Eurovision Song Contest 2012 - Lettland


Antal framträdanden: 12
Debutår: 2000 Brainstorm- My star 3:e plats
Bästa placering: 1:a Marie N- I Wanna 2002
Sämsta placering: 19:e (sist i semifinal) Intars Busulis- Probka 2009
Intressant fakta: Lettland är de enda landet som har tolkat en sång på teckenspråk. Walters & Kazha- The war is not over


Årets Artist:




Årets bidrag

Startnummer 4, semifinal 1.

Text:
Rolands Ūdris
Musik: Ivars Makstnieks

Språk: engelska



Fakta om artisten

Anmary eller Linda Amantova som hon egentigen heter är en lettisk countryartist. Linda deltog i det lettiska programmet "Talantu Fabrika 2". Ett  program som liknar "Idol". Hon slutade på en andra plats och blev där igenom känd för den stora massan. Nu tänker hon representera Lettland i Eurovision.

Uttagningsprocess

Lettland hade två semifinaler, den 7 respektive 14 januari. Juryn och folket fick 50% av rösterna var. Anmary tävlade i den andra semifinalen, i den semifinalen fick hon 7 poäng av juryn medans låtar som Music theif och You Are a Star fick fler poäng från juryn. Efter det fick man vänta en hel månad tills finalen som hölls den 18 februari. 10 bidrag hade kvalificerat sig till finalen. Efter man lyssnat på alla tio låtar gick tre till superfinalen. Återigen fick Anmary låga poäng av juryn medans folket gav den full pott med 12 poäng. Juryn gav deras 12:a till I Want You Back som snopet fick se sig besegrad av Anmary. 

Senaste bidrag

2011 deltog Musiqq med låten Angel In Disguise och kom på en 17:e plats i semifinalen.




Erik: Jag tycker att Lettlands bidrag är en av de bästa i år. Jag har haft den på min topplsta sedan starten och kommer nog fortsätta med det. Jag tycker låten är riktigt skön och är lätt att fastna för. Jag hoppas och tror att de kommer att ta en av de tio platserna som finns. Ps: Den bästa låten av alla låtar i år var med i den lettiska uttagningen. Den borde segrat i stället,  Freakin Out!!

Haris: Lettland har haft ett bedrövligt facit de senaste åren. Man har inte varit i final sedan 2008 och 2009 och 2010 slutade man sist i sina semifinaler. 2011 slutade man dessutom på 17 plats av 19 i semifinalen. Jag vet helt ärligt inte om Anmary kommer vända den trenden. Men om hon ska göra det så finns möjligheterna i semifinal 1. Den är av sämre kvalité och dessutom mer svårtippad. Vad det gäller låten så vet jag inte riktigt vad jag tycker. Den trallar väl lite småfint, men texten tycker jag är oerhört löjlig.

Robban: Lettland tävlar med ett glatt & charmigt bidrag. Viss ironi över låten, som har en otroligt medryckande och trallvänlig refräng. Jag älskade den här låten enda från första stund jag hörde den. Frågan är om tillräckligt många gör det för att Lettland ska kunna kvala in till finalen. Där har man inte varit sedan piraterna 2008.


Betygsättning

= Underkänd

= Godkänd

= Ok, inte mer

= Bra

= Mycket bra

= Världsklass



Panelens beyg

Erik:


Haris:

Robban:



Panelen tippar

Erik: Till final

Haris: Ej final

Robban:
Ej final

« Namn:

« E-postadress: (Publiceras ej)

« URL/Bloggadress:

« Kommentar:
Komma ihåg dig?