Eurovision Song Contest 2012 - Ryssland

Antal framträdanden: 40
Debutår: 1957
Bästa placering: 1:a plats Grethe & Jörgen Ingmann- Dansevise 1963 och Olson Brothers- Fly on the wings of love 2000
Sämsta placering: 19:e plats i semifinalen: DQ - Drama Queen 2007.
Intressant fakta: Danmark var det första landet i Norden som vann Eurovision Song Contest.
Antal framträdanden: 14
Debutår: 1994
Bästa placering: 1:a plats Dima Bilan- Belive 2008
Sämsta placering: 17:e plats Filipp Kirkorov- Kolybelnaja dija vulkana 1995
Intressant fakta: Ryssland har varit i final varje år sedan semifinalerna infördes

Årets Artist:




Årets bidrag

Startnummer 14, semifinal 1.

Text:
Olga Tuktareva, Marry S. Applegate
Musik: Viktor Drobysh, Timofei Leontiev

Språk: udmurtiska, engelska




Fakta om artisten
Buranovskiye Babushki är en grupp som består enbart av kvinnor. Gruppens namn betyder "Farmödrar från Buranovo" på svenska. Buranovo är orten där gruppen är i från. Buranovo ligger 117 mil öster om Moskva. Gruppen består av åtta kvinnor, där den yngsta är 62 år gammal. Den äldsta är hela 83 år gammal, hon kommer tyvärr inte följa med till Baku. Gruppen ställde upp redan 2010 och då slutade gruppen på en tredje plats. Låten hette då, Dlinnaja-Dlinnaja Beresa. De ställde upp återigen 2012 och vann. Nu ska gruppen göra sin största spelning hittills. 

Uttagningsprocess
Det var 25 bidrag som slogs om en plats till Baku den 7 mars. Bland deltagarna fanns bland annat vinnaren från 2008, Dima Bilan som gjorde en duett med Yulia Volkova som var med i gruppen t.a.t.u. Folket fick 50% av rösterna medan en jury fick resterande 50%. Buranovskiye Babushki fick sammanlagt 38,51 poäng medan tvåan Dima & Yulia fick 29,25 poäng. Det som på förhand skulle bli en promenadseger för Dima & Yulia slutade med en superskräll. Nu blir de alltså sex farmödrar från Buranovo som står på scenen istället.

Senaste bidrag

2011 deltog Alexey Vorobyov med låten Get You och kom på en 16:e plats i finalen.




Erik: Jag brukar inte gilla "skämtbidrag" men den här låten är så fruktansvärd medryckande och härlig så det går bara inte att ogilla den. Tanterna är gulliga och man vill bara gå och ge dem var sin kram. Jag hoppas naturligtvis inte att den vinner men låten får mycket gärna gå till final. Låten kommer att bli en härligt inslag i finalen och jag tror att publiken i Baku kommer att gilla den. "Party for everybody" !!

Haris: Jag vet inte riktigt vart jag ska börja. Det finns så mycket jag avsk. r med det här bidraget. Jag tycker absolut inte att det är gulligt med dessa tanter, utan jag ser det som ett patetiskt försök från Ryssland att försöka vinna Eurovision Song Contest. Hade dessa tanter sjungit en låt som de själva gjort i någon form av rysk folkmusik så hade jag köpt det och tyckt att det var charmigt och urgulligt. Men med tanke på att det är så många personer inblandade i låten och att de sjunger på engelska äcklar det mig. Det är rätt uppenbart att dessa damer inte har någon aning om vad de sjunger om ocj allt känns så påklistrat. Det känns som ett billigt och patetiskt sätt att få enkla röster av folk runt om i Europa. Detta kommer gå till final och det kommer komma högt upp i den samma. Det snackas också om att detta kan vara vinnarkandidat. Jag lovar här och nu att bojkotta Eurovision tillsvidare ifall Buranovskiye Babushki vinner Eurovision Song Contest 2012.

Robban: Ingen har väl kunnat missa de ryska mormödrarna? De slog ut eurovisionsveteeranerna och förhandsfavoriterna Yulia Volkova (från tATu) & Dima Bilan som tävlade med "Back to her future". Det här kan bli livsfarligt i Baku. Jag tror på en topplacering. Till skillnad från min kära kollega Haris blir jag glad och varm inombords när jag ser de gulliga babuskorna ta ton. Charmigt, medryckande och gulligt är vad det är. Ryssland kommer ta sig till final utan tvekan, och väl där kan det räcka långt.


Betygsättning



Panelens beyg

Erik:
4

Haris: 0!

Robban: 3



Panelen tippar

Erik: Till final

Haris: Till Final

Robban:
Till Final

« Namn:

« E-postadress: (Publiceras ej)

« URL/Bloggadress:

« Kommentar:
Komma ihåg dig?