Eurovision Song Contest 2012 - Island

Antal framträdanden: 24
Debutår: ICY- Gleðibankinn 1986
Bästa placering: 2:a plats Selma Björnsdottir- All Out of Luck 1999 och Yohanna- It is true 2009
Sämsta placering: 22:a plats Daniel August Haraldsson - Það sem enginn sér 1989 och Two Tricky - Angel 2001
Intressant fakta: Alla bidrag i Söngvakeppni Sjonvarpsins framfördes på isländska.



Årets Artist:



Årets bidrag

Startnummer 2, semifinal 1.

Text och musik:
Gréta Salóme

Språk: engelska



Fakta om artisten

Greta Salome är en isländsk sångerska och låtskrivare. Det är hon som har skrivit låten. Hon hade även med ett annat bidrag i Söngvakeppni Sjonvarpsins, tillsammans med Heida och Gudrun framförde hon även bidraget Aldrei Sleppir mer. Jonsi är 34 år gammal och har deltagit flera gånger i Söngvakeppni Sjonvarpsins. Han representerade Island i Eurovision Song Contest 2004 med låten Heaven . Låten slutade på en 19:e plats i finaln. Jonsi var sjuk under ESC veckan så hans röst var inte 100%. Han är även med i det isländska bandet I svörtum fötum.

Uttagningsprocess

Söngvakeppni Sjonvarpsins startade den 14:e januari. Det var fem bidrag med i varje semifinal med sammanlagt tre semifinaler. I den första semifinalen tävlade låten Mundu eftir mer. Låten gick direkt till final tillsammans med technodängan Stattu up med gruppen Blar opal. Efter yttligare 2 semifinaler var det så dags för final den 11:e februari. Greta & Jonsi hade fullt stöd av juryn medans folket gillade Blar Opal bättre. Trots det vann Mundu eftir mer. Senare ändrades låten till engelska och numera heter låten Never forget


Senaste bidrag

2011 deltog Sjonni's Friends med låten Coming Home och kom på en 20:e plats i finalen.




Erik: Den här låten har växt i mina öron. Jag gillade inte låten första gången jag hörde den men den har som sagt växt. Låten är vädigt mäktig och även om de har översatt texten till engelska så är den fortfarande pampig men jag gillade den isländska version bättre. Jag tror dock att låten inte kommer att tilltala Europa det är bara en känsla som jag har inombords.

Haris: Jag älskar verkligen den här låten. Älskade den på isländska och jag gör det samma på engelska. Det är inte ofta som man lyckas få över en låt från sitt modersmål till engelska och dessutom få den att låta lika bra, men det gjorde isländningarna. De lyckades pricka tonhöjningarna på samma platser i låten och deras engelska uttal är riktigt bra. Riktigt proffsigt lyckades de göra omvandlingen. Den har drama, passion, en fantastisk instrumental bit, fantastiska rytmer och den isländska mystiken kvarstår. Det finns inte många femmor i år, men detta är en given sådan!

Robban: Låten är oerhört pampig med sköna instrumentala rytmer och stråkar. Jag blev frälst i låten första gången jag hörde den och den tillhör en av mina absoluta favoriter det hä året. Även om jag föredrar den isländska versionen, så måste jag säga att man lyckats bra med den engelska versionen. Dock är det väldigt synd att islänningarna år efter år alltid skickar bidrag på engelska när isländska är ett sånt vackert och charmigt språk. Island har aldrig vunnit ESC, men har varit fasligt nära två gånger, då man kommit tvåa. På de senaste fyra åren på raken har man lyckats ta sig till final och jag tror även de lyckas en femte gång.


Betygsättning

= Underkänd

= Godkänd

= Ok, inte mer

= Bra

= Mycket bra

= Världsklass



Panelens beyg

Erik:


Haris:

Robban:




Panelen tippar

Erik: Ej till final

Haris: Till Final

Robban:
Till Final


« Namn:

« E-postadress: (Publiceras ej)

« URL/Bloggadress:

« Kommentar:
Komma ihåg dig?