Eurovision Song Contest 2012 - Rumänien


Antal framträdanden: 13
Debutår: 1994, Dan Bittman- Dincolo de nori 21:a plats
Bästa placering: 3:e plats Paulina Seling & Ovi- Playing with fire 2010 och Luminita Anghel & Sistem Let my try 2005
Sämsta placering: 22:a Màlina Olinescu- Eu cred 1998
Intressant fakta: Rumänien har tagit sig till final varje gång sedan semifinalerna infördes.

Årets Artist:




Årets bidrag

Startnummer 6, semifinal 1.

Text:
Elena Ionescu & Dihigo Omar Secada
Musik: Costi Ioni

Språk: spanska & engelska




Fakta om gruppen

Mandinga är ett rumänskt popband från huvudstaden Bukarest och består av sångerskan Elena Ionescu, Alex på trumpet, Chupi (slagverk), Bazooka (trummor), Florin (bas) och Zach (saxofon). Samtliga medlemmar i bandet är etablerade musiker. Mandinga har sedan starten 2002 hunnit släppa 4 album. Den ursprungliga sångerskan var den fd ESC-deltagaren Elena Gheorge (ESC 2009) som hoppade av 2005. Elena Ionescu anslöt till Mandinga år 2006. Gruppen tävlade i den rumänska ESC-uttagningen 2005 och kom på 4:e plats och 2007 hade man med en låt men drog sig ur tävlingen.

Uttagningsprocess

Den 10:e mars 2012 vann Mandinga den rumänska nationella finalen mot fjorton andra bidrag. I finalen användes 50% telefonröster och 50% jury för att få fram vinnaren. Låten var folkets favorit men inte juryns.

Senaste bidrag

2011 deltog Hotel FM med låten Change och kom på en 17:e plats i finalen.




Erik: Mina favoriter ramlar in på löpande band. Rumäniens låt är en riktigt bra sommarlåt som kommer spelas flitigt på klubbarna runt om i Europa. Jag tror defintivt att Rumänien kommer att ta sig till final. Väl där kan det sluta hur som helst.

Haris: Jag börjar med att ge det rumänska bidraget lite negativ kritik först. Den första versionen av låten kom ut redan i september 2011 och fanns med på bandets kommande platta. Låten spelades runt om i landet och först i mars tävlade den i den nationella uttagningen. Det tycker jag är lite löjligt och låten drar en stor fördel av detta. Personligen anser jag att EBU borde sätta regler för hur och när låtar får exponeras så det blir samma vilkor för alla som tävlar. Nu till det mer positiva. Jag kan inte låta bli att dras med i rytmerna och den oerhört svängiga låten. Man blir absolut på gott humör och jag tror att Rumänien ännu en gång hamnar i final.

Robban: En riktigt bra danslåt med influenser från latinamerikanska rytmer och ett härligt dragspel & marscshtrummor. Inledningen med säckpipan är grymt bra. Jag håller också med att den känns som en typisk sommarplåga. Jag tror det här går hem hos de flesta runt om  i Europa. Länder som skickar bidrag som flörtar med andras kulturer och musikstilar brukar gå hem. Jag får flashbacks till Portugals sköna ESC-bidrag 2009 när jag hör den här medelhavspoplåten. Jag älskar danserna och rörelserna som de gör i takt till musiken och vill hemskt gärna lära mig det också.


Betygsättning

= Underkänd

= Godkänd

= Ok, inte mer

= Bra

= Mycket bra

= Världsklass



Panelens beyg

Erik:


Haris:

Robban:



Panelen tippar

Erik: Till Final

Haris: Till Final

Robban:
Till Final

« Namn:

« E-postadress: (Publiceras ej)

« URL/Bloggadress:

« Kommentar:
Komma ihåg dig?