stråkarna och pianot skapar en vacker atmosfär och sången är kraftfull och bra. Jag är övertygad att Serbien kommer att tar en topplacering i Baku.


Betygsättning


Panelens beyg

Erik:
4

Haris: 5

Robban: 5



Panelen tippar

Erik: Till Final

Haris: Till Final

Robban:
Till Final


« Namn:

« E-postadress: (Publiceras ej)

« URL/Bloggadress:

« Kommentar:
Komma ihåg dig?