Eurovision Song Contest 2012 - Moldavien


Antal framträdanden: 7
Debutår: 2005
Bästa placering: 6:a Zdob si Zdub- Boonika Bate Doba 2005
Sämsta placering: 11:a (semifinal) Geta Burlacu- A Century of love 2008
Intressant fakta: tre av sex gånger som Moldavien har kvalat har landet tagit den tionde och sista kvalplatsen.

Årets Artist:





Årets bidrag

Startnummer 17, semifinal 1.

Text och Musik:
Pasha Parfeny, Alex Brashovean

Språk: engelska




Fakta om artisten
Pavel Parfeni som han egentligen heter är en moldavisk artist som var med i gruppen Sun Stroke Project som var med i Eurovision 2010 med låten Run Away. Dock utan Pasha, eftersom han lämnade gruppen 2009. Låten "Run Away" slutade på en 22:a plats. Pavel ställde även upp förra året med låten Dorule som slutade på en tredje plats endast fyra poäng från första platsen.

Uttagningsprocess
Det var sammanlagt 21 låtar som deltog i den moldaviska finalen och som de flesta andra finaler i Europa var det 50% juryröster och 50% telefonröster. 20 bidrag hade valts ut av en jury medan de sista bidraget hade valts från en onlineomröstning. Lautar fick 22 poäng av 24 möjliga och det var hela sex poäng ner till andra platsen. Andra platsen hade Cristina Croitoru med låten Fight for love.

Senaste bidrag

2011 deltog Zdob şi Zdub med låten So Lucky och kom på en 12:e plats i finalen.




Erik: Jag har gillat Moldaviens bidrag de senaste åren och de här bidraget gör mig inte besviken. Låten växer ju mer man lyssnar på den och man vill bara hoppa upp och dansa. Hans engelska är inte den bästa alla gånger och det är det som drar ner betyget. Moldavien kommer nog ta den tionde och sista platsen som de brukar göra. =)

Haris: En rätt trallvänlig låt från Moldavien. Det finns en positiv känsla genom hela låten tycker jag. Man blir på gott humör och rycks med i den positiva stämningen. Man kan klaga på hans dåliga engelska och det tänker jag också göra. Det finns partier i låten då man faktiskt inte förstår vad han sjunger trots att det är på engelska. Fast jag tror ändå det kommer räcka till en finalplats för Moldavien ännu en gång.

Robban: På sina sju år i ESC har Moldavien bara missat finalen en enda gång (2008). Det är ett bra facit som jag tror håller i sig även i år. Deras nationella uttagning brukar ofta innehålla moderna låtar som faller mig i smaken, men i år tycker jag inte alls att den höll samma klass. Pasha var inte min personliga favorit till segern i den moldaviska uttagningen, men han fanns med på min topp tre, vilket räcker gott och väl för att jag ska gilla det här. Svängigt värre!


Betygsättning

= Underkänd

= Godkänd

= Ok, inte mer

= Bra

= Mycket bra

= Världsklass


Panelens beyg

Erik:


Haris:

Robban:



Panelen tippar

Erik: Till Final

Haris: Till Final

Robban:
Till Final

« Namn:

« E-postadress: (Publiceras ej)

« URL/Bloggadress:

« Kommentar:
Komma ihåg dig?