Eurovision Song Contest 2012 - Malta

Antal framträdanden: 24
Debutår: 1971
Bästa placering: 2:a Ira Losco- 7th Wonder 2002 och Chiara- Angel 2005
Sämsta placering: 25:a (semifinal) Olivia Lewis- Vertigo 2007 
Intressant fakta: Malta älskar Eurovision och ungefär 98% av befolkningen brukar sitta bänkade när det är dags.


Årets Artist



Årets bidrag

Startnummer 4, semifinal 2.

Text & Musik:
Johan Jämtberg, Mikael Gunnerås & Kurt Calleja

Språk: engelska



Fakta om artisten
Kurt är 23 år gammal och en maltesisk sångare. Han har deltagit både 2010 och 2011 i den maltesiska uttagningen. 2010 kom han på en tolfte plats med låten Waterfall och 2011 slutade han på en tredje plats med låten Over and Over.

Uttagningsprocess
Malta hade en semifinal där 24 låtar deltog. Därifrån gick 16 låtar vidare till en slutgiltig final. I finalen hade juryn och folket delad makt. Kurt vann tillslut med hela 84 poäng varav högsta betyg från folket. Det var sex poäng ner till Claudia med låten Pure.

Senaste bidrag

2011 deltog Glen Vella med låten One Life och kom på en 11:e plats i semifinalen.




Erik: Jag håller med Haris att den här låten är typisk Malta. Jag håller med att Malta måste skicka något nytt för att lyckas vinna den här tävlingen som hela Europa älskar. Låten är en väldigt klassisk schlager men jag tycker att den är bra och en härlig låt. Jag hoppas Malta lyckas ta sig till final för de har tyvärr varit väldigt svårt för dem de senaste åren. Senaste finalplatsen var 2009.

Haris: Om man hör den här låten utan att veta vilket land den tävlar för, så kan jag lova att de flesta hade gissat på Malta. Det är väldigt enformigt och typiskt Malta. De vill så gärna lyckas i tävlingen men envisas med att skicka typiska maltesiska bidrag. Det borde finnas en term för det. Jag tycker Kurts låt är väldigt tråkig och enformig och det händer liksom ingenting.

Robban: Den här låten är helt enkelt en skön & medryckande radio-poplåt. Den påminner om "Another Summer Night" som Fabrizio Faniello sjöng för Malta 2001. "This is the night" var min tredje rankade favorit inför finalen på Malta. Så visst är jag nöjd med valet, även om jag inser att det hade varit ett klokare val om malteserna hade skickat Claudia Faniello, med den pampiga balladen "Pure". Den hade garanterat klarat sig bättre i Baku. Chanser för Kurt Calleja och Malta i ESC 2012? Det blir återigen tufft att kvala in till finalen, då låten i mångas öron lär kännas slätstruken och inte särskilt up-to-date. De svenska låtskrivarna Johan och Mikael har tidigare skrivit Erik Rapp's JESC-låt "Faller".

Betygsättning


Panelens beyg

Erik:
3

Haris: 1

Robban: 4



Panelen tippar

Erik: Ej till Final

Haris: Ej till Final

Robban:
Ej till Final

« Namn:

« E-postadress: (Publiceras ej)

« URL/Bloggadress:

« Kommentar:
Komma ihåg dig?