Eurovision Song Contest 2012 - Makedonien

Antal framträdanden: 11
Debutår: 1998
Bästa placering: 12:a Elena Risteska- Ninanajna
Sämsta placering: 16:e (semifinal) Vlatko Ilievski- Rusinka
Intressant fakta: Makedonien har inte varit i final sedan 2007.


Årets Artist



Årets bidrag

Startnummer 2, semifinal 2.

Text:
Kaliopi

Musik:
Romeo Grill

Språk: makedonska



Fakta om artisten

Kaliopi Bukle är en 45-årig makedondsk sångerska och låtskrivare. Hennes intresse för sång & musik kom i tidig ålder, då hon b.la ställde upp i någon slags Children Contest i hemlandet. Hon försökte 1996 att komma med i ESC, men misslyckades att ta sig förbi kvalrundan (som var just det året). "Samo ti" hette bidraget hon sjöng. Efter misslyckandet med att kvala in till ESC satsade hon på att skriva låtar åt andra artister. 2002 skickade hon in en låt till den makedonska uttagningen till ESC och kom på femteplats. 2006 blev hon sugen på att ställa upp som artist igen och kom då på sjätteplats. 2009 förskte hon på nytt som artist och kom då tvåa. Det makedonska tv-bolaget tyckte hon skulle få chansen att tävla för Makedonien i ESC och bestämde sig inför 2012 att låta Kaliopi bli landets representant. Låten "Crno i belo" (Black & white) skrev hon själv, men fick hjälp med melodin som kompades av hennes ex-man Romeo Grill. De hade under 80-talet en popgrupp tillsammans.

Uttagningsprocess

Kaliopi valdes internt ut som landets representant.

Senaste bidrag

2011 deltog Vlatko Ilievski med låten Rusinka och kom på en 16:e plats i semifinalen.




Erik: Nja, jag tycker inte om det här. Jag tror att Serbien som är före Makedonien kommer att smälla tio gånger högre än vad denna låt gör. Att dessutom blanda rock och ballad är ingen bra idé. Jag tycker att om de bara satsat på den rockigare delen av låten hade det nog gått bättre. Nä, Makedonien ni faller väl på målsnöret som ni brukar.

Haris: Jag vet inte riktigt vart jag ska placera denna låten. I början var jag inte alls förtjust i den, men nu i efterhand tycker jag faktiskt om den. Varje gång Makedonien gått till final så har det varit precis på målsnöret. De har dessutom kommit på den sista finalplatsen två gånger men ändå inte nått final eftersom en jury då fick välja det tionde bidraget. Om Kaliopi går till final så tror jag det blir på målsnöret. Ser inte den som en farlig utmanare, även om jag gillar låten.

Robban: Jag går igång på den här låten. Tycker den är härlig! Man luras att det här ska vara någon lugn o stillsam ballad, men mitt upp i allt växlar låten om till en fartfylld rockballad. Älskar beatet och den makedonska texten, särskit när hon uttalar "Crno i belo". Tyvärr tror jag liksom mina bloggkollegor att det här kommer falla på mållinjen, vilket denna sångerskan är ju van vid sedan tidigare.

Betygsättning


Panelens beyg

Erik:
1

Haris: 3

Robban: 4



Panelen tippar

Erik: Ej till Final

Haris: Ej till Final

Robban:
Ej till Final


« Namn:

« E-postadress: (Publiceras ej)

« URL/Bloggadress:

« Kommentar:
Komma ihåg dig?